"4 år efter en blefri tid, nu tilbagefald."
Hej Lisbeth
Jeg har en søn på knap 4 år. Han har ikke brugt ble i godt og vel 6 mdr, og det er gået rigtig godt med at gå på toilettet, og har haft få uheld. Men den sidste måneds tid, har han tisset i bukserne op til 5 gange dagligt (dog ikke om natten - der er intet). Der er ikke sket noget nyt hver hos mig eller hans far, som går, at han måske skulle have noget at være stresset over. Jeg har prøvet alt, fra at sige "pyt med det" til at skælde ud. Nu er jeg udtømt for ideer, for jeg synes det ville være synd at give ham ble op ugen, nu når det "plejer" at gå godt, og at han ikke har haft ble på så længe.
Mvh Lise
Lisbeths svar
Hej Lise !
Hvor ærgerligt at han pludselig får uheld efter at have været uden ble lang tid.
Når børn får tilbagefald og tisser i bukserne er der oftest en grund til det. det er sjældent det er fysisk.
Det skal selvfølgelig udelukkes, derfor et lægebesøg , så hans urin kan checkes for infektion.
Indtil da må du /I forsøge at snakke med børnehaven, om der er sket ændringer i den. er der meget sygdom, er nogen holdt op, som han var glad for. har han kammerater, en bedste ven. er han med i legen ?
I må hjælpe ham med toiletbesøg, før og efter mad, inden der skal leges eller I skal afsted og ud af døren.
Ros når han kan og ingen bebrejdelser når der ikke kommer noget.
Det samme skal de i Børnehaven. han er formentlig ikke den eneste som har uheld og skal hjælpes. Der kan gå tradition i at skulle tisse af, sammen med de andre. Inden legepladsen , når de skal ind til frokost. inden en tur,.
Nogen børn kan ikke lide Wcèrne i institutionen, kan det være det ?
Han er sikkert blevet så god til at lege at han slet ikke mærker førend det kommer, det er derfor han skal have hjælp af de voksne.
Håber I finder ud af hvordan han kan få den rette hjælp. Du ved det jo godt alligevel vil jeg sige. Selvom det er så irriterende med våde bukser mange gange, så hjælper det ikke med skældud. Og du har jo også sagt pyt i lang tid.
Rigtig meget held og lykke med hjælpen til jeres dreng.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk