"5 uger gammel. hvad skal han kunne"
Jeg er meget i tvivl om min 5 uger gamle søn udvikler sig som han skal. Han er helt præcist 5 uger og 4 dage. Vi har været til 5 ugers tjek men lægen kiggede bare i ører og øjne, og målte og vejede så det fik vi ikke så meget ud af.
Hvad skal børn på 5 uger kunne, og hvordan bør de "opføre" sig?
Marius sover stadig en del. nok 18 timer i døgnet eller deromkring.
Han kan løfte hovedet en smule når han ligger på maven, men ikke særlig længe ad gangen.
Han hverken smiler bevidst eller pludrer endnu.
Øjenkontakt har han med far (ikke med mig!?) og op til 30 sek. ad gangen, men oftest ret kortvarigt.. omkring 5 sek..
Er han bagefter eller hvad vurderer du? Jeg synes ikke han er særlig interesseret i sine omgivelser, og hvis han kigger på noget, for eksempel vinduet, kan jeg overhovedet ikke fange hans opmærksomhed uanset hvordan jeg gør. Han virker ikke interesseret i mine lyde og min mimik, kigger bare alle mulige andre steder hen. Burde han ikke i den alder han er nu, være interesseret i mig og iagttage mine øjne når jeg snakker osv?
Hvis jeg skal sige en ting han kan som han er foran med, så er det at han kan rulle fra mave til ryg indecision Men på de andre punkter er jeg rigtig bange for at han er bagud...
Hvis det har nogen betydning så er han født i uge 38+2.
Lisbeths svar
Hej !
Tillykke med Marius, som kom par uger for tidligt læser jeg.
Når du beskriver hvad han kan,lyder han som en dejlig baby i fin trivsel. Nu kender jeg ikke hans vægt, regner med, den er normal siden du ikke skriver om den.
Med mindre der har været problemer omkring fødslen, tror jeg, du skal slappe helt af og se i hvilket tempo han udvikler sig.
Sid med ham, snak med ham nyd ham og lær ham godt at kende.
Et så lille barn skal have mad, sove, omsorg. skiftes mere mad og holdes i favn, for at opfylde de basale behov.
Når læge og sundhedsplejerske går op i vægten er det fordi vægtøgningen er en måling på om barnes trivses.
Han er 5 uger og du er bekymret for om han ser. . Når han ser på far og kan gøre det så længe som du skriver, så er det så fint.
Lige efter fødslen kan du opnå intens øjenkontakt med dit barn. Derefter kan/må der gå op til 2 måneder førend der er sikker øjenkontakt.. .
Der er ting vi holder øje med om børn kan, og alligevel der så store forskelle at der er vidde rammer for, hvad er normalt.
Når du sidder med ham, skal du have dit ansigt tæt på hans, han kan ikke se dig så langt væk,
Smilet kommer nok i løbet de næste uger.
Jeg tænker, du kan ringe til din sundhedsplejerske og få hende ud til en god og grundig snak om din bekymring for Marius.
Bekymringen skal tages inden den vokser for stor.
Fortsat held og lykke med den lille dreng. Håber du får lidt ro.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk