Abemor skriver:
Hvad er jeres erfaring med selv at gå til og fra skole? Min søn skal begynde her til sommer, og er selvfølgelig ikke klar endnu, men tænker det vil gøre en del ting noget nemmere, når han kan. Og hvornår ville han kunne gå hjem og være fx 15 min alene før vi kommer?
Der er 1 km til skolen og der er på fortov og med skolepatrulje det ene sted han krydser vejen. Han bor ved siden af en klassekammerat, og tænker de på et tidspunkt kan følges.
Hvad er jeres erfaring?
Vores børn går i skole. Nogle gange følges de andre gange går de alene. Efter sommerferien går de i 0. Klasse, 2. Klasse og 4. Klasse. Den yngste der starter i 0. Klasse startede i SFO 1. Maj, lige til at begynde med var det ikke et hit at gå selv, men nu går det helt unden problemer. Der er ca. 2 km til skole og de skal krydse en stor vej.
særligt det midterste barn nyder godt af at gå. Han er en helt anden dreng, når han lige får 30-40 min alene om morgen inden han skal i skole, og det samme om eftermiddagen. Faktisk er han selv klar over hvor godt det er for ham at gå, at han nogle gange har bedt om at gå, hvis jeg af en eller anden grund har hentet børnene i skolen. Hvis jeg køre ham hjem er han ' oppe og køre' på en helt anden måde end det rolige og glade barn jeg får hjem, når han selv er gået.
Selvfølglig er det meget nemmere for mig ikke at skulle hente og bringe, men jeg tror på at det også er rigtig godt for børnenes selvfølelse , at vide at de kan selv og kan tage vare på sig .
Anmeld