SussieThyssen skriver:
I gamle dage havde man forskellige ting man IKKE måtte gøre, når man var gravid.
Ikke drikke af en skråret kop, for så risikerede man et barn med læbe-ganespalte.
Eller se på lig, for så risikerede man at den dødes sjæl ville trække det ufødte barns sjæl med sig til dødsriger og man ville få et dødfødt barn.
I Frankrig advarede man gravide mod at drikke chokolade for ellers risikerede de at få et brunt barn (mon ikke nærmere det havde noget at gøre med slaverne de havde som tjenere i husene??)
I Thailand siger man at hvis et barn bliver født med 2 hvirvler i håret bliver det en ballademager.
Og i USA er der gud bedre det stadig meget overtro.
Her siger man at hvis man lider meget af halsbrand får man et barn med meget hår.
Andre ting og overtro I kender til???

Kærligst
Sussie
Den med halsbranden har jeg også hørt (led slet ikke af halsbrand, men hun havde da en manke der ville noget
)
i vores familie hedder det sig at barnets tøj ikke må komme frem, barnevognen må ikke komme hjem og sengen må ikke reddes, jeg er ikke overtroisk, men gjorde ingen af delene (bare sådan... HVIS nu..
)
af andre ting jeg har hørt/læst kan nævnes:
Før i tiden mente man, at hvis en gravid i de sidste måneder inden fødslen dagligt spiste kogte rugkerner, ville hun få flere kræfter til at stå fødslen igennem.
Det var også godt for hende at spise de første frugter på et nyplantet træ eller at gå til alters med sin mand før fødslen.
Kunne hun komme til at se et dådyr i øjnene, ville hun få et fromt barn.
Skulle hun derimod flytte et eller andet i stuen, måtte hun aldrig gå baglæns med det, gjorde hun det, ville barnet blive født bagvendt, altså med benene først.
Det var også farligt for hende fx at møde en hare, for da ville hendes barn fødes med hareskår. Det samme ville ske, hvis hun drak af en skåret kop.
Hun måtte heller ikke se gennem et nøglehul eller en dørsprække, for så ville barnet blive skeløjet.
Det var vigtigt, at andre viste hensyn og ærbødighed over for en gravid kvinde. Man skulle desuden passe på at, hun ikke blev forskrækket. Hvis hun blev ramt af blod eller andet, der sprøjtede op på hende, eller fx blev forskrækket for en mus, en edderkop, for ild eller for noget stygt, hun mødte, da kunne følgen blive, at. hendes barn fik et modermærke.
Det samme var tilfældet, hvis hun pludselig stødte ind i noget. Modermærket ville komme til at ligne det, hun var blevet forskrækket over, og sidde samme sted på barnet, hvor påvirkningen på moderen fandt sted. Virkningen kunne dog ophæves, hvis hun "slog sig selv på rumpen, det skræmmer ikke stumpen"!
Derudover kan nævnes at, min mormor mente at man ikke måtte hænge vasketøj op da dette kunne få navlestrengen til at vikle sig om barnets hals.
Om barnets køn og overtro har jeg hørt/læst
at har kvinden meget tandpine igennem graviditeten, ville det blive en dreng
Skrantede hun i dagene inden fødselen ville det blive en pige
Var kvinden meget tyk på højre side, blev det en dreng, mens det blev en pige, hvis hun var tyk på venstre side.
Desuden siges det, at runde, brede maver indeholder piger, mens spidse maver, der ikke kan ses bagfra, gemmer på drenge.
"lidt" af det jeg har læst og hørt mig frem til