Eksperthjælp: Fra enebarn til at blive storesøster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.622 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. august 2009

Rikke L. Rahm

"Fra enebarn til at blive storesøster"

Hej Rikke..

Vores datter på 3 år og 7 måneder er blevet noget ustyrlig..
Eller det lyder så voldsomt, men hun tester grænser så det gør noget..
Hun blev stores søster for 8 uger siden, det i sig selv reagere hun på og det er jo forståeligt nok.
Men så her for 4 uger siden tog vi nat sutten fra hende.. Indtil december sidste år brugte hun sutten både dag og nat..
Dag sutterne gav vi så til julemanden og det var hun helt ok med... Det gik uden problemer..
Her for 3 uger siden tog vi så nat sutten væk og belønnede hende med en build a bear bamse og en masse ros..
Det gik egentlig også fint nok..
Hun spørger ikke efter sutten , men i stedet for er hun begyndt at skabe sig helt vildt så snart vi siger det er sengetid..
hun plejer og elske og sidde ved os og få læst en bog eller sunget en sang..
Nu sidder hun der bare og pyldre over at hun skal i seng..
Og så er det kun mig ( mor) der duer... Hun afviser pludselig farmand og vil knap nok sige godnat til ham.
Så snart hun så kommer ind i seng begynder hun og græde og skrige helt vildt og kalder på mor..
Går far der ind ber hun ham bare gå og vil ikke snakke med ham..
Kommer jeg der ind sætter hun sig op og siger hun ikke vil sove.. at hun er tørstig og sulten osv osv..
Jeg sætter mig og snakker stile og rolig med hende.. nusser hende og fortæller at vi elsker hende osv, men nu skal hun altså sove..
Det hele ender enten med at jeg må hidsig mig mega meget op eller også at hun skal ind i vores seng og ligge for og falde i søvn og der er det ikke engang altid at hun overgiver sig... der kan hun også ligge og skabe sig længe..
Og nu er hun så også begyndt at kalde om natten og køre samme show..
Jeg hader og skælde hende ud og skal afvise hende, men samtidig skal hun jo heller ikke have lov til og køre showet og være den der styre..
Og det er kun mor der duer.. far afviser hun blankt om aften/natten.. men resten af dagen er der ike noget ...
Jeg forsøger og give hende alt den opmærksomhed jeg kan, men den lille ny tager jo tid og hun har også kolik oven i, så det kræver jo også noget...

håber du kan komme med en godt råd, for det gør ondt i mit hjerte, når min datter græder og er ked af det på den måde...

Kh træt mor.

Rikkes svar

Hej

Det lyder som om jeres datter virkelig reagerer på at være blevet storesøster og som du selv siger er der intet galt med det. Det er kun naturligt.
Jeres datter er simpelhen bange for at miste din kærlighed med den lille ny som optager dig. Jeres datter forsøger af alle kræfter at kæmpe sig tilbage på den plads som hun havde inden den lille kom. Dette er helt naturligt.

Mit råd til dig:
kære mor er at du sammen med din store datter laver en hyggeritual som kun er jeres og som er helligt. Hvilket vil sige at i ikke kan forstyre i de 15-20 min. som det evt. vare.

Dernæst er mit råd at du fortæller hende at den lille ikke har taget hendes plads og at du sagtens kan være der for dem begge. At hun jo er hendes første fødte... find en sætning som passer dit ordvalg.
Denne sætning vil hun have brug for at hører rigtig mange gange.  

Sidst ville jeg lave faste soveritualer eks. mor og far skiftes til at putte dig og eks. 1 bog og 2 sang. Find jeres egen ritualer som virker for jer. Så hun bliver puttet af jer begge to.

Jeg håber du kunne bruge mit råd og du er selvfølgelig velkommen til at skrive igen hvis du får brug for det.

Venligst Rikke Rahm

Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.