At opdrage med "trusler"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juli 2014

BinaMor

syntes det lyder rigtig fint.

 

jeg må  indrømme at mange trusler ryger ud af min mund. både tomme og dem med konsekvens (nogle mere fantasifulde end andre også...).. oi... meeen jeg øver mig i at blive bedre...

 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
modesty skriver:

Ja, jeg ved ikke helt hvad jeg ellers skal kalde det...

Vores søn er seriøst kommet i trodsaleren (2,9 år). Han er begyndt at råbe, hvilket han ellers aldrig har gjort, han er meget på tværs, det er hele tiden nej og han vil ikke, o.s.v.

Han er også glad og griner og hygger, men jeg synes at trods'en fylder meget i øjeblikket.

Jeg har så nogle gange forsøgt at opdrage med "trusler" og har oplevet at det faktisk har en OK effekt (ikke hver gang, men oftere end andre metoder).

Et eksempel på hvad jeg mener, er:

Vi er på stranden. Søn kommer hen og slår på parasol-stangen med sin skovl, så der ryger sand ned i maden. Jeg beder ham om at stoppe, men han bliver ved. Jeg siger at hvis han ikke stopper, så tager jeg skovlen. Han bliver ved og jeg tager skovlen.

Så begynder han at slå på stangen med spanden (suk, hahah), som også er fyldt med sand. Jeg beder ham igen stoppe, han vil ikke, jeg siger at hvis han ikke stopper, tager jeg spanden. Han bliver ved, og jeg tager spanden.

Han surmuler, går lidt for sig selv (6-8 meter væk, vi kan stadig se ham). Kort tid efter kommer han tilbage og er i OK humør. Efter 3-5 minutters tid, giver jeg ham spanden og skovlen tilbage.

Hvad siger I til sådan et forløb? Jeg har det meget svært med at bruge metoder som det her, fordi jeg aldrig selv har været ude for det som barn (jeg var et meget nemt og føjeligt barn, så det var ikke nødvendigt). Det virker så... overgrebs-agtigt. Men på den anden side er det vel også en OK måde at vise at jeg er en autoritet der bestemmer? Eller hvad?

Der er naturligvis altid sammenhæng mellem handling og konsekvens.

Kommentarer vil blive modtaget med kyshånd. 

 



Det er også sådan det bliver gjort herhjemme...

mest af alt da vi begge har korte lunter grundet vores egen opvækst...

Så det her er en måde med konsekvens af handlingen han gør (som han jo ved er forkert da man siger det) men uden at vi ender med at gentage vores egen barndom med råb og skrig og hævede hænder...

 

og som du siger så er der sammenhæng mellem hvad man gør og hvad konsekvensen er...

 

det var faktisk også det vores Sp rådede os til at gøre i sådanne situationer...

Enten fjerne ham fra det han ikke må, eller tage det fra ham der "forårsager ulydigheden"...

 

Damn det var svært i starten da ingen andre i mødregruppen gjorde det... Følte mig bare som den strengeste forældre og virkelig dum nogen gange....

Anmeld

16. juli 2014

SussieThyssen

modesty skriver:

Ja, jeg ved ikke helt hvad jeg ellers skal kalde det...

Vores søn er seriøst kommet i trodsaleren (2,9 år). Han er begyndt at råbe, hvilket han ellers aldrig har gjort, han er meget på tværs, det er hele tiden nej og han vil ikke, o.s.v.

Han er også glad og griner og hygger, men jeg synes at trods'en fylder meget i øjeblikket.

Jeg har så nogle gange forsøgt at opdrage med "trusler" og har oplevet at det faktisk har en OK effekt (ikke hver gang, men oftere end andre metoder).

Et eksempel på hvad jeg mener, er:

Vi er på stranden. Søn kommer hen og slår på parasol-stangen med sin skovl, så der ryger sand ned i maden. Jeg beder ham om at stoppe, men han bliver ved. Jeg siger at hvis han ikke stopper, så tager jeg skovlen. Han bliver ved og jeg tager skovlen.

Så begynder han at slå på stangen med spanden (suk, hahah), som også er fyldt med sand. Jeg beder ham igen stoppe, han vil ikke, jeg siger at hvis han ikke stopper, tager jeg spanden. Han bliver ved, og jeg tager spanden.

Han surmuler, går lidt for sig selv (6-8 meter væk, vi kan stadig se ham). Kort tid efter kommer han tilbage og er i OK humør. Efter 3-5 minutters tid, giver jeg ham spanden og skovlen tilbage.

Hvad siger I til sådan et forløb? Jeg har det meget svært med at bruge metoder som det her, fordi jeg aldrig selv har været ude for det som barn (jeg var et meget nemt og føjeligt barn, så det var ikke nødvendigt). Det virker så... overgrebs-agtigt. Men på den anden side er det vel også en OK måde at vise at jeg er en autoritet der bestemmer? Eller hvad?

Der er naturligvis altid sammenhæng mellem handling og konsekvens.

Kommentarer vil blive modtaget med kyshånd. 

 



Trusler er jo meget forskelligt.
De forældre der siger:
Du kan tro far skal få det her at vide når vi kommer hjem...eller Du kan bare vente til vi kommer hjem....jamen helt ærligt...den slags giver mig myrekryb.
Jeg går heller ikke ind for stuearrest, men timeout er ok.
Nedtælling er også ok og den slags.

Men i virkeligheden så handler det om frihed under ansvar.
De skal ikke være ret gamle for at fatte, at hvis man opfører sig ordentligt, får har man det hyggeligt og man får lov til meget mere.

Trodsalderen er rædsom..og der kommer flere perioder under opvæksten hvor det er nødvendigt at sætte hårdt mod hårdt..desværre.
Børn skal lære, at opfører de sig dårligt, så bliver de afvist, opfører de sig godt, får de opmærksomhed.
Dvs. at man som forældre skal huske fokus og ros, når de er søde og dejlige.
De fleste forældre glemmer nemlig at "se" børnene når de er nemme, og det din søn gjorde på stranden er et typisk eksempel på at han ved sin adfærd får din negative opmærksomhed, som i hans regi er bedre end slet ingen opmærksomhed.
Han har garanteret været sød og nem op til episoden, men der har du slet ikke "set", ham og det er han blevet træt af.
I trodsalderen handler det om kontrol, og nu forsøgte han at få kontrol over din opmærksomhed, og den kontrol får han så ved dårlig opførsel.

Trusler skal du ikke bruge.
Det hedder slet og ret: - Stop med det, det vil mor ikke have, der kommer sand i maden (eller hvad der nu kan blive konsekvensen) og næste gang, så rejser man sig op og fjerner barnet, evt. tager den ting han gør skade med.
Slut prut finale.
Der skal ikke forhandles med små børn.
Det er dig, der er den voksne, dig der bestemmer.
Du har sagt nej en gang og det er han gammel nok til at forstå.
Ved at du fjerner ham fra stedet (et par meter er nok) understreger du din vilje og, at det er dig der bestemmer, samt at der IKKE skal diskuteres.
Tuder de eller skaber sig, så skal de nok blive gode igen..lad dem tude.
Børns tårer skal man ikke være så bange for.
Som regel lærer de hurtigt, at det er de voksne der bestemmer og det nytter ikke at skabe sig eller blive ved.
Held og lykke

Kærligst
Sussie

Anmeld

16. juli 2014

M (:

modesty skriver:

Ja, jeg ved ikke helt hvad jeg ellers skal kalde det...

Vores søn er seriøst kommet i trodsaleren (2,9 år). Han er begyndt at råbe, hvilket han ellers aldrig har gjort, han er meget på tværs, det er hele tiden nej og han vil ikke, o.s.v.

Han er også glad og griner og hygger, men jeg synes at trods'en fylder meget i øjeblikket.

Jeg har så nogle gange forsøgt at opdrage med "trusler" og har oplevet at det faktisk har en OK effekt (ikke hver gang, men oftere end andre metoder).

Et eksempel på hvad jeg mener, er:

Vi er på stranden. Søn kommer hen og slår på parasol-stangen med sin skovl, så der ryger sand ned i maden. Jeg beder ham om at stoppe, men han bliver ved. Jeg siger at hvis han ikke stopper, så tager jeg skovlen. Han bliver ved og jeg tager skovlen.

Så begynder han at slå på stangen med spanden (suk, hahah), som også er fyldt med sand. Jeg beder ham igen stoppe, han vil ikke, jeg siger at hvis han ikke stopper, tager jeg spanden. Han bliver ved, og jeg tager spanden.

Han surmuler, går lidt for sig selv (6-8 meter væk, vi kan stadig se ham). Kort tid efter kommer han tilbage og er i OK humør. Efter 3-5 minutters tid, giver jeg ham spanden og skovlen tilbage.

Hvad siger I til sådan et forløb? Jeg har det meget svært med at bruge metoder som det her, fordi jeg aldrig selv har været ude for det som barn (jeg var et meget nemt og føjeligt barn, så det var ikke nødvendigt). Det virker så... overgrebs-agtigt. Men på den anden side er det vel også en OK måde at vise at jeg er en autoritet der bestemmer? Eller hvad?

Der er naturligvis altid sammenhæng mellem handling og konsekvens.

Kommentarer vil blive modtaget med kyshånd. 

 



Min søn er 16 mdr og vi bruger også advarsel og konsekvens med god effekt (han har generelt ikke mange regler, men de få steder der ER regler, er det metoden der virker, hvis ikke afledning/at flytte ham har effekt). Vi kan f.eks. finde på at sige "hvis du kaster med maden, så flytter jeg tallerkenen". Og bliver han ved, så flytter jeg den og afleder med noget andet. Så efter 1 min får han den tilbage og så spiser han som regel pænt igen (medmindre det er fordi han er mæt )..

Anmeld

16. juli 2014

Frk. Petersen

modesty skriver:

Ja, jeg ved ikke helt hvad jeg ellers skal kalde det...

Vores søn er seriøst kommet i trodsaleren (2,9 år). Han er begyndt at råbe, hvilket han ellers aldrig har gjort, han er meget på tværs, det er hele tiden nej og han vil ikke, o.s.v.

Han er også glad og griner og hygger, men jeg synes at trods'en fylder meget i øjeblikket.

Jeg har så nogle gange forsøgt at opdrage med "trusler" og har oplevet at det faktisk har en OK effekt (ikke hver gang, men oftere end andre metoder).

Et eksempel på hvad jeg mener, er:

Vi er på stranden. Søn kommer hen og slår på parasol-stangen med sin skovl, så der ryger sand ned i maden. Jeg beder ham om at stoppe, men han bliver ved. Jeg siger at hvis han ikke stopper, så tager jeg skovlen. Han bliver ved og jeg tager skovlen.

Så begynder han at slå på stangen med spanden (suk, hahah), som også er fyldt med sand. Jeg beder ham igen stoppe, han vil ikke, jeg siger at hvis han ikke stopper, tager jeg spanden. Han bliver ved, og jeg tager spanden.

Han surmuler, går lidt for sig selv (6-8 meter væk, vi kan stadig se ham). Kort tid efter kommer han tilbage og er i OK humør. Efter 3-5 minutters tid, giver jeg ham spanden og skovlen tilbage.

Hvad siger I til sådan et forløb? Jeg har det meget svært med at bruge metoder som det her, fordi jeg aldrig selv har været ude for det som barn (jeg var et meget nemt og føjeligt barn, så det var ikke nødvendigt). Det virker så... overgrebs-agtigt. Men på den anden side er det vel også en OK måde at vise at jeg er en autoritet der bestemmer? Eller hvad?

Der er naturligvis altid sammenhæng mellem handling og konsekvens.

Kommentarer vil blive modtaget med kyshånd. 

 



Aldrig tru dit barn!!

Tænk at folk kan mene det er okay .. Ej nu må i sku styre jer! stakkels børn!!

Anmeld

16. juli 2014

2721

modesty skriver:

Ja, jeg ved ikke helt hvad jeg ellers skal kalde det...

Vores søn er seriøst kommet i trodsaleren (2,9 år). Han er begyndt at råbe, hvilket han ellers aldrig har gjort, han er meget på tværs, det er hele tiden nej og han vil ikke, o.s.v.

Han er også glad og griner og hygger, men jeg synes at trods'en fylder meget i øjeblikket.

Jeg har så nogle gange forsøgt at opdrage med "trusler" og har oplevet at det faktisk har en OK effekt (ikke hver gang, men oftere end andre metoder).

Et eksempel på hvad jeg mener, er:

Vi er på stranden. Søn kommer hen og slår på parasol-stangen med sin skovl, så der ryger sand ned i maden. Jeg beder ham om at stoppe, men han bliver ved. Jeg siger at hvis han ikke stopper, så tager jeg skovlen. Han bliver ved og jeg tager skovlen.

Så begynder han at slå på stangen med spanden (suk, hahah), som også er fyldt med sand. Jeg beder ham igen stoppe, han vil ikke, jeg siger at hvis han ikke stopper, tager jeg spanden. Han bliver ved, og jeg tager spanden.

Han surmuler, går lidt for sig selv (6-8 meter væk, vi kan stadig se ham). Kort tid efter kommer han tilbage og er i OK humør. Efter 3-5 minutters tid, giver jeg ham spanden og skovlen tilbage.

Hvad siger I til sådan et forløb? Jeg har det meget svært med at bruge metoder som det her, fordi jeg aldrig selv har været ude for det som barn (jeg var et meget nemt og føjeligt barn, så det var ikke nødvendigt). Det virker så... overgrebs-agtigt. Men på den anden side er det vel også en OK måde at vise at jeg er en autoritet der bestemmer? Eller hvad?

Der er naturligvis altid sammenhæng mellem handling og konsekvens.

Kommentarer vil blive modtaget med kyshånd. 

 



Jeg ser det ikke som en trussel, men som en konsekvens.
Jeg mener ihvertfald ikke jeg truer min søn, men herhjemme har uønsket handling også en konsekvens. Kaster han med skovlen på legepladsen fx så får han at vide at det må han ikke, anden gang bliver han advaret om at næste gang bliver skovlen taget og pakket væk, kaster han så igen, ja så bliver skovlen taget og pakket væk

Anmeld

16. juli 2014

Laulund87

Frk. Petersen skriver:



Aldrig tru dit barn!!

Tænk at folk kan mene det er okay .. Ej nu må i sku styre jer! stakkels børn!!



Ej lad da være, det kaldes opdragelse

Anmeld

16. juli 2014

Clisolka

Sådan gør vi også herhjemme  Hun skal lære at der er konsekvenser, hvis hun fortsætter i f.eks. det eksempel du giver  En pige på 3,9 år og i højeste gear af trods (utroligt at jeg ikke er blevet gråhåret endnu) 

Anmeld

16. juli 2014

Taco78

Profilbillede for Taco78
modesty skriver:

Ja, jeg ved ikke helt hvad jeg ellers skal kalde det...

Vores søn er seriøst kommet i trodsaleren (2,9 år). Han er begyndt at råbe, hvilket han ellers aldrig har gjort, han er meget på tværs, det er hele tiden nej og han vil ikke, o.s.v.

Han er også glad og griner og hygger, men jeg synes at trods'en fylder meget i øjeblikket.

Jeg har så nogle gange forsøgt at opdrage med "trusler" og har oplevet at det faktisk har en OK effekt (ikke hver gang, men oftere end andre metoder).

Et eksempel på hvad jeg mener, er:

Vi er på stranden. Søn kommer hen og slår på parasol-stangen med sin skovl, så der ryger sand ned i maden. Jeg beder ham om at stoppe, men han bliver ved. Jeg siger at hvis han ikke stopper, så tager jeg skovlen. Han bliver ved og jeg tager skovlen.

Så begynder han at slå på stangen med spanden (suk, hahah), som også er fyldt med sand. Jeg beder ham igen stoppe, han vil ikke, jeg siger at hvis han ikke stopper, tager jeg spanden. Han bliver ved, og jeg tager spanden.

Han surmuler, går lidt for sig selv (6-8 meter væk, vi kan stadig se ham). Kort tid efter kommer han tilbage og er i OK humør. Efter 3-5 minutters tid, giver jeg ham spanden og skovlen tilbage.

Hvad siger I til sådan et forløb? Jeg har det meget svært med at bruge metoder som det her, fordi jeg aldrig selv har været ude for det som barn (jeg var et meget nemt og føjeligt barn, så det var ikke nødvendigt). Det virker så... overgrebs-agtigt. Men på den anden side er det vel også en OK måde at vise at jeg er en autoritet der bestemmer? Eller hvad?

Der er naturligvis altid sammenhæng mellem handling og konsekvens.

Kommentarer vil blive modtaget med kyshånd. 

 



Det lyder da rigtig fint - jeg ville måske supplere med, hvad han i stedet kan bruge skovlen til - du ved "jeg vil ikke have, du slår med skovlen (bliver du ved, så tager jeg den!) Men du må gerne grave/skovle sand/vand(osv) med den"
Så får man lige den positive vinkel med og er det man slutter af med
Men det du gør er jo ikke at opdrage med trusler - du guider ham i, hvad der er acceptabel opførsel og hvad der ikke er

/ Taco78 

Anmeld

16. juli 2014

Karina84

Frk. Petersen skriver:



Aldrig tru dit barn!!

Tænk at folk kan mene det er okay .. Ej nu må i sku styre jer! stakkels børn!!



Det var da et utroligt konstruktivt svar 

Kunne være rart at vide hvordan du saa vil tackle et barn i trods alderen, eller bare generelt lære dit barn om konsekvenser? 

 

TS:
Synes det er rigtig fint som du gjorde det, og dejligt du ikke kom med tomme trusler...
Kan faa pip af forældre der siger det samme, men uden rent faktisk at gøre alvor af deres trusler (trusler er et træls ord, men det er jo nok det det i bund og grund er)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.