"Knapt 4 måneder døgnrytme?"
Hej Lisbeth.
Jeg skriver til dig fordi jeg er i tvivl hvorvidt man kan forvente en mere fast døgnrytme for et barn på knap 4 måneder. Den sidste uge har vi haft en temmelig fast rytme:
Står op kl. 8
spiser kl 9
sover kl 10
står op og får flaske kl 12
Sover kl 14
står op og får flaske kl 15:30
Flaske og falder i søvn kl 18
og så vækker jeg ham selv kl 19 (for ellers kan han ikke sove om aftenen)
Lægges i seng kl 21.
Denne rytme synes jeg fungerer meget godt, men er i tvivl om det er forkert at jeg vækker ham kl 19??
Derudover så er jeg i tvivl om lurerne kunne ligge mere hensigtsmæssigt? I dag f.eks er rytmen helt af sporet fordi han vågnede allerede halv 7, og han kan ikke holde sig vågen længe nok til at følge sin normale rytme når han står så tidligt op..
Hvad kunne dit forslag være til en døgnrytme for en dreng på knap 4 måneder? Han sover normalt 11 timer om natten, og cirka 5 timer i løbet af dagen 
Lisbeths svar
Hej !
Et så lille barn er det svært at komme ind i en fast døgnrytme.
Når jeg læser jeres dag, så fortæller han fint hvornår han er sulten og klar til søvn, det bedste er at lade ham styre, for så trives han bedst.
Hvordan reagerer han når han vækkes kl 19, Er han glad og klar til dejligt samvær og leg med sine forældre ?
Hvis han er det og ikke bare sidder og småsover i favnen hos jer, så er det jo ok.
Hvis han er meget træt så er muligheden, du forlænger hans eftermiddagslur . f.eks ved enten at vugge barnevognen eller gå en lang tur, så han får et par timer i træk.
Hvis det lykkes undgår du søvn kl 18, og kan i stedet putte til nat omkring kl 19.
Det vil måske indebære jeres dag starter tidligere .Det kan være han lige nu er på vej ind i en anden rytme med sine lure.
Det bedste er at følge ham og kun lave småjusteringer, han viser dig fint hans behov.
Fortsat held og lykke med ham.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld