Eksperthjælp: Svar til den bekymrede mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

583 visninger
0 svar
0 synes godt om
16. august 2009

Pia Birk

"Svar til den bekymrede mor"

Hejsa Pia.

Tænkte lige jeg ville spørge dig... Du lyder til at være en 'klog kvinde'...

Vi har en knægt der har været indlagt en del - dog ikke efter han var 6 mdr..

Han er nu 11 ½ mdr og har vejet det samme siden sundhedsplejeske var her da han var 8 mdr. Han er nu 81 cm og vejer 9,5 kg. - altså vokset næsten 7 cm. Han får jern (som pulver) og A-D-C dråber hver dag. 

Da han var mindre har han altid været en der skulle vækkes for at spise, for melde sig selv har han aldrig.

Til morgen: hjemmelavet hirseflage grød på sødmælk og skifter gerne mellem smør og olie, ca 1 dl ialt, med frugtmos ovenpå og mælk til
Formiddag: forskelligt slags frugt, eller youghurt, eller ½ grov bolle mm. vand eller tynd saftevand til.
Middag: 1 skive groft børd med leverpostej - 100 g ærter til eller andet grønt. vand/ tynd saftevand til. Har prøvet næsten alt andet pålæg og oste.
Eftermiddag: det samme som til formiddag.
Aften: gerne kartofler, noget kød af en art (kan lide alt) og gerne grønsager til. (blomkål- gulerødder- ærter- majs- mm)

Han er meget bestemt og stædig... Og har altid spyttet mad ud - vendt ryggen til - skrige som hvis der er nogen der stikker ham, han smider det sågar på gulvet, mm. Et ordsprog lyder: at man kan trække hesten til truget - men ikke tving den til at spise... Og vi har aldrig tvunget mad i ham - for ved det gør mere skade end gavn...

Men er det for lidt? mangler der noget, siden vægten står stille? Kan jo mærke og se alle ryghvirvler, hans hvepsetalje - når jeg holder/støtter ham når han står op, støder mine fingre mod hinanden... Er bekymret, men også bange for han bliver tyk..

Han plejer ikke at få smør, eller hvidt brød. Jo til familie tam tam, må han godt smage is mm. men det siger ham intet... 

Vi fik alle i familien drenge sidste år og vores har hele tiden været den længste men også tyndeste. Ved godt at sammenligne er en grim ting. Men syntes han er bagud med en del og tænker på om det er mig der bremser ham. Vi har aldrig tvunget ham til at skulle lære ting - men støttet ham i det og øvet. For de har jo  hver deres eget tempo.
Han er da mega dygtig til mange ting og lærenem... Sad og så tv og så nogle der holdte 1 års fødselsdag for deres barn, hvilket vi også snart skal... Men der slog  det mig og blev lidt ked - sikke en markant forskel, både bevidsthed, tale og udvikling... 

Frederic er altid været glad og tilfreds. En stille og rolig bandit, der sagtens kan underholde sig. Folk plejer gerne at sige, at vi ikke ved hvordan det er at have barn. Han sov igennem inden vi tog hjem fra barselsgangen og har gjort det siden. og charmer sig ind på alle...

Men han har i meget lang tid været utrolig træt. Bliver puttet kl 19 og sover til 7 næste morgen. Kan lige få ham i tøjet - lave hans mad , mens han leger og så er han ellers træt igen og bliver puttet i barnevogn - vækker ham gerne efter 1 time nogle dage næsten 2 timer. til middag sover han også 1 - 3 timer og igen en morfar sidst på eftermiddagen - ellers får vi slet ikke noget aftensmad i ham...

Så er bekymret for han mangler et eller andet... Han er tit lidt bleg med blå render under øjnene, og nu hvor han er så meget aktiv - kravler og rejser sig ved alt, kan man se at jo flere gange han prøver at rejse sig og sværere bliver det for ham og så bliver han ked.

Ved det blev llidt langt og måske forvirrende. Måske han bare skal være en slank dreng...

Pias svar

Hej,

Umiddelbart når jeg læser dit brev, er der en ting, jeg hæfter mig ved. Jeres dreng har været indlagt flere gange. Hvorfor mon? Kan hans indlæggelse have relation til den nuværende situation?

Jeg tror, der er to sider af det her: Dels tror jeg, at der er fødevarer, Jeres søn ikke tåler og dels at han får lige lidt nok at spise rent energimæssigt.

At der er fødevarer, han ikke tåler, kommer til udtryk ved den fysiske protest: Skrigeriet, det at spytte maden ud osv. Det er godt, at I ikke har tvunget ham, og det er en stor hjælp, I der har givet. Måske du kan hjælpe endnu mere og forsøge at lave en liste over de fødevarer, der giver den form for reaktion. Blot som en hjælp til, hvis han senere begynder at spise nogle af disse ting og måske oplever ubehag. Det er god viden at ligge inde med, hvis han senere har brug for at få noget udredt.

Hans træthed kan skyldes flere forskellige ting, men jeg tror, at han pt får noget, hans krop reagerer på. Ud fra den oversigt over hans daglige mad, du har skrevet, synes jeg, du skal prøve at holde ham væk fra alle mejeriprodukter i fire uger for at se, om der sker en ændring. Du kan så erstatte hans yougurt med en smoothie, hvor du putter olie og protein i, for på denne måde at tilf øre ham nogle ekstra kalorier. Opskriften følger nedenfor. Du kan sagtens lave dobbelt og så selv tage en portion også - det kan kun gavne dig (0:

Hans daglige energiindtag er lige lille nok mht. fedt og protein. Du kan hæve det ved at give ham mere olie og ærteprotein. Faktisk svarer hans behov til omkring 200 g kød og 7 spsk. olie - bare for at illusterere det.

Du skriver, at han ikke får smør, og det er fint. Du kan give ham olie istedet. Giv ham 2 spsk. Livets Olie fra Din Sundhed pr. dag samt 2 spsk. olivenolie. Dertil kan du give ham 2 spsk. ærteprotein, hvoraf den ene ryger i hans smoothie.

Jeg foreslår, at du giver ham smoothie til morgenmad af: 2 del frosne hindbær, 2 del banan, 1 del frosne blåbær, 1 del frosne jordbær, 1 spsk. Livets Olie, 1 spsk. ærteprotein, 1 tsk. malede sesamfrø (brug en kaffemølle), 1 tsk. Dolomitkalk, mandelmælk. Det lyder omfattende, men når du først har prøvet det en gang, tager det herefter kun ca. 2 min. Du skal kun lave en portion ad gangen, så det altid er frisk, når han får det.

Prøv det i de omtalte fire uger og send mig så gerne en ny mail og fortæl, hvordan det er gået. Du må meget gerne også fortælle, hvorfor Frederic var indlagt, da jeg stadig funderer over, om der er en sammenhæng med den nuværende situation.

Venlig hilsen
Pia Birk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.