Elever: Der skal være tid til fritid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

901 visninger
9 svar
11 synes godt om
17. september 2014

Baby.dk

Fra Avisen.dk

Elever: Der skal være tid til fritid

Vi skal have tid til at have et liv uden for skolen.

Sådan siger formand for Danske Skoleelever Miranda Dagsson, efter en undersøgelse har vist, at hver femte forælder har oplevet, at deres børn har været nødt til at springe fra fritidsaktiviteter.

- Man skal have muligheden for at have nogle interesser, man dyrker, og man skulle kunne være sammen med nogle venner uden for skolen, siger hun.

Læs resten

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. september 2014

Heidimed lea

Så sandt 

Anmeld

17. september 2014

QueDee

Jeg forstår så ikke hvordan verden kan bryde sammen, fordi et barn skal 3 timer extra i skole om ugen.

Anmeld

17. september 2014

Mom

Profilbillede for Mom
QueDee skriver:

Jeg forstår så ikke hvordan verden kan bryde sammen, fordi et barn skal 3 timer extra i skole om ugen.

For 0. Klasserne er det så  1 1/2 time mere HVER dag! Imens det for 3. Klasser er 1 time HVER dag....

Så jeg ved ikke helt hvor du får de 3 timer om ugen fra? Det må være for klasserne over 6. klassetrin.

Anmeld

17. september 2014

lineog4

Mom skriver:

For 0. Klasserne er det så  1 1/2 time mere HVER dag! Imens det for 3. Klasser er 1 time HVER dag....

Så jeg ved ikke helt hvor du får de 3 timer om ugen fra? Det må være for klasserne over 6. klassetrin.

Det er også mere for dem over 6. Klasse 7.-10.klasse skal have 35 klokketimer, det er mere end mig på deltid. Plus de har lektier og for nogens vedkommende transport. 

Anmeld

18. september 2014

2børn2

Jeg har et barn i indskoling, hun har fri kl. 14.15 i stedet for kl. 13.00.

Har et barn i 5. klasse der har fået 3 ekstra timer i ugen.

Lektier skulle jo gerne ordnes i lektietimerne.

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kan se det store problem. Jeg kan ikke mærke noget på mine børn overhovedet. De synes heller ikke selv det er et problem, men rart at lektierne er overstået når de kommer hjem.

Anmeld

18. september 2014

QueDee

Mom skriver:

Ikke på vores skole.

Min 2. klasses elev har fået 3 timer extra om ugen.

Min datter i 5. kl. har fået 3 timer extra, og

min søn i 6. kl har fået 2 timer extra.

Og nogle timer skulle de vel stige alligevel, når de rykker op af i klasserne?

Anmeld

18. september 2014

Mom

Profilbillede for Mom
QueDee skriver:

Ikke på vores skole.

Jeg tænker at dine børn så måske går på en privat eller friskole, som ikke er omfattet af den nye skolereform?

For på den skole (alm. folkeskole) har det betyder flere timer hver dag, også flere end de normalt ville få ved almindelig oprykning i større klasser. Der ligger også det i det, at lektiecafeen ikke er hver dag, men 1 time 2 x ugentligt, så alle deres laktier kan ikke nås i lektiecafe, så der er stadig en del hjemmearbejde. Og mine børn er tit og mange dage trætte efter en lang skoledag, hvor de skal skulle lytte og lære aktivt fra kl. 8-14/15 hver dag..

Anmeld

18. september 2014

QueDee

Mom skriver:

Jeg tænker at dine børn så måske går på en privat eller friskole, som ikke er omfattet af den nye skolereform?

For på den skole (alm. folkeskole) har det betyder flere timer hver dag, også flere end de normalt ville få ved almindelig oprykning i større klasser. Der ligger også det i det, at lektiecafeen ikke er hver dag, men 1 time 2 x ugentligt, så alle deres laktier kan ikke nås i lektiecafe, så der er stadig en del hjemmearbejde. Og mine børn er tit og mange dage trætte efter en lang skoledag, hvor de skal skulle lytte og lære aktivt fra kl. 8-14/15 hver dag..

Det er en helt almindelig folkeskole i Fredericia Kommune.

(Ellers ville jeg da have nævnt det - for så kan det jo ikke sammenlignes)

Og vi laver da også lektier hver dag. Der er stadigt ugentligt afleveringer og daglig læsning.

Men ja her er der ingen problemer - Måske også derfor jeg har svært ved at forstå de ramaskrig, der kommer rundt omkring fra.

Anmeld

18. september 2014

lineog4

QueDee skriver:

Ikke på vores skole.

Helt forenklet så har klasserne i indskolingen fået 5 klokketimer (ikke lektioner) med det nye tiltag understøttende undervisning, så med mindre de er skåret en del i de fag faglige timer så skulle det gerne kunne ses på skemaet. De understøttende timer dækker så også over 2 kklokketimer lektiecafe. Derudover burde de også gerne have fået en lektion dansk og en lektion matematik mere, men det er lidt mere tricky for der kan det være skolen er gået fra anbefalet til minumumskrav - ja der er sågar skoler hvor eleverne får mindre dansk timer i år end sidste år på samme klassetrin.

På mellemtrinet mener jeg det er 3 klokketimer og udskolingen 2 klokketimer, så det skulle altså meget gerne kunne ses på skemaet, med mindre de har skåret i fx dansk, matematik osv.

Mine børn er heller ikke hårdt ramt, for dte første fordi skolen har været gode til at holde tiderne og ikke tænkt i lektioner, og fordi den mindste er meldt fra lektiecafe og så måske aller vigtigst transporten er minimal. Jeg kan sagtens forestille mig en 35 timers skoleuge i 7. Klasse med måske 40 minutters transport (og jo det har nogen) plus konformationsforberedelsem plus måske en times lektier om dagen. Det giver en arbejdsuge på 42 timer plus transport - måske sgu være hårdt for en 13 årig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.