kan nogle hjælpe med hvor mange gram af hvert?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

560 visninger
9 svar
6 synes godt om
31. august 2014

Anonym trådstarter

Jeg har forsøgt at Google, men bliver forvirret af alle de forskellige ting jeg får læst. 

Mit spørgsmål går på: 

Hvor mange gram frugt skal en fireårige spise om dagen? 

Hvor mange gram grøntsager skal en fireårige spise  om dagen?

Hvor mange gram/liter mælkeprodukter skal en fireårige have om dagen?

Håber der sider en venlig sjæl som har forstand på det, jeg er selv i vildrede

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2014

Christine

Anonym skriver:

Jeg har forsøgt at Google, men bliver forvirret af alle de forskellige ting jeg får læst. 

Mit spørgsmål går på: 

Fulgte link fra Sundhedsstyrelsens hjemmeside, til en anden officiel hjemmeside hvor der står:

" Børn spiser 3-5 
Børn spiser mindre end voksne, og derfor hedder anbefalingen til børn mellem 4 og 10 år, at de bør spise 3-5 om dagen. Det er en god idé at vænne børn til at spise frugt og grønt, når de begynder at spise rigtig mad."

http://www.voresmad.dk/Inspiration/Fokus/6omdagen.aspx#.VAOGo_l_tyV

-i højre side..

Anmeld

31. august 2014

Christine

Anonym skriver:

Mit spørgsmål går på: 

" Hvor meget mælk på en dag?
Fra 1 år og fremefter bør den samlede mælkemængde, drikkemælk og surmælksprodukt, være ca. 1/2 liter om dagen. Det er en passende mængde, så der er appetit til anden slags mad."

http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/publ2003/mad_netversion_0903/html_files/index45.html

Anmeld

31. august 2014

Anonym trådstarter

Christine skriver:

Fulgte link fra Sundhedsstyrelsens hjemmeside, til en anden officiel hjemmeside hvor der står:

" Børn spiser 3-5 
Børn spiser mindre end voksne, og derfor hedder anbefalingen til børn mellem 4 og 10 år, at de bør spise 3-5 om dagen. Det er en god idé at vænne børn til at spise frugt og grønt, når de begynder at spise rigtig mad."

http://www.voresmad.dk/Inspiration/Fokus/6omdagen.aspx#.VAOGo_l_tyV

-i højre side..

Jeg forstår godt af det? Når jeg går ind på linje, kan jeg kun se opskrifter

Anmeld

31. august 2014

Christine

Anonym skriver:

Jeg forstår godt af det? Når jeg går ind på linje, kan jeg kun se opskrifter

I højre spalte, lidt nede på siden står der "hvordan 6 om dagen?" og der kan man trykke "fold ud" og så står der det med at børn spiser mindre og derfor skal have 3-5 

Anmeld

31. august 2014

Anonym trådstarter

Christine skriver:

I højre spalte, lidt nede på siden står der "hvordan 6 om dagen?" og der kan man trykke "fold ud" og så står der det med at børn spiser mindre og derfor skal have 3-5 

Kan jeg mon ikke se det hele når jeg er på med mobilen? 

Jeg kan kun se opskrifter og billede af opskrifter, jeg kan intet andet se

Anmeld

31. august 2014

modesty

Anonym skriver:

Mit spørgsmål går på: 

Wow...

Giv dit barn fuldkorn, protein, frugt og grønt og begræns sukkeret, og så skal det nok gå. Jeg tænker at det er vildt overdrevet at have fokus på hvor mange gram af hvad dit barn skal spise. Det sundeste for dit barn, er at du har et afslappet, sundt og lystfuldt forhold til hvad I putter i munden.

M.h.t. mælk, så er de danske anbefalede mængder højere end i andre dele af verden - fordi vi er et mejeri-land. Børn kan sagtens klare sig med mindre end en halv liter mælkeprodukt om dagen.

Anmeld

1. september 2014

lineog4

Ved godt der ude i det ganske danske land er et hav af anbefalinger og så den officielle netop om madsammensætning, hvor meget af hvad osv.

Men spiser man sund og varieret (dvs det er tilbudt hjemme for det er jo ikke sikkert barnet er til variation), så er man jo kommet rigtigt langt. Og en af de ting kan kan prøve at give sine børn med sig i fødselsgave er evnen til at mærke efter, mærke efter hvornår er man mæt, hvad har man lyst til osv - for den evnen er vi mange der har tabt på vejen igennem livet.

Tror mange forældre har prøvet hvor deres barn pludselig går amok i makrel i tomat selv morgenmaden kan erstattes af rugbrød med makrel i tomat (min datter gjorde det da jeg var gravid, behøver vel ikke fortælle hvor fedt det er at stå gravid om morgenen og smøre makrel i tomat madder). Læste så et sted det bare handlede om at give dem det for måske manglede de netop de fede fiskeolier - så mit råd er at glemme anvisninger og spise sundt og lade barnet selv vælge inde for det sunde spektre

Anmeld

1. september 2014

Christine

Anonym skriver:

Kan jeg mon ikke se det hele når jeg er på med mobilen? 

Jeg kan kun se opskrifter og billede af opskrifter, jeg kan intet andet se

Ja, det er nok fordi du er på mobil 

Men altså guidelines er 3-5 frugt/grønt om dagen til børn (altså ca. 300-500 gram) og ½ liter mælk. Så det er sådan set nemt nok at få i dem, her får de det sagtens uden vi tænker så meget over det. Muligvis mindre mælk, men det sker jo at der er mælkeprodukter i aftensmad også osv.

Mht. frugt og grønt så er det ok at spise halvdelen af hver, altså halvdelen af de 3-5 er frugt og den anden grønt.

Er der nogen særlig grund til du spørger, hvis jeg må vide det?

Anmeld

1. september 2014

Anonym trådstarter

Christine skriver:

Ja, det er nok fordi du er på mobil 

Men altså guidelines er 3-5 frugt/grønt om dagen til børn (altså ca. 300-500 gram) og ½ liter mælk. Så det er sådan set nemt nok at få i dem, her får de det sagtens uden vi tænker så meget over det. Muligvis mindre mælk, men det sker jo at der er mælkeprodukter i aftensmad også osv.

Mht. frugt og grønt så er det ok at spise halvdelen af hver, altså halvdelen af de 3-5 er frugt og den anden grønt.

Er der nogen særlig grund til du spørger, hvis jeg må vide det?

Super  jeg havde bare brug for at vide det, fordi jeg har fået af vide, af en masse familie, at mit barn spiser forkert og absolut ikke får nok. 

Men jeg kan se ud fra det du skriver børn skal have, så får mit barn helt bestemt alt det frugt og grønt det skal have. 

Mælkeproducerer er måske en smule under, men det går nok. 

Nu har jeg det straks addere igen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.