Privat dagpleje vs kommunal dagpleje?...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.082 visninger
8 svar
2 synes godt om
8. juli 2014

lau85

Hej

Jeg søger erfaringer om privat dagpleje og kommunal dagpleje... Fordele/ulemper

fortæl gerne jeres erfaringer  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2014

Troldemommi

lau85 skriver:

Hej

Johanne går i en kommunal dagpleje, en naturdagpleje for at være hel præcis, god pædagogik, tæt kontakt til en voksen, få børn, gode åbningstider, ingen dumme madpakker, gæstedagplejer ved sygdom men selvfølgelig skal kemien være der, ellers kan alt andet være ligegyldig

Monica

Anmeld

8. juli 2014

spj

Min søn er i privat dagpleje.
Vi er rigtig glade for det.

Fordele:
•Lille gruppe
•Hjemmelige forhold fordi de bliver passet hjemme hos dagplejere.
•Børnene ikke skal i gæstepleje.

Ulemper:
•Man selv skal dække ind ved sygdom, ferie osv.
•I vores dagpleje har der være stor udskiftning af børn (5 udskiftninger på knap 1 år + 2 der stopper nu op til ferien)
•åbningstide fra 8.00-16.00 og fredag til 15.00.

Hvis man vælger privat skal man tænke over, om man har mulighed for selv at dække ind ved sygdom osv.

Vi har indimellem lidt svært ved at få det til at hænge sammen, men min søn er så glad for at være der så jeg vil gøre alt for at få det til at gå. Fx. Åbner hun først kl. 8 og jeg skal møde på arbejde 8.30 og har en halv time til arbejde, så det er lidt stressende for MIG om morgnen, men det mærker børnene ikke. Jeg stresser først når de er afleveret.

Anmeld

9. juli 2014

Janey

Profilbillede for Janey

På de fleste områder tror jeg de to er lige gode, da det mest afhænger af dagplejeren selv og hendes måde at være dagplejer.

Selv om de på de fleste områder er lige gode, ville vi dog ikke vælge privat, da det kan være ret besværgeligt selv at skulle dække ind ved sygdom, ferie og fridage. Især sommerferien ville jeg være bekymret for, da min mand ikke kan holde ferie i juli og, hvis DP vælger at holde sommerferie der, ville vi selv skulle finde 3 ugers pasning eller holde ferie hver for sig.

Anmeld

9. juli 2014

Mor1986

lau85 skriver:

Hej

Vores datter hår i kommunal dagpleje. Det gode er at der er pasning ved sygdom. Og altid et sted hos en hun kender fra legestuen. Er der nogen bekymringer kan man tage fat i tilsyns pædagog

jeg har selv været privat.. Og jeg havde meget ungerne med på ture. Både hos andre dagplejere men også dyre parker og den slags.

Anmeld

9. juli 2014

Aabye

Min nu 3 årige gik i privat dagpleje, og den lille gjorde også, men er ny flyttet til en kommunal dagpleje (det skal lige siges at det ikke er med hverken min, eller hans første dagplejemors gode vilje).. 

Fordele ved det private: 
- Ingen gæste dagpleje
- Ingen gæste børn
- Tættere kontakt med DP mor (synes jeg)
- For os var det faktisk billigere. 
- Ingen mærkelige regler omkring mad, osv.
- Fleksibel åbningstid.
- Weekend pasning var heller ikke et problem hvis man havde brug for det.

Ulempe ved det private: 
- Ingen gæste dagpleje (for os har det ikke været et problem).
- Ingen hjælp at hente hvis dp-mor og forældre bliver "uvenner" - som i vores tilfælde hvor vi blev "uvenner" med drengens nye dagpleje.. 

Fordele ved det kommunale: 
- gæstedagplejer ved sygdom (vi bruger det ikke).
- Oftere tilsyn fra pædagogen fra kommunen.
- Altid en højere instans hvis man rager uklar over noget. 

Ulemper:
- Gæstebørn...
- For os er det dyrere.
- Mærkelige regler omkring mad (hos os må ungerne f.eks ikke få rosiner mere.. Eller hjemme bagte boller medmindre det er uden sukker, de må heller ikke få saftevand på fødselsdage)..

Dette er MIN opfattelse af det private vs det kommunale.. 
Jeg var mest glad for det private... 

Anmeld

9. juli 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Vi har kommunal og er fuldt ud tilfredse. 

Gæstepasning fungere rigtig fint synes jeg, det er altid hos en fra legestuegruppen, primært den samme hver gang. Så han kender dp og børn. Vi ville slet ikke kunne få det til at fungere uden den mulighed.

Vi har ikke oplevet sære madregler. Vores dp følger selvfølgelig de alm regler med sund og varieret kost i det daglige, men har hun lyst til at forkæle ungerne med en is på en varm dag eller lign, så spørger hun bare om morgenen om det er okay og så finder vi ligesom selv en balance på den måde. 

Vi oplever at dp'erne fra legestuegruppen bruger hinanden rigtig meget. Går på besøg hos hinanden, mødes på legeplads osv. Igen noget der skaber tryghed ved de andre dp'ere og børn så det går nemt ved gæstepasning. 

Det er rart at der er en tilsynspædagog man kan bruge ved problemer, og som i det hele taget skal tjekke op på at læringsplaner osv bliver udført.  

og så er kemien jo altafgørende lige meget om det er privat eller kommunalt  

Anmeld

9. juli 2014

Mamalou

Så vidt jeg har forstået, så kan man ikke få økonomisk friplads til privat? Min søn gik i kommunal, idet en privat ville blive for sårbart i forhold til sygdom osv. Det udover fik han tilbudt i vores øjne verdens bedste dagplejer! Kemien er SÅ vigtig

Anmeld

9. juli 2014

VIPpigen

Det er så forskelligt fra forældre til forældre, og barn til barn...

Vi havde vores i privat i starten. Det opsagde vi efter 7 måneder. Vores datter blev sygelig gjort fra næsten starten, og jeg bestilte næsten ikke andet end rende til tjek ved både læge og sygehuse, fordi vores private Dp ikke syntes det var normalt, eller syntes hun observerede unormal/sygelig  træk... Vi fik både kørt en eeg, tjek for børne epilepsi, senere blev det ADHD, og igen autisme... Min datter var ikke engang 1 1/2 år på daværende tidspunkt. Vi valgte at stoppe der, og flytte i kommunal. Hvis vores private Dp havde ret følte jeg at jeg var bedre hjulpet i det kommunale.

vi flyttede Dp, og min datter startede desværre ud som kasteboldt, den første kommunale blev sygemeldt kort efter opstart, hun kom i gæste Dp, og efter 4 dage valgte de at flytte hende igen til en ny Dp hvor hun ville kunne blive fast. Vores nye kommunale Dp var uddannet pædagog, hun fik baggrunden omkring vores datter. Vores kommunale Dp var det bedste der skete for os, og endnu mere for vores datter. Det er tydligt i dag at se at hun slet ikke trivedes i hendes private Dp. Vores datter udviklede sig med lynets hast da hun blev flyttet, og var foran i udviklingen selvom hun er lidt præmatur..

vores kommunale Dp ser vi stadig privat i dag, og hun har desværre bevæget sig lidt op af stigen (desværre for os, godt for hende) så hun ikke er fast dp'er, men mere alsidig og ude af huset... Ellers havde vi næsten planlagt med et af børnene som stoppede omme ved hende, så passede det med lillebror kunne starte der ��

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.