hvorfor mister man magen ved førkølelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

586 visninger
2 svar
0 synes godt om
18. august 2009

Muffinmus

Kan forstå man mister lugtesansen, det er jo logisk nok når den er fuld af snot...
Men hvorfor mister man smagen?? sad lige og tyggede på et stykke chokolade og det slog mig først da det var spist at det bare smagte af ingenting...kedeligt nok.
Jeg mener jeg ved jo godt man har lugtesansen meget med når man spiser, men chokolade lugter jo ikke lige frem så kraftigt at det burde gøre den store forskel.
Hvad ved I????

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
MariaE skriver:

Kan forstå man mister lugtesansen, det er jo logisk nok når den er fuld af snot...
Men hvorfor mister man smagen?? sad lige og tyggede på et stykke chokolade og det slog mig først da det var spist at det bare smagte af ingenting...kedeligt nok.
Jeg mener jeg ved jo godt man har lugtesansen meget med når man spiser, men chokolade lugter jo ikke lige frem så kraftigt at det burde gøre den store forskel.
Hvad ved I????

selvom du spiser noget som umiddelbart ikke lugter kraftigt, så bruger du stadig din lugtesans enormt meget når du smager... når du ikke er forkølet mere skal du prøve et sjovt forsøg.

Tag en te ske og put lidt kanel på (eller få en anden til det så du ikke kan lugte det...) luk øjnene og hold dig for næsen mens du putter skeen i munden.. du kan IKKE smage hvad det er Det er et sjovt forsøg at lave med andre, som ikke ved hvad det er de får i munden!

Min søster havde mange problemer med vejrtrækningen da hun var lille. de fandt aldrig ud af hvad det var, men hendes lugtesans er mega dårlig! hun er den eneste jeg nogensinde har mødt der kunne smage det var kanel - fordi hun har kompenceret for sin manglende lugtesans!
god bedring

Anmeld

18. august 2009

oo

min morfar var ude for et voldsomt uheld for mange år siden, hvor han fik en jernstang lige i låget og der slog simpelthen lugtesansen ud af den stakkels mand. så idag kan han stort set ikke smage noget, men kan lide ting ud fra konsistensen. een ting er han dog så heldig stadig at kunne fornemme og det er en rigtig sur citron fromage, hans livret

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.