Onani hos 2 årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.233 visninger
9 svar
6 synes godt om
30. juli 2014

Anonym trådstarter

Har en datter som fylder 3 om 2 mdr. 

Hun er begyndt at "gnubbe" sig selv rigtig meget. Det startede i autostolen hvor hun ligesom blev ved at sidde og kører numsen frem og tilbage. Vi købte så ny stol da vi faktisk troede det var fordi hun sad dårligt. Men nu er hun begyndt at gøre det ved spisebordet bla. Hvor hun rykker sig helt ind mod bordet og kører så numsen frem og tilbage.... I og med hun ikke kan gøre sig færdig hvis man kan sige det sådan , sidder hun gerne længe og bliver helt svedig og irriteret.. Vi har fået afvide at man ikke må stoppe dem og ellers forklare hvordan de kan gøre sig færdige osv, men det er hun aaalt for lille til at kunne forstå noget af, så aner ikke hvad vi skal stille op... Det har bestemt taget overhånd og er bekymret for om hun vil rende rundt og gøre det i børnehaven efter ferien :/ 

hvad stiller man op uden at hun føler sig forkert/ulækker eller i værste fald kommer til at føle det senere i sit sexliv? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Da jeg var i praktik i en børnehave var der to piger som også "gnubbede sig selv". Du behøver ikke at være bange for hun fortsætter med det i børnehaven, for pædagogerne har højst sandsyligt set det før og ved hvordan det skal håndteres. De andre børn bemærkede det ikke, så dem behøver du heller ikke bekymre dig om 

Jeg tænker at du bare lader hende gøre det, men der vil komme situationer hvor hun ikke skal gøre det og her skal du være varsom med dine ordvalg, så hun ikke opfatter det som noget skamfuldt. 

Du kan sige: "jeg kan godt se det føles rigtig rart for dig, men jeg vil godt have du sidder ordentligt på stolen mens vi spiser" - På denne måde flytter du fokus, så det handler  om at sidde ordentligt. 

Du kan så sige noget lignende i andre situationer

på den måde vil hun langsomt lære hvor og hvornår man kan gøre det og hvor og hvornår man ikke gøre det. 

Sådan gjorde pædagogerne i den børnehave jeg var i praktik i. Pigerne var dog hhv. 4 og 5 år. Jeg ved ikke om man vil gribe det andetledes an når barnet er yngre. 

Men  om ikke andet kan du altid spørge pædagogerne til råds

Anmeld

30. juli 2014

esioul

Anonym skriver:

Har en datter som fylder 3 om 2 mdr. 

Hun er begyndt at "gnubbe" sig selv rigtig meget. Det startede i autostolen hvor hun ligesom blev ved at sidde og kører numsen frem og tilbage. Vi købte så ny stol da vi faktisk troede det var fordi hun sad dårligt. Men nu er hun begyndt at gøre det ved spisebordet bla. Hvor hun rykker sig helt ind mod bordet og kører så numsen frem og tilbage.... I og med hun ikke kan gøre sig færdig hvis man kan sige det sådan , sidder hun gerne længe og bliver helt svedig og irriteret.. Vi har fået afvide at man ikke må stoppe dem og ellers forklare hvordan de kan gøre sig færdige osv, men det er hun aaalt for lille til at kunne forstå noget af, så aner ikke hvad vi skal stille op... Det har bestemt taget overhånd og er bekymret for om hun vil rende rundt og gøre det i børnehaven efter ferien :/ 

hvad stiller man op uden at hun føler sig forkert/ulækker eller i værste fald kommer til at føle det senere i sit sexliv? 

Du skal tænke på at et barn ikke ser det som seksuelt, men som en følelse der er rar at have. 

Det er helt naturligt. Du må endelig ikke få hende til at føle det er forkert. 

Det er en naturlig del af børns udvikling. 

Anmeld

30. juli 2014

Jibbe

Min dreng på 4 gør noget lignende og herhjemme får han af vidd det er ok, men at det foregår på værelset. Nu kan jeg nøjed med at sige "smut lige på værelset istedet"... Og nogle gange gør han det og andre gange stopper han bare. Det virker fint.

Anmeld

30. juli 2014

Anonym trådstarter

Jibbe skriver:

Min dreng på 4 gør noget lignende og herhjemme får han af vidd det er ok, men at det foregår på værelset. Nu kan jeg nøjed med at sige "smut lige på værelset istedet"... Og nogle gange gør han det og andre gange stopper han bare. Det virker fint.

Ja det ville jeg også gøre men problemet er at hun er 2 og hun forstår det ikke.. Som en anden skriver så er der jo heller ikke andet i det end at hun synes det giver en dejlig følelse, og derfor synes jeg også det er vildt svært :/ for hun har lige en alder hvor man ikke kan forklare eller finde særlig mange kompromiser kan man sige... 

Anmeld

30. juli 2014

Anonym trådstarter

esioul skriver:

Du skal tænke på at et barn ikke ser det som seksuelt, men som en følelse der er rar at have. 

Det er helt naturligt. Du må endelig ikke få hende til at føle det er forkert. 

Det er en naturlig del af børns udvikling. 

Det ved jeg godt og det er jo også derfor den er lidt svær synes jeg.. Især pga hendes kun knap 3 år, hun forstår ikke hvis jeg skulle forklare hende eller lign.... Hmmmm 

Anmeld

30. juli 2014

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Da jeg var i praktik i en børnehave var der to piger som også "gnubbede sig selv". Du behøver ikke at være bange for hun fortsætter med det i børnehaven, for pædagogerne har højst sandsyligt set det før og ved hvordan det skal håndteres. De andre børn bemærkede det ikke, så dem behøver du heller ikke bekymre dig om 

Jeg tænker at du bare lader hende gøre det, men der vil komme situationer hvor hun ikke skal gøre det og her skal du være varsom med dine ordvalg, så hun ikke opfatter det som noget skamfuldt. 

Du kan sige: "jeg kan godt se det føles rigtig rart for dig, men jeg vil godt have du sidder ordentligt på stolen mens vi spiser" - På denne måde flytter du fokus, så det handler  om at sidde ordentligt. 

Du kan så sige noget lignende i andre situationer

på den måde vil hun langsomt lære hvor og hvornår man kan gøre det og hvor og hvornår man ikke gøre det. 

Sådan gjorde pædagogerne i den børnehave jeg var i praktik i. Pigerne var dog hhv. 4 og 5 år. Jeg ved ikke om man vil gribe det andetledes an når barnet er yngre. 

Men  om ikke andet kan du altid spørge pædagogerne til råds

Jeg tænker i samme baner og vi har også prøvet med at sige at nu sidder vi lige stille ved bordet osv. Hun kan bare godt blive næsten agressiv hvis hun får besked på hun ikke "må" .... Har fundet ud af at det bedste der "virker" er at aflede hende, altså simpelthen sige "kom så går vi ud i haven og leger" eller lign. Men det er bare svært fx også i autostolen eller når vi spiser eller lige er igang med noget andet fx... Men vi må vel bare skærer lidt mere igennem uden og gøre hende/det til noget ulækkert? Tænker også om jeg skal gøre opmærksom på det i børnehaven når hun starter igen? 

Anmeld

30. juli 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Jeg tænker i samme baner og vi har også prøvet med at sige at nu sidder vi lige stille ved bordet osv. Hun kan bare godt blive næsten agressiv hvis hun får besked på hun ikke "må" .... Har fundet ud af at det bedste der "virker" er at aflede hende, altså simpelthen sige "kom så går vi ud i haven og leger" eller lign. Men det er bare svært fx også i autostolen eller når vi spiser eller lige er igang med noget andet fx... Men vi må vel bare skærer lidt mere igennem uden og gøre hende/det til noget ulækkert? Tænker også om jeg skal gøre opmærksom på det i børnehaven når hun starter igen? 

Jeg tænker at det er okay at aflede. Jeg tænker lidt, hvis hun stod i stolen mens I spiste ville I sikkert skære igennem og sige at man sidder ned og spiser, hvis hun vippede med stolen, ville I sikkert også skære igennem fordi det larmer/er farligt. Det er ikke meget anderledes med det her: hun skal stoppe mens I spiser (blot tænkt eksempel) fordi det larmer/forstyrrer eller noget helt tredje.

I skal dog bede hende om at stoppe i de situationer I mener det er upassende, lige så snart hun begynder og ikke først når hun er godt i gang med "gnubberiet". Hun har fundet ud af at det giver en dejlig følelse og så er det frustrerende at blive stoppet i det.

ja jeg synes I skal sige det til pædagogerne. Så kan I høre hvordan de vil håndtere det

Anmeld

31. juli 2014

Jibbe

Det virker måske ikke det første stykke tid, men hvis man ee vedholdende nok så hjælper det. Det har også taget nogle måneder for min søn at forstå og han startede med det i samme alder som din datter. 

Anmeld

31. juli 2014

Isabella_mor

Jibbe skriver:

Ja, det gør vi også... På værelset er det tilladt at gøre det, og ikke ved bordet eller i sofaen osv. 

Han får at vide at man gerne må, men det er noget man gør når man er alene  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.