Eksperthjælp: Knuder efter brystbetændelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.282 visninger
1 svar
0 synes godt om
16. august 2014

Catrine Hansen

"Knuder efter brystbetændelse"

Hej Catrine

For 2 dage siden fik jeg knuder i den venstre side af mit venstre bryst. Jeg har så ammet i forskellige stillinger og malket ud men jeg kan ikke komme nogle af knuderne til livs og mit bryst forsætter med at være rødt og anspændt. Jeg havde feber på den første dag, men da jeg malkede ud gik det over. Hvordan kan jeg komme de sidste knuder til livs? Jeg masserer, bruger varmeomslag og tager bade og har smidt bh-en så der er ikke er noget der strammer. Jeg havde også en hvid prik som jeg fik kredset væk. Kan det evt. være en tilstoppet mælkekanal som gør at jeg ikke kan tømme brystet helt? Men nu kan jeg bare ikke se flere hvide prikker....Det tager også længere tid for mælken at løbe til end normalt og min søs skal sutte længere tid end normalt før mælken kommer. Jeg håber du kan rådgive mig. Kh Sisse

Catrines svar

Hej Sisse

Det var i går du skrev til mig. Jeg håber det er blevet bedre i dag?
Det lyder jo til at du gør alle de rigtige ting - som jeg ellers ville have vejledt dig til. Den hvide prik kan godt have været en tilstoppet mælkekanal, og den har nok været skyld i din brystbetændelse. Meget ofte skal man slet ikke have antibiotika ved brystbetændelse, fordi der ikke er betændelse, men "blot" ophobning af mælk, der er trængt ud i brystvævet og foresager inflammation. Kun hvis du stadig har feber OG knuder og rødme, så vil det nok hjælpe med antibiotika.
Du bør være meget opmærksom på de hvide prikker fremover - og fjerne dem så snart du ser dem.
Når man har brystbetændelse (også selv om det ikke er en reel betændelse), så smager mælken anderledes, hvilket nok har gjort, at søn har ammet lidt mindre, og derfor er du nu begyndt at producere mindre. For at få gang i mælken igen, må du tage et par dage med intensiv amning, især på det venstre bryst. Lad vær at få gæste eller tage ud, men bare giv dig selv lov til at slappe af, hvile og sove og ellers bare AMME rigtig meget. Så skal venstre bryst nok blive som før igen.
Hvis knuderne stadig ikke forsvinder efter dette, så bør du gå til lægen og få dem tjekket.

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2014

Sisse5447

Mange tak for dit svar! Det endte med at der kom hul på mælkeproppen da jeg ammede, men der skulle en masse amninger og tårer til. Det gjorde godt nok ondt, det trak i hele min ryg. Siden da har jeg ikke haft nogen problemer Mange knus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.