Eksperthjælp: Afleveringer.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

372 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. august 2009

Rikke L. Rahm

"Afleveringer."

Hej Rikke

Jeg har en søn på knap 2 år (23 mdr.) som igen er begyndt at græde hjerteskærende, når jeg afleverer i vuggestuen.
Vi havde en meget lang indkøringsperiode, hvor han smågræd ved aflevering og kun havde kortere perioder, hvor han var glad og legede. Ellers ville han helst hænge ved pædagogerne og iagttage.
Dette blev dog meget bedre da han begyndte at gå og kunne ”stikke over” til sin storesøster i børnehaven, blot for lige at se at hun også var der. Dette betød selvfølgelig også at han brugte meget energi på bare at være der og derfor sov han også meget.
Så begyndte det at gå godt, rigtigt godt. Kristian var nem at aflevere, dog stadig helst i armen på en pædagog, og vi ved at han trives. Han er glad når vi henter ham og alle pædagogerne følte at de havde fået en ny dreng i vuggestuen. Han legede, var glad, og snakkede og grinte rigtig meget og vi havde en meget lang periode, hvor alt gik godt. Også hans søvnbehov ændrede sig, til at han kun sov en gang dagligt i et par timer og kom i seng kl. 20.00 og op igen kl. 06.00.
Fremtiden tegnede sig rosenrød…………men så kom sommerferien (3 ugers fri)og nu er alt tilbage ved det gamle, dog meget værre. Vi er nu i gang med 3 uge efter ferien, og den første uge gik sådan rimeligt, han græd ved aflevering, men kun i kort tid efter jeg var gået, så gik han i gang med at lege. Kristian brugte dog meget energi på at være i vuggestuen med det resultat at han sov i 3-3½ time hver eftermiddag, hvilket igen så medførte at han ikke kunne sove om aftenen, men først faldt i søvn ved 21.30 tiden. Det skal lige siges at der er ingen problemer med at ligge ham i seng, han ligger stille for sig selv og kalder kun et par gange for lige at blive puttet. Men så var han svær at få op om morgenen og derfor også mere træt ved aflevering.
I uge 2 bad vi pædagogerne om de ikke kunne putte ham tidligere og så vække ham senest kl. 14.00, hvis han ikke selv var vågnet. Dette gjorde de selvfølgeligom end modstræbende, men det er ikke blevet bedre. Hele sidste uge græd han hjerteskærende og med tårerne springende ud af øjnene mens han kaldte Moaaar……og rev i mit tøj og ikke ville give slip.
Han bliver altid afleveret til en pædagog men det er til en forskellig hver morgen, alt efter hvem der har morgenvagten. De siger at han ikke græder så længe, men derimod har svært ved at komme i gang med at lege, pædagogerne skal ligesom hele tiden sætte ham i gang. Han spiser stort set heller ikke noget derover.
Fredag i sidste uge havde han en rigtig god dag, han var næsten sig selv som han var før ferien.
Men så i dag mandag, var den gal igen! Han begyndte at græde da han fandt ud af hvor han skulle hen, ville ikke have sko og jakke på og græd hele vejen over til vuggestuen og var meget ulykkelig, meget mere end jeg før har oplevet.
Hvad gør vi for at gøre afleveringen lettere for ham? Det er også svært for hans storesøster på næsten 4 at han tager al opmærksomheden ved aflevering, selvom hun klarer det rigtig flot – ingen problemer der. Jeg har prøvet at gøre afleveringen kort, og vi har naturligvis forsøgt at forklare ham at mor kommer og henter ham igen, men intet syntes at hjælpe.
Derudover har vi problemet med hans søvn – vi syntes at vi kommer en i en forkert rytme når han for lov til at sove så meget (og sent) i vuggestuen, han kommer typisk op kl. 14.30 - 15.00 hvis han selv skal vågne. For så har vi problemet morgenen efter, når han skal op. Som vi ser det, er han træt om morgenen ved aflevering og hele formiddagen indtil han puttes ved 11.00 – 11.30 tiden, så sover han 3-3½ time, og kan ikke sove før sent om aftenen – og så kører den onde cirkel.
Jeg tror det hele hænge sammen, men hvad kan vi gøre for at bryde dette mønster? Som en sidste bemærkning stopper hans kontaktpædagog   i denne uge, men har mentalt allerede været mere eller mindre fraværende her efter sommerferien.
Det var en lang smøre, men jeg håber du har nogle gode ideer til os.
Mange hilsner

Pernille

Rikkes svar

Hej Pernille

Det lyder som en rigtig hård omgang med jeres lille søn.

Jeg må indrømme at jeg faktisk ikke har et godt råd til dig.

En ting er jeg dog enig med dig i og det er det her med den skæve rytme, i er kommet ind i. Mit eneste forslag er at de i vuggestuen kun lader ham sove to timer og på den måde forsøger at komme ind i den gamle rytme igen.
Jeg håber jeres lille søn snart vil finde sig tilrette i vuggestuen igen. 

Venligst Rikke Rahm

Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.