Biggestwish skriver:
Halløj kære kvinder 
Jeg har i dag trukket eksamensnummer til min musikeksamen, og jeg skal så analysere et nummer.. 
Meeeen, nodepapirer osv er ikke lige min stærkeste side, og jeg ville blive lykkelig hvis der findes en herinde med forstand på det, som måske kan/vil hjælpe mig lidt! (Hvilket i øvrigt ER tilladt i 24-timers eksamination, bare hvis nogen var i tvivl
)
Nummeret er "Heaven nor Hell" med Volbeat, så her er tale om rock, og noderne er på guitar 
Spm. 1: Jeg er nået så langt at mit nummer ifølge noden, har akkorden F som tonika. Der står F5 på noden, dvs at ifølge becifringen så er det powerakkorder der er tale om... Jeg har så læst mig frem til at powerakkorder intet "køn" har, og derfor er det hverken dur eller mol... Er det rigtigt 
Spm. 2: Ifølge min bog, så er powerakkorder opbygget af en grundtone, den tilhørende kvint og eventuelt grundtonen igen, bare oktaven højere... Hvad søren er kvint, hvordan finder jeg ud af hvad den er for en størrelse (formindsket, forstørret etz etz) og hvordan ser jeg om oktaven højere også indgår?
Håber nogen kan hjælpe, og hvis der er en der kan, og oven i købet vil være så elskværdig at stå til rådighed hvis flere spørgsmål skulle melde sig, så står jeg vedkommende i evig gæld 

Nu har jeg godt nok aldrig spillet guitar, men eftersom du ingen svar har fået, kan jeg prøve at svare dig ud fra mine klaverkendskaber.
1)Jeg går ud fra det ikke er noder du har fået udleveret, men becifringer. Måske endda med sådan en lille tegning af guitarens gribebræt, hvor man kan se på hvilke strenge fingrene skal placeres (kan simpelthen ikke huske hvad de hedder ...)?
Man bruger ikke powerakkorder på klaver, men jeg er ret sikker på at det du skriver er korrekt. Du skal bruge grundtonen og den 5. tone =kvinten. Tertsen er vist oprindeligt fjernet for nemhedens skyld (det er derfor det ikke rigtig giver mening på et klaver), og det er netop tertsen der definerer akkorden som enten dur (stor) eller mol (lille).
2) Kvinten er den 5. tone fra grundtonen (i dette tilfælde et C). I en akkord vil det være angivet hvis kvinten skal være formindsket. Jeg tror kun man kan se om oktaven indgår, hvis det der gribebræt jeg nævnte tidligere er angivet, men jeg ved det ikke ...