Kontanthjælp :s og flytte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. august 2014

female

Mulle-Mom skriver:

Når jeg kigger på kommunens hjemmeside står der det her hvis ikke man kan tro på hvad de selv skriver ved jeg ikke hvad man skal tro på

Under 25 år og udeboende6.88906.889Under 25 år og hjemmeboende3.32403.324Fyldt 25 år og udeboende 6.8893.80010.689Fyldt 25 år og hjemmeboende 3.3247.36510.689Enlig forsørger 13.57562814.203 Forsørgere under 30, gift/samlevende med person på SU, kontanthjælp eller uddannelseshjælp. 9.498 4.70514.203 Forsørgere under 30, gift/samlevende med andre end person på SU, kontanthjælp eller uddannelseshjælp. 6.8897.31414.203

Opsætningen gør det næsten umuligt for mig at læse tallene. Kan ikke udelukke at det skyldes min telefon.
Ikke desto mindre synes jeg at nogle af tallene ligner kontanthjælpssatsen for unge med erhvervskompetencegivende uddannelse, dvs las paragraf 25. Fx de omkring 6800 kr som hun ville have haft ret til, hvis hun havde haft en uddannelse.

Vær opmærksom på at der for unge under 30 er tre forskellige forsørgertakster.
Den høje gives til enlige. Som pgl formentlig får nu.

Den næsthøjeste giver til unge med børn, der bor sammen med en, er er på hjælp / su.

Den lave gives til unge med børn, der bor sammen med en som har et arbejde.

For god orden skyld vil jeg lige sige, at ovenstående ikke har noget med gensidig forsørgelsespligt at gøre. Men derimod fordi man fra lovgivers side siger at man har nogle besparelser når man bor to sammen. Det gælder uanset om man bor med en kæreste, sin ven eller fx en søster.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2014

Mulle-Mom

female skriver:

Opsætningen gør det næsten umuligt for mig at læse tallene. Kan ikke udelukke at det skyldes min telefon.
Ikke desto mindre synes jeg at nogle af tallene ligner kontanthjælpssatsen for unge med erhvervskompetencegivende uddannelse, dvs las paragraf 25. Fx de omkring 6800 kr som hun ville have haft ret til, hvis hun havde haft en uddannelse.

Vær opmærksom på at der for unge under 30 er tre forskellige forsørgertakster.
Den høje gives til enlige. Som pgl formentlig får nu.

Den næsthøjeste giver til unge med børn, der bor sammen med en, er er på hjælp / su.

Den lave gives til unge med børn, der bor sammen med en som har et arbejde.

For god orden skyld vil jeg lige sige, at ovenstående ikke har noget med gensidig forsørgelsespligt at gøre. Men derimod fordi man fra lovgivers side siger at man har nogle besparelser når man bor to sammen. Det gælder uanset om man bor med en kæreste, sin ven eller fx en søster.

Hey det ikke for at være klog er er bare lidt forvirret da jeg med uddannelse  uden barn fik udb 5700 kr derfor jeg stiller ?  

Anmeld

15. august 2014

Mulle-Mom

Mulle-Mom skriver:

Hey det ikke for at være klog er er bare lidt forvirret da jeg med uddannelse  uden barn fik udb 5700 kr derfor jeg stiller ?  

Og kan godt se opstillinges er blevet et rodet ved ikke hvorfor ;b

Anmeld

15. august 2014

female

Mulle-Mom skriver:

Ja det lyder også helt rigtigt at du fik omkring det udbetalt. Hvis du har en uddannelse så hed din sats før skat omkring 6700. Uden uddannelse omkring 5700 kr.

Logisk? Næppe for mange andre end politikerne.

Anmeld

15. august 2014

Mimic

Anonym skriver:

Hej piger

Kan i hjælpe mig

jeg er en pige på 22 som har min datter på 6 år.
jeg er på kontanthjælp og har bil (vurderet til under 10.000)
jeg får boligstøtte som jeg ved vil ryge hvis vi flytter sammen
samt vi skal betale for sfo.
samt jeg ikke vil få ekstra børnepenge mere.

men hvordan vil min kontanthjælp se ud?

min kæreste (ikke far til barn) har fast job og hus og bil ..

I kan sagtens få boligstøtte der skal bare søges om det...

og så kan i stadigvæk søge friplads, det er ikke sikkert at det bliver en fuld, men delvist vil også være en stor hjælp

Nu er vi herhjemme begge over 30, min kæreste arbejder og jeg går hjemme på kontanthjælp, vi får delvis friplads og og boligstøtte

Anmeld

15. august 2014

Sissel

Mimic skriver:

I kan sagtens få boligstøtte der skal bare søges om det...

og så kan i stadigvæk søge friplads, det er ikke sikkert at det bliver en fuld, men delvist vil også være en stor hjælp

Nu er vi herhjemme begge over 30, min kæreste arbejder og jeg går hjemme på kontanthjælp, vi får delvis friplads og og boligstøtte

Skal han så forsørge dig? Kan nemlig ikke helt finde ud af reglerne..

Anmeld

15. august 2014

Mimic

ja det skal han, her i 2014 er det "på halv kraft" dvs, at det ikke slår så hårdt igen (og dog, pga. hans løn får jeg lige knap 2100 udbetalt) havde vi været i 2015,  så var den gået på med fuld kraft, dvs at jeg INTET havde fået udbetalt .

så vi lever pt  2 voksne og 1 barn på 8 for minimum, men hvor der er vilje er der vej

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.