Erfaringer med ambulant kejsersnit?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.629 visninger
8 svar
4 synes godt om
22. juli 2014

LouiseEm

Hej alle,

Min jordemoder har foreslået mig at få foretaget mit kejsersnit ambulant. Jeg er tilknyttet Herning sygehus. Det er mit 2. kejsersnit, fik mit første i december 2010, så jeg har været igennem møllen før, og jeg frygter hverken smerterne eller tiden efter kejsersnittet.

Kravet for ambulant kejsersnit er, at man har født før, samt at mor og barn er sundt og raskt bagefter. Man kommer hjem samme dag, præcis som man kan gøre, hvis man har født normalt. Man får lagt smertekateter i såret så man er smertelindret de første dage, og man kan via computer eller iPad videokonferere med personale på sygehuset døgnet rundt, skulle man opleve problemer eller have spørgsmål.

Jeg er meget interesseret i at høre fra andre der har prøvet ambulant kejsersnit. Jeg lavede et indlæg herinde for nogle måneder siden, men da proceduren stadig er forholdsvis ny, fik jeg ikke rigtig fat i nogen der har prøvet det. :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2014

Christine

LouiseEm skriver:

Hej alle,

Min jordemoder har foreslået mig at få foretaget mit kejsersnit ambulant. Jeg er tilknyttet Herning sygehus. Det er mit 2. kejsersnit, fik mit første i december 2010, så jeg har været igennem møllen før, og jeg frygter hverken smerterne eller tiden efter kejsersnittet.

Kravet for ambulant kejsersnit er, at man har født før, samt at mor og barn er sundt og raskt bagefter. Man kommer hjem samme dag, præcis som man kan gøre, hvis man har født normalt. Man får lagt smertekateter i såret så man er smertelindret de første dage, og man kan via computer eller iPad videokonferere med personale på sygehuset døgnet rundt, skulle man opleve problemer eller have spørgsmål.

Jeg er meget interesseret i at høre fra andre der har prøvet ambulant kejsersnit. Jeg lavede et indlæg herinde for nogle måneder siden, men da proceduren stadig er forholdsvis ny, fik jeg ikke rigtig fat i nogen der har prøvet det. :-)

Jeg har ikke prøvet. Har fået akut kejsersnit og senere et semi-akut kejsersnit. Første gang var jeg 4 dage på hospital, anden gang 24 timer.

Er det sådan at man bliver smidt ud bagefter, eller er det valgfrit om man vil blive 24 timer efter kejsersnit?

Det lyder meget spændende, men ved ikke om jeg ville have mod på det..

Anmeld

12. september 2014

LouiseEm

Det er valgfrit Selvfølgelig bliver man ikke smidt ud. Får mulighed for selv at vælge hvornår jeg vil hjem. Er jeg klar til at tage hjem samme aften gør jeg det, ellers kan jeg blive både 1 og 2 overnatninger Regner lidt med at blive ihvertfald 1.

Anmeld

12. september 2014

Maja_4000

Jeg fik også pks i december 2010, har så fået pks i juni i år igen..

Jeg vidste slet ikke at det var en mulighed.. Min jm sagde at man skal blive til man kan klare sig på håndkøbsmedicin, og det er som regel min. 24 timer..

Jeg mistede en del blod 2
2. gang, så jeg tror slet ikke jeg ville få lov at tage hjem med det samme

Nå.. Har desværre ikke så meget erfaring vil bare anbefale dig hud mod hud ks

Anmeld

12. september 2014

LouiseEm

Maja_4000 skriver:

Jeg fik også pks i december 2010, har så fået pks i juni i år igen..

Jeg vidste slet ikke at det var en mulighed.. Min jm sagde at man skal blive til man kan klare sig på håndkøbsmedicin, og det er som regel min. 24 timer..

Jeg mistede en del blod 2
2. gang, så jeg tror slet ikke jeg ville få lov at tage hjem med det samme

Jeg fik også pks i 2010.. Det er kun i herning, så vidt jeg ved, hvor de har gang i denne forsøgsordning med ambulant kejsersnit. Man får en pumpe lagt i såret som adminstrerer de "tunge" smertestillende de første par dage, hvor man derefter skal klare sig på håndkøbs medicin - fuldstændigt som hvis man lå på sygehuset. Man får besøg hjemme allerede efter 24 timer og man får installeret et program på computeren så man kan tage kontakt til sygehuset 24/7, det synes jeg er smart :-D

Fik ikke hud mod hud med min søn, han kom direkte over til min mor, og det havde jeg det egentlig ok med.. Hvordan foregår hud mod hud?

Anmeld

12. september 2014

Kindfed

Jeg har ikke prøvet det, men jeg ville gerne have haft det sådan. Jeg skulle blive pga. svangerskabsdiabetes, men havde sagtens kunnet tage hjem ( endda uden droppet med smertestillende, for det fik min store søn revet ud et par timer efter... ).

Så altså, havde jeg haft muligheden, havde jeg gjort det!

Anmeld

12. september 2014

lycly

LouiseEm skriver:

Hej alle,

Jeg lurer lige med. Har selv fået 2 kejsersnit, nr 2 var planlagt og jeg ville SÅ gerne hjem hurtigt. Men jeg måtte kun få iprener osv med hjem, ikke alt det "gode" smertestillende. Så jeg valgte at blive men ellers måtte jeg godt være taget hjem.

Anmeld

12. september 2014

Maja_4000

LouiseEm skriver:

Jeg fik også pks i 2010.. Det er kun i herning, så vidt jeg ved, hvor de har gang i denne forsøgsordning med ambulant kejsersnit. Man får en pumpe lagt i såret som adminstrerer de "tunge" smertestillende de første par dage, hvor man derefter skal klare sig på håndkøbs medicin - fuldstændigt som hvis man lå på sygehuset. Man får besøg hjemme allerede efter 24 timer og man får installeret et program på computeren så man kan tage kontakt til sygehuset 24/7, det synes jeg er smart :-D

Fik ikke hud mod hud med min søn, han kom direkte over til min mor, og det havde jeg det egentlig ok med.. Hvordan foregår hud mod hud?

Har skrevet lidt om det her https://www.baby.dk/debat/244070pi1/foedselsberetni nger/saa-er-lillebror-kommet.aspx

Med den ældste kom hun direkte over til far og havde det fint med det.. Men nu har jeg prøvet det andet, og det vil jeg til en hver tid anbefale

Anmeld

12. september 2014

Frk.S

Maja_4000 skriver:

DET vil jeg helt klart også anbefale.

Det andet har jeg ingen erfaringer med. Hvornår er det så meningen at du kan tage hjem? Så snart du kan gå igen, eller? Det havde jeg ikke umiddelbart selv lyst til, men hvis man har det ok, er det vel dejligt at komme hjem. I Randers anbefalede de at man blev i MINDST 18 timer. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.