Føler lidt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.058 visninger
4 svar
1 synes godt om
15. juni 2014

Anonym trådstarter

... At mine veninder nasser en smule. 

Prøver lige at gøre der kort, selvom det nok ikke bliver nemt.

Sagen er den, at jeg indenfor de sidste par måneder har følt at to af mine veninder har nasset ret meget på mig.

veninde 1: hun var boligløs fra midt i marts, og derfor tilbød jeg at hun kunne flytte ind hos mig indtil hende og hendes kæreste fandt en lejlighed. Jeg ryddede hele mit kælderrum til hendes ting og fik lavet en ekstra nøgle, og vi aftalte at hun skulle betale 1000 kr. Pr måned for at bo der (hendes eget forslag) og mad - giver 6300 kr. inkl vand og varme. Det endte med at maden blev 50/50. Og efter 6 uger havde hun fundet en lejlighed (hun havde opholdt sig i lejligheden 3,5-4 uger ud af de 6) men hun betalte aldrig de 1000 kr. i husleje. Og det er ikke fordi hun mangler pengene. De sidste par måneder har hun shoppet ekstremt meget (også mens hun boede hos mig) og hun har en ganske fin indkomst. Desuden bruger hun stadig dele af mit tøjskab til opbevaring, ikke at der ikke er plads nok - men hun flyttede ud 1. Maj? 

Er jeg nærig eller blev jeg lige udnyttet end smule? 

Veninde 2: hun har altid været lidt... Lad os kalde det 'sparsommelig på andres bekostning'.

Hun er en af de mennesker, der gerne tager imod, men sjældent giver tilbage. Eksempel: hun skulle holde fødselsdag, hvor hun så ville holde en lille middag for de næreste veninder. Men landet ligger sådan at hun denne sommer har planlagt en tur til Brasilien, og derfor skal spare ret meget. Så hun fortalte os at det ikke lige skulle koste alverden for den her middag, hvortil jeg svarede at hvis det blev for dyrt, så ville vi andre da sikkert gerne give lidt til maden. Hun endte med at bruge lidt over 100 kr på mad, hvorefter hun så på dagen siger: "handlede billigt ind, så vi skal kun af med 25 kr hver". Desuden holdet hun middagen ved en anden veninde og jeg skulle lave maden, for det kan hun ikke finde ud af. Og det er ikke fordi jeg ikke kan unde at give 25 kr til hende, misforstå mig ikke, men jeg synes bare at når man inviterer folk til fødselsdag, så giver man middag, kage eller andet og får gaver til gengæld (hun fik jo også en gave for 200 kr af mig). Et par dage senere spiste hun så hjemme ved mig. Brugte 150-200 kr. på mad og så sagde hun at vi bare kunne sige at jeg ikke skyldte hende noget fra fødselsdagen, og så havde hun bare givet den del til maden. Har aldrig haft noget imod at invitere mine veninder på mad, men bryder mig ikke om at hun skal sige at hun giver noget til maden, fordi jeg "skylder" hende penge fra hendes fødselsdagsmiddag. 

Og lige et andet eksempel på hendes væremåde: sidste år da jeg holdet stor fødselsdag, der gik hun ud og hentede jordbær (til lagkagerne) i køleskabet, og spiste en bakke - hun spurgte hverken om lov eller noget, men opførte sig som om hun var hjemme ved sig selv. Altså en ting er at det er uopdragent, men jeg forlangte jo ikke 25 kr af hende, selvom det var det de jordbær havde kostet. Og de jordbær manglede jo pludselig til kagerne, men sagde intet da jeg opdagede det mens jeg var mest stresset. Nævnte kun at hun havde oversvømmes hele køkkenbordet da hun havde skyllet dem af, hvilket hun bare grinede af.

Og så er hun typen, der altid skal have penge til benzin hvis det er hende der kører nogen steder, men hvis vi låner min kærestes bil eller at hun kører, så giver hun ikke en krone til benzin (fordi hun tror at min kæreste har mange penge på grund af fuldtidsjob). 

Nu har jeg fødselsdag om en uges tid, men hun har endnu ikke spurgt hvad jeg ønsker mig. Har lige fået en datter og fik en lille gave til 100 kr af hende (hvilket jeg er meget glad for, det er slet ikke det!). Men synes bare det er mærkeligt at hun slet ikke har spurgt ind til ønsker til min fødselsdag - hvor jeg har inviteret dem til kage (det er lige det eneste jeg orker). 

Føler sgu lidt at hun nasser en del på mig og andre. Da dette blot er få eksempler på hendes opførsel, og hun har været sådan siden vi var helt små. Og det er ikke fordi hun mangler penge, hun sparer flere tusinde op hver måned og har en ganske fin indkomst (su + løn (5000-10000 pr. måned). 

Men er det bare mig, der er nærig? Eller nasser hun/udnytter mig? 

Puha det blev langt. Beklager! Det er bare ting, der har gået mig på længe.

forresten bor min kæreste og jeg ikke sammen af personlige årsager. Derfor kunne jeg bare lade veninde 1 flytte ind i min lejlighed.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2014

Rikke vuholm

De lyder da ikke til at tænke ret meget andet end på dem selv. Jeg syntes du skal tage en snak med dem og sige at du ikke føler at det de gør er okay.  Det lyder som om de benytter en, hver chance for at spare eller tjene til sig selv.  Jeg ville simpelthen stoppe med at invitere dem, hvis det de gør er deres grundlag for at være sammen med dig.  De lyder ikke til at være det værd. 

Snak med dem fortæl, hvad det gør ved dig. 

Anmeld

15. juni 2014

Anonym trådstarter

Rikke vuholm skriver:

De lyder da ikke til at tænke ret meget andet end på dem selv. Jeg syntes du skal tage en snak med dem og sige at du ikke føler at det de gør er okay.  Det lyder som om de benytter en, hver chance for at spare eller tjene til sig selv.  Jeg ville simpelthen stoppe med at invitere dem, hvis det de gør er deres grundlag for at være sammen med dig.  De lyder ikke til at være det værd. 

Snak med dem fortæl, hvad det gør ved dig. 

Tusind tak for rådet. 

Veninde 1 er dog typen, der normalt ikke er sådan. Ellers havde jeg heller ikke ladet hende flytte ind. Men hun skuffede mig godt nok lidt, for føler nemlig at hun benyttede en mulighed for at spare på en gravid venindes bekostning. 

Men du har jo nok ret. 

Anmeld

15. juni 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Angående Veninde 1: har du sagt at du godt vil have de sidste ting bliver flyttet? Har du sagt du godt vil have pengene inden (dato)? Det kan jo være hun har glemt det. I det hele tager forstår jeg ikke man går og brænder inde med noget i stedet for at sige det - det er jo din veninde. 

Angående veninde 2: jeh har lidt det samme råd. Enten må du sige hvad du føler eller accepterer at hun bare er nærig/sparsommelig for sådan har det jo været al den tid du har kendt hende 

men jeg tænker ikke at der er tale om direkte udnyttelse. 

Anmeld

15. juni 2014

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Angående Veninde 1: har du sagt at du godt vil have de sidste ting bliver flyttet? Har du sagt du godt vil have pengene inden (dato)? Det kan jo være hun har glemt det. I det hele tager forstår jeg ikke man går og brænder inde med noget i stedet for at sige det - det er jo din veninde. 

Angående veninde 2: jeh har lidt det samme råd. Enten må du sige hvad du føler eller accepterer at hun bare er nærig/sparsommelig for sådan har det jo været al den tid du har kendt hende 

men jeg tænker ikke at der er tale om direkte udnyttelse. 

Mht veninde 1, så spurgte jeg hende for en måned siden om hun godt vidste at hun manglede nogle ting ved mig (fx et fjernsyn), hvilket hun svarede ja til, og så sagde hun at hun nok skulle få det hentet. Der er bare ikke rigtigt sket noget.

men ja, må prøve at bede hende om at få det hentet.

Mht pengene, så havde vi aftalt at jeg skulle have dem den 1/4. Men jeg er ikke typen, der kan lide at spørge efter den slags. Og det ved hun godt eftersom hun har kendt mig i 18 år. Er kommet med hentydninger, men jeg bryder mig som sagt ikke om den slags, så har meget svært ved at bede hende om at give mig dem selvom det er min veninde. 

Mht veninde 2, så har du nok ret i at jeg må sige noget. Især eftersom at nærrigheden/sparsommeligheden er blevet værre med tiden.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.