Problembarn - hun slår.... :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

979 visninger
8 svar
8 synes godt om
6. august 2014

stm2812

Årh vi døjer desværre med at vores skønne pige på 3.5 år slår de andre børn i børnehaven. Vi syntes det er blevet meget bedre herhjemme og når hun f.eks. Er sammen med hendes 1 år yngre kusine, men i børnehaven oplever de desværre at hun, når hun ikke ved hvordan hun skal reagere og håndtere sine følelser, så skubber hun folk væk og ja, langer ud efter dem

Lederen på stuen tog fat i mig i dag, og fortalte hvordan og hvorledes, og sagde at de ville tilbyde os en plads i familiestuen, hvor hun skal hen et par timer hver tirsdag, hvor der er andre børn der heller ikke interagerer som de skal Hun nævnte blandt andet at de vil få os sat i gang med nogle pointsystemer/smileyordninger, hvilket jeg bare slet ikke har lyst til

Vil selvfølgelig gøre alt for at min lille pige kommer igennem det bedst muligt, men lige nu har jeg godt nok ikke lyst til at hun skal tilbage til børnehaven

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hvordan har pædagogerne hidtil håndteret det? Hvordan er din datters sprog? 

Jeg kender ikke noget til familiestuer, men hvis det hjælper din datter til at udtrykke sine følelser på en hensigtsmæssig måde, så er det jo meget godt. Men jeg kan godt forstå du ikke har lyst til et pointsystem. Måske det giver god mening når du bliver sat ind i det 

Anmeld

6. august 2014

stm2812

mor:) skriver:

Hvordan har pædagogerne hidtil håndteret det? Hvordan er din datters sprog? 

Jeg kender ikke noget til familiestuer, men hvis det hjælper din datter til at udtrykke sine følelser på en hensigtsmæssig måde, så er det jo meget godt. Men jeg kan godt forstå du ikke har lyst til et pointsystem. Måske det giver god mening når du bliver sat ind i det 

Det ved jeg faktisk ikke  Tænkte jeg ikke på at spørge om. Hun er fint med sprogmæssigt og vi øver rigtig meget derhjemme i at spørge hvorfor hun gør som hun gør og hvorfor hun bliver så sur, så vi netop kan få hende til at sætte ord på det.

Må ærligt indrømme at jeg simpelthen ikke kan se mig selv bruge et pointsystem. Ja, det virker for nogle, men jeg og min mand ville simpelthen ikke skænke det en tanke i hverdagen. Og har slet ikke hjertet med i, at skulle opdrage mit barn på den måde

Anmeld

7. august 2014

stm2812 skriver:

Det ved jeg faktisk ikke  Tænkte jeg ikke på at spørge om. Hun er fint med sprogmæssigt og vi øver rigtig meget derhjemme i at spørge hvorfor hun gør som hun gør og hvorfor hun bliver så sur, så vi netop kan få hende til at sætte ord på det.

Må ærligt indrømme at jeg simpelthen ikke kan se mig selv bruge et pointsystem. Ja, det virker for nogle, men jeg og min mand ville simpelthen ikke skænke det en tanke i hverdagen. Og har slet ikke hjertet med i, at skulle opdrage mit barn på den måde

Okay. Det undrede mig bare at pædagogerne slet ikke har gjort Jer opmærksom på hendes vanskeligheder før. 

Det med sproget - det er bedre at I sætter ord på hendes frustrationer frem for at spørge hende. 

Men håber at de der familiestuer overrasker og I bliver glade for dem, ikke mindst at Jeres datter får gavn af dem

held og lykke 

Anmeld

7. august 2014

stm2812

mor:) skriver:

Okay. Det undrede mig bare at pædagogerne slet ikke har gjort Jer opmærksom på hendes vanskeligheder før. 

Det med sproget - det er bedre at I sætter ord på hendes frustrationer frem for at spørge hende. 

Men håber at de der familiestuer overrasker og I bliver glade for dem, ikke mindst at Jeres datter får gavn af dem

held og lykke 

De nævnte det til 3 måneders samtalen og spørger vi hvrodan hendes dag er gået nævner de de situationer hvor hun har været i en konflikt, så vi spørger ikke om det mere, da de efter min mening kun lægger vægt på det negative.

Om vi vælger familiestuen ved jeg faktisk ikke lige nu. Er meget i tvivl. Kan ikke se hvad vi skal få ud af at hun skal er sted hen er par timer tirsdag formiddag hvor vi som forældre skal observere hende og så er der to pædagoger også der kan komme med lidt råd men hvad jeg kunne forstå holder de sig helt i baggrunden og observerer bare.

og det der nok gør mig rigtig gal er at hver dag når jeg henter er der nogle børn der slår andre og har også tit oplevet at hun bliver slået hvor jeg må gå ind og sige til barnet der gør det,  at man ikke må slå. Lige nu har jeg mest af alt lyst til at flytte hende. 

Anmeld

7. august 2014

Tulle28

Jeg har en veninde som har gået i familieskolet med hendes ældste dreng og hun var også MEGET skeptisk - men endte med at blive SÅ glad for det, de fik en masse gode redskaber både hendes dreng, men også som de kunne bruge derhjemme til at tackle diverse udfordringer.
Så jeg synes du skal give det en chance og se det som en mulighed frem for noget negativt.

Anmeld

7. august 2014

stm2812

Tulle28 skriver:

Jeg har en veninde som har gået i familieskolet med hendes ældste dreng og hun var også MEGET skeptisk - men endte med at blive SÅ glad for det, de fik en masse gode redskaber både hendes dreng, men også som de kunne bruge derhjemme til at tackle diverse udfordringer.
Så jeg synes du skal give det en chance og se det som en mulighed frem for noget negativt.

Kan bare ikke se hvad det skal gøre godt for når det er os forældre der egentlig står med det hele og de bare observerer og holder samtale med os 2 gange i forløbet. Og når samarbejdet i forvejen ikke fungerer med børnehaven, ved jeg egentlig ikke om jeg er klar til at give det et forsøg. 

Anmeld

7. august 2014

stm2812 skriver:

De nævnte det til 3 måneders samtalen og spørger vi hvrodan hendes dag er gået nævner de de situationer hvor hun har været i en konflikt, så vi spørger ikke om det mere, da de efter min mening kun lægger vægt på det negative.

Om vi vælger familiestuen ved jeg faktisk ikke lige nu. Er meget i tvivl. Kan ikke se hvad vi skal få ud af at hun skal er sted hen er par timer tirsdag formiddag hvor vi som forældre skal observere hende og så er der to pædagoger også der kan komme med lidt råd men hvad jeg kunne forstå holder de sig helt i baggrunden og observerer bare.

og det der nok gør mig rigtig gal er at hver dag når jeg henter er der nogle børn der slår andre og har også tit oplevet at hun bliver slået hvor jeg må gå ind og sige til barnet der gør det,  at man ikke må slå. Lige nu har jeg mest af alt lyst til at flytte hende. 

Jeg kan godt se det er træls kun at høre det negative - men det kan jo heller ikke hjælpe noget at ignorerer problemet. 

Jeg synes nu det der familiestue lyder meget godt, for der er stor forskel på hvordan et barn agerer derhjemme og i institution med andre børn. Det kan være I så vil kunne se hvad pædagogerne ser. 

At du ved afhentning/aflevering ser andre børn slår i en børnehave er jo ikke usædvanligt i en børnehave. Men gør barnet det ofte og hver dag og hvorfor skal man nok nærmere kigge på. Jeg synes du skal prøve at se det positive i det - der kommer ekstra øjne på jeres datter og I får lov til at se hende fra nye sider så I bedst muligt kan hjælpe hende med at udtrykke sine følelser. 

Er det ikke noget alligevel kan I vel altid stoppe det? 

Anmeld

7. august 2014

Rsa

For det første, findes der ingen PROBLEM børn, der findes børn med udfordringer

børn slår ofte fordi de ikke kan formidle sig. det kan være sproglige, socialt og emotionelle udfordringer der står i vejen.

Det er et problem, når et barn bruger sit fysiske sprog oftere end det verbale. Tænler din datter er frustreret over ikke at kunne sætte ord på tanker og følelser. Det er jeres, men også pædagogernes ansvar at hjælpe hende til, at sætte ord på.

pointsystemer er virkelig gode, det er de fordi de retter fokus på alt det, som barnet gør godt fremfor st irettesætte belønner det  

forstår godt du er frustreret og det kan være svært som forældre, at sætte sig ung i, at ens barn agerer meget anderledes i børnehaven end hjemme. men det gør de, i børnehaven er de i en helt anden kontekst og der er mange faktorer der kan forstyrre, irritere og udfordre din datter. Hjemme er rammerne snævre og I er fleksible og kan 'indordne' jer hendes behov. Det gær andre børnehavebørn ikke.

synes det er godt der bliver taget hånd om det, for der er faktisk ikke særlig mange børn, der gider at lege med den der slår hele tiden (ved jeg fra min erfaring som børnehave pædagog) pg det vil være synd, at din datter bliver maginaliseret på noget, som jo egentlig 'bare' er udtryk, følelser og behov, som kommer ud på en uhensigtsmæssig måde - og det skal din datter have hjælp til at formidle.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.