kære husmødre...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

511 visninger
3 svar
2 synes godt om
27. juli 2014

Tin

Profilbillede for Tin
Jeg har en ældre sofa,som jeg er meget glad for. Den er hvid og i noget vævet stof.

Betrækket på hynderne kan jeg tage af og vaske og de er velholdte og rigtig flotte endnu.

MEN...stoffet på armlæn og i ryggen er ved at være nusset og gråligt....hvordan får jeg det hvid igen??

Normal rengøring er alm opvaskemiddel skummet op og duppet på. Eftertørres med fugtig klud.

Men nu skal den altså tages i bund...men mangler mirakkel måden,har I den?

Der er forsøgt med opskummet sæbespåner,tektilrens til bilsædder og senest har min mand købt puraktiv til hvid...men hvordan kunne jeg evt bruge det til sofaen? Det er sådan noget pletfjerner som vanich.

Kan I hjælpe med råd?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2014

SussieThyssen

Vanish virker ikke..det kan jeg godt fortælle dig...det er spild af penge.
Men min mor har renset utallige fedtpletter og sofaer med følgende trick:

Hæld lidt kogende vand i en skål og tilsæt og oppisk en gang Biotex Iblødsætning.
Når vandet er lunkent tager du en vaskesvamp og gør området vådt med sæbevandet.
Lad det trække 10 min til et kvarter.
Derefter bruger du nogle gamle håndklæder eller viskestykker til at duppe/klappe det så overskydende vand og skidt bliver suget ud.
Nu kommer det spøjse.
Forinden har du købt nogle flasker helt almindelig danskvand (uden citrus) Det gennemvæder du nu området med og så suger du op med klude. Gennemvæd området med danskvanden 3 gange og sug det op.
Lad det tørre og se om du har fået det renere..hvis der stadig er smuds, så gentag vasken med Biotex og skylning med danskvand.

Besværligt..men det bliver virkeligt flot.

Kærligst
Sussie

Anmeld

27. juli 2014

Tin

Profilbillede for Tin
SussieThyssen skriver:

Vanish virker ikke..det kan jeg godt fortælle dig...det er spild af penge.
Men min mor har renset utallige fedtpletter og sofaer med følgende trick:

Hæld lidt kogende vand i en skål og tilsæt og oppisk en gang Biotex Iblødsætning.
Når vandet er lunkent tager du en vaskesvamp og gør området vådt med sæbevandet.
Lad det trække 10 min til et kvarter.
Derefter bruger du nogle gamle håndklæder eller viskestykker til at duppe/klappe det så overskydende vand og skidt bliver suget ud.
Nu kommer det spøjse.
Forinden har du købt nogle flasker helt almindelig danskvand (uden citrus) Det gennemvæder du nu området med og så suger du op med klude. Gennemvæd området med danskvanden 3 gange og sug det op.
Lad det tørre og se om du har fået det renere..hvis der stadig er smuds, så gentag vasken med Biotex og skylning med danskvand.

Besværligt..men det bliver virkeligt flot.

Kærligst
Sussie

Det lyder som en måde der skal afprøves:-)

har indtil videre været lidt bange for at "gennemvæde", for er bange for om fyldet i sofaen evt bliver for våd,så det kunne komme til at lugte muggen/indelukket.

Men jeg vil straks i morgen tidlig indkøbe dansk vand. Biotex det har jeg:-)

Tak for råddet:-)

Anmeld

27. juli 2014

SussieThyssen

Tin skriver:

Det lyder som en måde der skal afprøves:-)

har indtil videre været lidt bange for at "gennemvæde", for er bange for om fyldet i sofaen evt bliver for våd,så det kunne komme til at lugte muggen/indelukket.

Men jeg vil straks i morgen tidlig indkøbe dansk vand. Biotex det har jeg:-)

Tak for råddet:-)

Altså du skal jo heller ikke gøre sofaen sejlende våd
men her i sommervarmen er det jo ekstra ideelt...luft godt ud så fugten også går ud af stuen.

Og kan det ikke lykkes dig, så sy et overtræk til sofaen.
Start med et stykke hvor det ikke ses så tydeligt..og se så hvordan det går

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.