Lus! Hvad er normen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.003 visninger
6 svar
1 synes godt om
14. september 2014

SandraXOXO

Vi har for første gang lus herhjemme, har fundet en i vores store datters hår. Hvad gør man? Udover selvfølgelig at vaske alt, koge alt, fryse alt og bruge luseshampoo og tættekam? Er der en smitteperiode hvor man holder ungerne hjemme fra skole og børnehave eller? :-) Vi skulle ellers ha været til fødselsdag i dag men det har vi aflyst til fordel for bekæmpelse!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2014

Morgensol

Så vidt jeg ved behøver man ikke fryse ting mere, efter 48 timer, kan lus og æg ikke overleve væk fra hovedbunden. Vi har aldrig frosset og faktisk heller ik vasket noget når vi har haft lus. Vi har selvfølgelig skiftet sengetøj, men ikke andet. Vi har bare kæmmet og vasket med luseshampoo.. Og så kæmmet lidt mere.  

Anmeld

14. september 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria

Ingen grund til at fryse og koge alt. Lusene kan ikke overleve mere end (MAX) 48 timer i omgivelserne. Derudover er risikoen for smitte via f.eks. huer og børster absolut minimal. Lus smitter fra hovedbund til hovedbund. De kan hverken hoppe eller lignende. Lus forlader heller ikke villigt hovedbunden, så det er generelt kun syge eller gamle lus der falder ud af hovedbunden. 

Jeg ville bare skifte sengetøj og så ellers kæmme, kæmme og kæmme! 

Anmeld

14. september 2014

Leneur

SandraXOXO skriver:

Vi har for første gang lus herhjemme, har fundet en i vores store datters hår. Hvad gør man? Udover selvfølgelig at vaske alt, koge alt, fryse alt og bruge luseshampoo og tættekam? Er der en smitteperiode hvor man holder ungerne hjemme fra skole og børnehave eller? :-) Vi skulle ellers ha været til fødselsdag i dag men det har vi aflyst til fordel for bekæmpelse!

Bare huske at fortælle det i institutionen/skolen, så andre forældre bliver advaret og kan tjekke egne børn efter og starte behandlingen hvis de også har fået lus... I kunne nu sagtens have været taget af sted til fødselsdag, for når hun har fået behandlet er der ikke chance for at hun kan bringe det videre og så selvfølgelig behandle igen om 14 dage. Så hun kan godt komme i skole.
Ved ikke om det er det eller der er andre faktorer der spiller ind men jeg og min datter har ALDRIG haft lus, selvom der tit var epidemier i min skoletid og der også tit er lus i datterens børnehave men jeg putter KUN et par dråber tea three oil i vores shampoo, får det blandet godt sammen og så vasker vi bare håret på normalvis og vi har som sagt ikke fået lus, selvom vi har haft rig mulighed for at få de skide kræ.

Anmeld

14. september 2014

Rockertand

SandraXOXO skriver:

Wooow, rolig nu, det er ikke Ebola
Vi skifter sengetøj, tøj og bruger lusemiddel efter foreskrifter.
Jeg har prøvet at tage voksne lus på et hvidt stykke papir....efter 25 minutter er de alle døde, de kan ikke tåle at være væk fra hårbunden, de er slet ikke så sejlivede, som man skulle tro, så hvis du får ram på alle de levende, og æggene tørrer ud, så behøver man kun 1 behandling og 1 sengetøjsskift.
Vi kigger efter lus hver gang ungerne er i bad, vi har dog ikke haft lus siden vi begyndte at spraye håret med en balsam-/vandopløsning, ved ikke om det er et tilfælde, det er nu ca. 1 år siden.

Anmeld

14. september 2014

SandraXOXO

Rockertand skriver:

Wooow, rolig nu, det er ikke Ebola
Vi skifter sengetøj, tøj og bruger lusemiddel efter foreskrifter.
Jeg har prøvet at tage voksne lus på et hvidt stykke papir....efter 25 minutter er de alle døde, de kan ikke tåle at være væk fra hårbunden, de er slet ikke så sejlivede, som man skulle tro, så hvis du får ram på alle de levende, og æggene tørrer ud, så behøver man kun 1 behandling og 1 sengetøjsskift.
Vi kigger efter lus hver gang ungerne er i bad, vi har dog ikke haft lus siden vi begyndte at spraye håret med en balsam-/vandopløsning, ved ikke om det er et tilfælde, det er nu ca. 1 år siden.

Haha nej heldigvis :-D Men jeg har ikke håndteret lus siden jeg selv havde det som barn og der var det ret normalt at fryse alt og gå lidt amok i panik og blive holdt hjemme fra skole imens den intensive bekæmpelse stod på :-P

Anmeld

14. september 2014

Mor til Ella

SandraXOXO skriver:

Som andre skrivervask sengetøj og bamse m.m så er det fint.

Ang behandling, så snart barnet er i behandling må barnet det det ellers plejer, alle levende lus skal være væk.

Og så husk at kæmme hver 8 dag mindst lige en kort periode, da æggene udklækkes hver 8 dag, og lus sætter voldsom mange æg.

Æggene kan du ikke fjerne. De sidder ofte til de bliver klippet af.

Alverdens lussemidler er overhovedet ikke nødvendigt, bare tættekam.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.