"Gravid med mange kropslige forandringer"
Hej Charlotte.
Jeg skriver til dig, fordi min mand og jeg simpelthen er så forvirret, omkring min mulige graviditet.
Hele min krop skriger på en graviditet. Min hud er blevet meget uren. Jeg har taget på, både på lår og hofterne og min mave har været meget oppustet i halvanden måned, hvilket også har resulteret i tydelige strækmærker især på lår og over maven. De er også blevet tydeligere henover de sidste to måneder. Jeg er for mange måneder siden vokset ud af alt mit tøj og har måtte udskifte min almindelige garderobe med graviditetstøj.
Mine bryster er ulideligt ømme, og vokser så meget, at jeg er gået to størrelser op i BH, mine brystvorter er blevet mørke og udspilede, der er tydelige blodårer og de har også fået strækmærker - især i siderne. Det er også meget øm i underlivet og især lænden.
Min lugtesans er blevet meget fintfølende, og jeg får kvalme af stort set alt mad der indeholder, bacon, karry, løg, meget sukker og svinekød generelt. Udover det skifter min lyst til mad sig fra dag til dag, nogle dage fra time til time, hvor jeg har helt vildt lyst til noget særligt mad det ene øjeblik, og det næste skal det bare væk og vinduerne skal åbnes, så alt lugten kan komme væk igen. Det er håbløst at handle ind på den måde.. Og noget af det eneste der hjælper mod kvalmen er saltkiks, riskiks, juice, frugt og oliven. Jeg døjer også med hovedpine, mild feber til tider og en ubeskrivelig træthed.
Umiddelbart skulle der ikke være nogle tvivl, jeg er gået 7 uger over tid i forhold til min menstruation, men det der er problemet er, jeg tester stadig negativt på en graviditetstest.
Jeg var til lægen igår og hun påstår alle gravide kvinder vil teste positivt i løbet af den første uge efter udebleven menstruation, og at alle de ovennævnte symptomer er noget jeg bilder mig ind. Men hun har alligevel sendt mig til en gynækologisk skanning om nogle uger.
Normalt er jeg utrolig god til at mærke efter i min krop og jeg føler der er noget derinde.
Den eneste gang, jeg ellers har haft det sådan her, var da jeg for nogle år siden var gravid (fik en abort, da jeg var 2,5 måned henne) så jeg ved hvordan det føles i kroppen.
Min hund opfører sig også anderledes omkring mig. Hun følger efter mig alle vegne og lægger altid ved mine fødder eller ved siden af mig, og hun holder øje hver gang min mand nusser mig på maven. Fremmede hunde må heller ikke bare hilse på mig mere. Kun dem hun kender.
Nu sidder jeg så og læser på nettet, og der er flere kvinder, der fortæller de først testede positivt i uge 10, 11, 12 og sjælende gange 14.
Er det muligt, jeg kan være længe om at danne HCG, og jeg som de andre kvinder jeg læser om, bare er længe om at kunne fremvise en positiv graviditetstest?
Eller har min læge ret, og det slet ikke kan lade sig gøre?
Charlottes svar
Kære Du
Tak for dit brev.
Du beskriver mange kropslige forandringer, smage, lugte og hudforandringer. Ja nogle gravide oplever meget store lugte - smags og hudforandringer, jeg husker en kollega der fik kvalme af den grønne farve på væggene, så hun nærmest måtte flytte i en periode. Der er vel ikke meget andet at sige, end at se tiden an, god ide at blive undersøgt af en gynækolog, og så se hvad der sker. Hvis du er gravid, så er der vel ikke andet at gøre end at indrette sig så godt som muligt med de smags - lugte og kropsforandringer som du åbenbart har. Der er jo ikke som sådan noget farligt ved det, kun hvis du lever af lakrids, så skal der jo lidt kosttilskud til for at du får de vitaminer og mineraler som anbefales i graviditeten, men se nu lige først at få svar på om du er gravid. Du skriver at din læge siger at det er noget du bilder dig ind, hvis du har det sådan som du skriver, og hvis du ikke er gravid, så må man jo finde årsagen til at din krop reagere som den gør og at du føler og mærker som du gør. Så må der jo være en eller anden psykologisk forklaring på at du oplever så forstærkede graviditetsforandringer, og det ville nok være lettes i et samarbejde med en psykoterapeut eller psykolog. Men som sagt, tag nu en ting ad gangen, få allerførst be-afkræftet om du er gravid, og tag så næste skridt derfra.
Jeg håber du kan komme en smule videre, ellers er du naturligvis hjertens velkommen til at skrive igen, mange varme hilsner Charlotte,
www.grumme.dk
En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.
Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk