"Frederic"
Hej.
Tak for dit svar... Min mand havde multiallergi fra han blev født og frem til ca 1 år og kunne en overgang kun tåle en slags grød, det var så slemt at de har været ved hudlæge med ham og kun kunne bade ham i let olie. Alt med farvestof var forbudt mm.
De 200 g kød, er det alt så som pålæg- leverpostej og kød til aften? Er hans mave stor nok til at rumme det... Vi er tilbage i dagligdags rutinen efter 3 ugers ferie, ham og jeg, da dagplejemor også havde ferie og syntes ikke han skulle i gæste dagpleje... Så han får morgenmad og aftensmad herhjemme. Og tit noget frugt eller grovkiks med æble eller lign.
Han's indlæggelser: 5 uger gammel akut indeklemt lyske brok. Og 9 uger de 4 S'er. Du kan læse mere om det her:
http://www.babygalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=24636 mdr og 1 dag var vi atter tilbage på børne afd, efter vores egen læge intet kunne finde og at hans infektionstal var pænt. Så hvorfor han græd af smerte hver gang vi ville flytte ham, selv hvis han lå på et tæppe og vi flytted med tæppet så græd han. Vi kunne ikke engang selv holde ham uden han græd, suk... Efter 3 dage's indlæggelser og hjemme på orlov fra fredag aften til mandag morgen og de ved til dd stadig ikke hvorfor - derfor stadig åben indlæggelse... De fandt ud af det var oppe i nakke/ ryg det var galt... Se mere her:
http://www.babygalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=2509Syntes ikke at det burde være noget der fysisk hæmmer ham der, ud over han måsk er lidt bagud med nogle ting. Så istedet for at gå og ærge sig indeni, prøver især jeg at sige at det måske har påvirket ham lidt og at børn vokser forskelligt. Han følger sit eget tempo, ja han er måske bagud med nogle ting, men så har han andre ting han kan som andre ikke mestre... Jamen men han kan ikke det og det, Nej og hvad så... Vi er bare glade for han er sund og rask - og at vi har ham. Folk forstår det ikke - før de selv har haft følelsen af at miste det dyrebareste man har..
Vores egen læge er klar over hans indlæggelser og mandens allergi som lille - at vi har astma på begge sider. Bland andet både min mor og lillebror tager medicin hver dag - flere gange.
Syntes det er svært at få mere mad i ham, da han efter under 1/4 kylling filet nægter. hvis vi prøver at give ham mere spytter han det ud. Han vil selv... Vi får alle det samme at spise, så han kan se at hans ikke er anderledes. Selv med mad vi ved han bare kan lide, efter ½ talllerken begynder han at smide det på gulv, dreje sig væk mm. Ret frustrende... Vil heller ikke være eftergivende og diske op med 17 forskellige ting, men han skal jo have noget... Det er som om det interessere ham lige 10 min og så er det det... Aner virkelig ikke hvad vi skal stille op. jeg bliver så ked - vred - frustrende at det ender med at det er manden der sidder og hjælper ham med at få mad ind.
Pias svar
Hej Igen (0:
Tak for din hurtige tilbagemelding og tak for linket til de fine billeder af en lækker unge (0:
Du fortæller, at din mand var multiallergiker: Det får mig til endnu engang at fastslå, at I skal udelukke alle mejeriprodukter. Desuden bør I, når Frederic bliver så gammel, forsøger at styre udenom alle former for slik, sodavand og anden junk.
Mange ville give ham sojamælk på et tidspunkt som erstatning for mælken: Det må I ikke gøre, da det er højallergent.
Han vil have godt af rene varer, dvs. rigtig mad lavet af økologiske produkter - det vil alle vi andre nu også have godt af (0;
De 200 g kød er kun for at illustrere for dig, at han faktisk har brug for temmelig meget mad. Jeg er godt klar over, at du ikke får den mængde i ham, og det er derfor en god ide med den spsk. ærteprotein, der er opgivet i smoothieopskriften. Den udgør omkring 8 g protein. Sammen med det pålæg m.m. han får over dagen, må det så være nok.
Det ville være en god ide tillige at give ham et probiotic tilskud. Dette for at hjælpe på hans tarmflora, der måske ikke har det alt for godt, hvis han har fået ting, han ikke tåler. Du skal købe Probiotic 7 fra Engholmgruppen. Bland 1 tsk. op i stuetempereret vand og lad det stå i 15 min. inden han får det. Helst til natten, men hvis du kun kan få det i ham, ved at blande vandet i noget andet - og måske på et andet tidspunkt af døgnet, må det være sådan.
Jeg synes, det er vigtigt, at du prøver at slappe lidt af omkring hans mad. Han er småtspisende, derfor er det vigtigt at give ham nærende mad. Der er måske visse ting, han ikke tåler, så der kan I fortsat hjælpe ham ved ikke at tvinge ham til at spise noget, han afviser. Men I har en dejlig dreng, der kan en masse ting og som giver Jer en masse glæde. Husk at nyde ham - dejlig som han er!
Venlig hilsen
Pia Birk