Flytning med små børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

888 visninger
7 svar
3 synes godt om
11. august 2014

StudPsyk

Hvad er jeres bedste råd til at gøre overgangen så blid som mulig? Vi har James på knap 1½ og Rose, der bliver 3 til oktober. Det er mest Rose jeg er bekymret for, da hun har det svært ved store forandringer og nye ting. Og hun skal selvfølgelig starte i BH 2 uger efter vi er flyttet, så det er jo bare super med de store skift på en gang

Nå, men det er rent konkret hvordan vi bedst forbereder hende på flytning? 

Jeg har lånt nogle bøger på biblo om at flytte.

Og så er planen, at vi flytter weekenden den 13/14 september. Fredag den 12, er børnene hjemme i den gamle lejlighed om dagen, og vi har endnu ikke pakket børneværelset ned. Så om eftermiddagen kommer de ud til svigerne, hvor de overnatter. Imens pakker vi børnenes ting ned, og det er det første vi flytter over i det nye rækkehus. Så når de kommer i rækkehuset lørdag, er deres værelse pakket ud, sådan et det er rart og genkendeligt. Giver det mening? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. august 2014

Isabella_mor

Vi står selv i samme situation, men her tror jeg at vi har villads med når vi flytter. Altså at han får lov at hjælpe med at bære småting ud i flyttebilen, og han får lov at hjælpe med at sætte det nye ind i huset. Han har faktisk været med i det hele, han har vidst at lige siden vi solgte lejligheden og efterfølgende da vi købte huset, at vi skulle flytte og at han skulle have nyt værelse. Det har jeg gjory bevidst fordi da jeg var barn, så var vi ikke hjemme når der blev flyttet, eller biget som helst, vi var ikke engang med til at pynte op til jul! Og det kan jeg huske var enormt frustrerende at så pludselig kom man til et nyt hjem, med et værelse der var indrettet og alt var på plads og pakket ud.

Men nu er der jo også forskel på børn, og det kan jo være at Rose f.eks. Ikke kan overskue at være til stede under en flytning.

Nu tror jeg også at grunden til at jeg ved at det kan lade sig gøre med Villads er fordi jeg bare kan tage mig af ham hvis der skulle komme et behov for det. Jeg kan nemlig ikke hjælpe til med flytningen da jeg er MEGET højgravid når vi skal flytte. 

Det er måske ikke så sjovt hvis det er at barnet kommer til at være i vejen. Men her kommer villads og jeg bare til at gå rundt og hygge med at pakke lidt ud. Osv.

Anmeld

11. august 2014

StudPsyk

Isabella_mor skriver:

Vi står selv i samme situation, men her tror jeg at vi har villads med når vi flytter. Altså at han får lov at hjælpe med at bære småting ud i flyttebilen, og han får lov at hjælpe med at sætte det nye ind i huset. Han har faktisk været med i det hele, han har vidst at lige siden vi solgte lejligheden og efterfølgende da vi købte huset, at vi skulle flytte og at han skulle have nyt værelse. Det har jeg gjory bevidst fordi da jeg var barn, så var vi ikke hjemme når der blev flyttet, eller biget som helst, vi var ikke engang med til at pynte op til jul! Og det kan jeg huske var enormt frustrerende at så pludselig kom man til et nyt hjem, med et værelse der var indrettet og alt var på plads og pakket ud.

Men nu er der jo også forskel på børn, og det kan jo være at Rose f.eks. Ikke kan overskue at være til stede under en flytning.

Nu tror jeg også at grunden til at jeg ved at det kan lade sig gøre med Villads er fordi jeg bare kan tage mig af ham hvis der skulle komme et behov for det. Jeg kan nemlig ikke hjælpe til med flytningen da jeg er MEGET højgravid når vi skal flytte. 

Det er måske ikke så sjovt hvis det er at barnet kommer til at være i vejen. Men her kommer villads og jeg bare til at gå rundt og hygge med at pakke lidt ud. Osv.

Det synes jeg er en fin måde at gøre det på Her bliver det helt klart sådan, at de vil være i vejen. Sidste gang vi flyttede kunne jeg ikke hjælpe pga. graviditet, så jeg vil rigtig gerne kunne give en stor hånd denne gang - Og hun er meget morsyg, så hænger jo ikke rigtig sammen.

Vuggestuen har også anbefalet os ikke at tale så meget om det før lige op til, fordi hun ikke er stor nok til at kunne forstå konceptet og implikationerne. Og så også sådan noget med at lade være at skifte sengetøj lige op til/efter vi er flyttet, fordi det giver en tryghed, at hendes seng dufter på samme måde som den plejer osv  

Anmeld

11. august 2014

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Janne T. skriver:

Det synes jeg er en fin måde at gøre det på Her bliver det helt klart sådan, at de vil være i vejen. Sidste gang vi flyttede kunne jeg ikke hjælpe pga. graviditet, så jeg vil rigtig gerne kunne give en stor hånd denne gang - Og hun er meget morsyg, så hænger jo ikke rigtig sammen.

Vuggestuen har også anbefalet os ikke at tale så meget om det før lige op til, fordi hun ikke er stor nok til at kunne forstå konceptet og implikationerne. Og så også sådan noget med at lade være at skifte sengetøj lige op til/efter vi er flyttet, fordi det giver en tryghed, at hendes seng dufter på samme måde som den plejer osv  

Læste lidt om børn og flytning fordi vi også skulle være flyttet, to uger inden børnehavestart.

Der stod det er vigtigt at besøge det nye område og se huset flere gange så det bliver noget velkendt for børnene.

og at det er en god ide at barnet selv for love at smide lidt legetøj i et par kasser og flytter det over i huset. Alt det for at mildne processen så det ikke bliver et chok, at pludselig er alt flyttet.

Og det anbefales så at børnene bliver passet mens selve flytningen foregår.

Held og lykke med det hele :-)

Anmeld

11. august 2014

StudPsyk

sommerbarn<3 skriver:

Læste lidt om børn og flytning fordi vi også skulle være flyttet, to uger inden børnehavestart.

Der stod det er vigtigt at besøge det nye område og se huset flere gange så det bliver noget velkendt for børnene.

og at det er en god ide at barnet selv for love at smide lidt legetøj i et par kasser og flytter det over i huset. Alt det for at mildne processen så det ikke bliver et chok, at pludselig er alt flyttet.

Og det anbefales så at børnene bliver passet mens selve flytningen foregår.

Held og lykke med det hele :-)

Tak for svaret  Vi har heldigvis rækkehuset i 2 uger inden vi flytter, så vi har også planer om at tage børnene med over og besøge det af flere gange inden flytningen.

Måske kunne de pakke en lille kasse ned hver der om fredagen inden flyttedag, så kunne de få den med til overnatningen, og selv tage den med i huset om lørdagen og pakke den ud? Lyder det helt dumt?

Anmeld

11. august 2014

Isabella_mor

Janne T. skriver:

Så tror jeg da at i har nogenlunde styr på det. 

Her snakker vi meget om hans nye værelse, og han har ogsp været i huset og har set det. Han forstår dog ikke rigtigt at de ting som er i huset ikke er der når vi flytter ind, vi har jo vores egne ting. Men så snakket vi lidt om at han skal have en ny seng for han skal jo være storebror og lillebror skal jo bruge den seng som Villads sover i nu. Men alt sådan noget. Men han er jo også lige lidt ældre end Rose. Men jeg er sa sikker på at i tackler det efter bedste evne og gør det bedst muligt for at ungerne skal få en blid overgang

Anmeld

11. august 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Lyder godt

Det vi gjorde med Erik var at han var med ude i den nye lejlighed og så den inden der kom noget som helst ind så han kunne se den og lære den lidt at kende først

Han vidste med det samme hvor hans værelse var da vi kom anden gang og synes det var rigtig spændende at nu skulle vi bo her...

Så flyttede vi alle tingene med et flyttefirma mens han var afsted i VS og da han fik fri havde vi gemt lidt småting i den gamle lejlighed så han kom med derop og ligesom sagde farvel til den inden vi tog hjem til den nye lejlighed

Han startede også først i den nye Vs 14 dages tid efter vi var flyttet...

Han klarede det bare så superflot i forhold til at han også har svært ved nye ting og forandringer i hverdagen...

Anmeld

11. august 2014

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Janne T. skriver:

Tak for svaret  Vi har heldigvis rækkehuset i 2 uger inden vi flytter, så vi har også planer om at tage børnene med over og besøge det af flere gange inden flytningen.

Måske kunne de pakke en lille kasse ned hver der om fredagen inden flyttedag, så kunne de få den med til overnatningen, og selv tage den med i huset om lørdagen og pakke den ud? Lyder det helt dumt?

Det lyder da som en rigtig god ide. :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.