"Får min pige på 8 mdr nok mælk?"
Hej Catrine
Håber du denne gang har et lige så godt svar 
Jeg er i tvivl om min pige på snart 8mdr får nok mælk(af den rigtige slags).
Jeg ammer om aftenen og om morgenen og jeg har fornemmelsen af at det ikke er meget(læs: nok) der kommer ud. Jeg har forsøgt at lægge hende til oftere, for at holde produktionen igang, men hun gider ikke og bliver meget utålmodig fordi der netop ikke kommer noget ud.
Udover mm får hun sødmælk i sin havregrød/øllebrød/mos (svarende til max 1½-2dl om dagen)
Hvad er dine tanker, får hun nok eller er det ikke nok? Og hvad kan jeg evt. gøre? (ps. vil meget gerne undgå mme.)
Mange hilsner Sussi
Catrines svar
Hej Sussi
Når din pige ikke er mere end 8 mdr, synes jeg at det lyder lige i underkanten med mælk - det kommer dog også an på om du stadig ammer om natten? For så er det nemlig meget muligt at hun får nok.
Men nu antager jeg, at hun ikke får mælk om natten.
Du kunne forsøge at lægge hende til en gang mere i løbet af dagen. Hun skal ikke være alt for sulten, men heller ikke alt for mæt.
Hvis hun slet ikke vil, så kan du malke ud i stedet, for på den måde at øge din mælkeproduktion. Din udmalkede mælk kan du så bruge i grøden i stedet for sødmælk. Når så din mælkeproduktion er øget, så kan det jo sagtens være, at din datter gerne vil ammes midt på dagen.
Du kan også øge din mælkeproduktion endnu mere, ved at malke ud en gang om natten, hvor indholdet af de mælkedannende hormoner i din krop er størst. Men måske skal du bare starte om dagen - det er jo også træls at skulle op om natten.
Hvis du ikke orker at malke ud, og tænker bare at fortsætte som nu, så kunne du jo, istedet for at give sødmælk i mos og grød, håndudmalke noget af din egen mælk direkte ned i grøden. På den måde stimulerer du til at lave mere mælk, samtidig med at du øger den samlede mængde modermælk som din datter får.
Håber du kunne bruge mit svar - ellers må du skrive igen. :-)
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld