Millemul skriver:
Hejsa
Min kæreste og jeg er blevet henvist til udredning for barnløshed og han har nu fået svar på den første sædprøve, som viste at antallet af levende sædceller er meget lavt.
Jeg har læst, at man kan spise diverse vitaminer for måske at forbedre sædkvaliteten, men synes alle informationerne rundt omkring på nettet er lidt forvirrende, så jeg håber, at nogle af jer måske har lidt erfaring med det og vil dele ud af den?
Han skal have lavet en ny prøve om 3 måneder, men hvis der er noget som helst vi selv kan gøre indtil da, så vil vi jo gerne gøre det for at sætte skub i sagerne 
Udover det er der så nogen af jer, der kan fortælle, hvad der skal ske, hvis næste sædprøve også er "dårlig"? Vi har ikke rigtig fået noget info om forløbet fra egen læge :/
Vh
Camilla
Hej Camilla
Vi står lidt i samme situation, dog anderledes på den måde, at vi kender årsagen til, hvorfor min kæreste har dårlig sædkvalitet (en slem bitestikelbetædelse, der slog den ene ihjel). Han startede på præcis 0 levende sædceller for 4 måneder siden inden hans operation, og han er i dag oppe på 2,4 sædceller, hvoraf der er ca. 100.000 oprenset.
Vi lever begge rimelig sundt (passer på sukker og hurtige kulhydrater, da nogle siger at for højt insulinniveauet i kroppen ikke er godt). Vi løber 2-4 gange om ugen og spiser diverse vitaminpiller. Om det virker kan jeg ikke svare dig på, da vi kun har været i gang i et par måneder og slet ikke kender det niveau, han vil lande på, når han hans tilbageværende testikel har haft en chance for at komme sig ovenpå sygdommen og operationen af dens makker. Men lige nu gør vi bare alt for, at der skal være de bedste forudsætninger 
Vi har snakket med en privatklinik (vi har et barn i forvejen, og kan ikke få hjælp af det offentlige), og han afleverer en ny sædprøve efter sommerferien. Afhængigt af hvad den viser, så vil vi gå i gang med barnløshedsbehandling. Hvis næste test viser det samme som den sidste, vil vi skulle i gang med icsi, som er microinsemination - prøv at google det, for at læse mere.
Kvaliteten skal så vidt jeg huske være minimum 10 mio og 1 mio oprenset, for at det "kun" er insemination (iui-h - de lægger din kærestes oprensede sæd tilbage i dig, når du har ægløsning) og du vil slippe for at skulle have taget æg ud og lagt befrugtede æg tilbage, som er tilfældet ved reagensglasforsøgene ivf (de tager æg ud af dig og sædcellen finder selv ægget) og icsi (de putter sædcellen ind i ægget).
Jeg håber, det giver lidt mening hvad jeg skriver. Jeg er selv ny i denne verden, så jeg har brugt mange timer på at læse om det hele siden min kæreste blev syg 
Så spørg endelig igen, hvis jeg ikke har formuleret mig helt klart. Det er ret forvirrende at finde hoved og hale i det hele i starten!