Tandlægebesøg 3. Trimester

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.043 visninger
4 svar
1 synes godt om
11. september 2014

mambat

Hej

Jeg har længe fulgt med herinde, men det et første gang jeg selv skriver. 

Jeg var til tandlægen igår og fik at vide at min tand skal rodbehandles Jeg fik så midlertidig tandfyldning i tanden og fik ny tid til om 2 måneder. Er det normalt at man skal vente så længe?

Jeg sagde til tandlægen at jeg meget gerne vil komme tidligere da jeg om to måneder er i uge 33 af min graviditet og at det nok ikke ville være rart at skulle ligge i hele 40 minutter. Men hun ignorerede mig fuldstændig. Og efter jeg havde sagt det flere gange sagde hun at jeg skal vente de to måneder så inflammationen er væk. Kan det virkelig passe at jeg skal gå med en midlertidig fyldning og ikke spise hård mad og så ligge 40 min. På ryggen når jeg er 33 uger henne? Og går en inflammation væk på denne måde? Altså vente den væk?

Er der nogen som har prøvet at ligge længe hos tandlægen hvor de var langt henne i graviditeten? Og måske også i forvejen have ondt i ryggen? 

Det var generelt en meget dårlig oplevelse jeg havde hos tandlægen. Det var en tandlæge med dårlig maner jeg har aldrig oplevet noget lignende.

undskyld det blev lidt langt.

Håber der er nogen herinde som kan hjælpe lidt. På forhånd tak. 

hilsen den fortvivlede.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2014

DianaM

Altså jeg havde en tid ved tandlægen da jeg var i 3. Trimester og hun sagde at medmindre jeg decideret havde smerter så ville hun helst vente til jeg havde født. Jeg havde ingen problemer med at ligge på ryggen, jeg var mest nervøs mht. Bedøvelse mm. I forbindelse med behandlingen og det var også grunden til hun helst ville vente.

Ved ikke hvordan det et med 2. Trimester som du er i nu, men hvis du ikke er tryg ved den behandling du fik, så ville jeg personligt have snakket med en anden tandlæge.

Anmeld

11. september 2014

Christine

mambat skriver:

Hej

Jeg har længe fulgt med herinde, men det et første gang jeg selv skriver. 

Jeg var til tandlægen igår og fik at vide at min tand skal rodbehandles Jeg fik så midlertidig tandfyldning i tanden og fik ny tid til om 2 måneder. Er det normalt at man skal vente så længe?

Jeg sagde til tandlægen at jeg meget gerne vil komme tidligere da jeg om to måneder er i uge 33 af min graviditet og at det nok ikke ville være rart at skulle ligge i hele 40 minutter. Men hun ignorerede mig fuldstændig. Og efter jeg havde sagt det flere gange sagde hun at jeg skal vente de to måneder så inflammationen er væk. Kan det virkelig passe at jeg skal gå med en midlertidig fyldning og ikke spise hård mad og så ligge 40 min. På ryggen når jeg er 33 uger henne? Og går en inflammation væk på denne måde? Altså vente den væk?

Er der nogen som har prøvet at ligge længe hos tandlægen hvor de var langt henne i graviditeten? Og måske også i forvejen have ondt i ryggen? 

Det var generelt en meget dårlig oplevelse jeg havde hos tandlægen. Det var en tandlæge med dårlig maner jeg har aldrig oplevet noget lignende.

undskyld det blev lidt langt.

Håber der er nogen herinde som kan hjælpe lidt. På forhånd tak. 

hilsen den fortvivlede.

Jeg har selv en tid næste fredag hvor jeg er næsten 34 uger. Desværre er jeg nok nødt til at melde fra, da jeg kan mærke jeg ikke har det godt med at ligge på ryggen. Var til scanning tirsdag og det var ubehageligt at ligge i 5 minutter 

Ville da tro at enhver der har prøvet at være gravid, kan forstå det?! Men det ved jeg selvfølgelig ikke om din tandlæge har. Det lyder ikke som om du har været heldig med hende...

Mht. bedøvelse osv. så er det ikke farligt i forhold til graviditet som en anden skrev, da de har forskellige muligheder og selvfølgelig ikke bruger noget der kan skade den lille.

Anmeld

11. september 2014

mambat

Hej

tak for jeres svar.

situationen er den at jeg bor i Sverige og tandlæge systemet er ikke helt det samme som i dk. Her har hver kommune en tandlægeklinik (den kommune jeg bor i er der kun 1) eller også kan man vælge at gå til en privat klinik (andre priser selvf.) 

Jeg tror ikke jeg kan klare at ligge på ryggen i lang tid til den tid men nu må jeg jo se tiden an. Heldigvis skal jeg ind til en anden tandlæge. Det trøster mig lidt selvom jeg helst vil derhen noget før og egentlig vil have det meste overstået før jeg har født. Men det kommer nok ikke til at ske. 

Hun var simpelthen ikke til at tale med og hun fortalte mig intet om forløbet eller pris. Mens jeg lå der med en masse i munden sagde hun at den skal rodbehandles og det vil tage omkring 4 måneder eller også kunne jeg hive den ud. Da jeg ikke havde en chance for at tale sagde hun at vi tager snakken når hun er færdig. Da hun var færdig sagde hun at hun har lagt en midlertidig tandfyldning og så skal jeg komme igen om to måneder. Da jeg så spurgte hende hvad der vil ske næste gang og om jeg ikke kan komme før brød hun ud med at hun nu har fortalt det 4 gange og at jeg skal have en tolk med for jeg forstår ikke svensk! Og hun rullede med øjnene med skævt hovede. Jeg var chokeret for hun havde ikke forklaret mig en dyt og jeg forstår udmærket godt svensk jeg har talt med rigtig mange svensker og der har hverken været problemer fra min side eller deres side. Tandplejen forstod mig udmærket og jeg forstod hende. Men tandlægen forstod mig ikke og hun lyttede heller ikke. Men hun var heller ikke svensker men sydeuropæer det forklare nok hvorfor hun ikke forstod mig. Hun blev måske irriteret over hun ikke forstod mig mens den anden gjorde så vælger hun at angribe mig på den måde. 

Undskyld det blev lidt for meget. Jeg har vist brug for at tale om det med nogen jeg synes jeg er så ked af det. Prøver at glemme det hele men jeg bliver ved med at være ked. Jeg er normalt ikke så sårbar.

Anmeld

11. september 2014

mambat

Ja, jeg havde læst lidt om bedøvelse og røntgen før jeg tog afsted og at det var en god ide at sige til tandlægen at man var gravid. Da jeg sagde til hende at jeg var gravid sagde hun: ja, og? Så sagde jeg at jeg bare tænkte at det var en god ide jeg sagde hvis nu der var noget tandlægen skulle tage stilling til. Så sagde hun "nej, vi kan ikke gøre noget for at du er gravid!" Vi arbejder som vi plejer! Med en dårlig tone. Vildt underligt det hele. 

Jeg burde måske havde taget hjem med det samme før hun begyndte på noget hehe.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.