Line alias plum - overskud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

607 visninger
8 svar
10 synes godt om
14. juni 2014

lineog4

Vi har en lille kolonihave der i bund og grund mest kan siges at fungere hvis man er til det nye danske køkken med økologisk skvadderkål og mælkebøtter. Men lige i dag bød den på en god høst af hyldeblomst, rabarber, krydderurter og pæoner....
Og føler mig lige nu som Plums tvilling, for der er sat hyldeblomstsaft over, kogt rabarbersaft og rabarber/ingefær marmelade, quonia er kogt til en god salat og kyllingen simrer i ovnen (og huset sejler, der er vasketøj alle vegne, og kan faktisk lige nu se et stykke rugbrød på gulvet der må være smuttet ud af Linus hænder for lidt siden - bare for at sige der er ikke tale om overskudsmor kun en der leger hun er det).

Er der nogen der har gode ideer til mit fortsatte hverv som Line alias Plum. Gode ideer til rabarber, og andre sjove ting (ikke jordbær for der er to forkølede på planterne snøft i vores gamle have var der det bedste jordbær bed, og heller ikke ribs og solbær for dådyrene har ædt buskene ned igen snøft havde flere store buske i den gamle have)

Og lige et stemningsbillede:
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2014

JulieE

Det ser lækkert ud (er vild med retro-havestolen). Jeg har osse lidt plum-tendenser i sylte- og bage-området. Idag har jeg lavet rabarbarcurd

http://www.dansukker.dk/dk/opskrifter/rabarbercurd-dk.aspx

og regner med jeg skal have en ny portion hyldeblomstsaft over  imorgen, denne gang med ingefær i også. Det er super frisk og lækkert ��

Anmeld

14. juni 2014

modesty

lineog4 skriver:

Vi har en lille kolonihave der i bund og grund mest kan siges at fungere hvis man er til det nye danske køkken med økologisk skvadderkål og mælkebøtter. Men lige i dag bød den på en god høst af hyldeblomst, rabarber, krydderurter og pæoner....
Og føler mig lige nu som Plums tvilling, for der er sat hyldeblomstsaft over, kogt rabarbersaft og rabarber/ingefær marmelade, quonia er kogt til en god salat og kyllingen simrer i ovnen (og huset sejler, der er vasketøj alle vegne, og kan faktisk lige nu se et stykke rugbrød på gulvet der må være smuttet ud af Linus hænder for lidt siden - bare for at sige der er ikke tale om overskudsmor kun en der leger hun er det).

Er der nogen der har gode ideer til mit fortsatte hverv som Line alias Plum. Gode ideer til rabarber, og andre sjove ting (ikke jordbær for der er to forkølede på planterne snøft i vores gamle have var der det bedste jordbær bed, og heller ikke ribs og solbær for dådyrene har ædt buskene ned igen snøft havde flere store buske i den gamle have)

Min veninde lavede nogle virkelig lækre rabarber/kokos muffins forleden. Kan desværre ikke opskriften, men det var en god kombi.

Anmeld

15. juni 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79

Rabarber/ kokos crumbel!! 

Rabarber/ jordbær grød med makroner og flødeskum.

Ku man ik lave rabarber/ hyldeblomst drik??

Hyldebloms pandekager.

Ting i kan plante, så det er klart til næste år ku være:

Æbletræ.

Pæretræ.

Blommetræ. 

Ting i ka plante fremover, ku være..

Ærter.

Kartofler.

Bønner.

Tomatplanter.

Agurkplanter. Vh stine

Anmeld

15. juni 2014

lineog4

StineW79 skriver:

Rabarber/ kokos crumbel!! 

Rabarber/ jordbær grød med makroner og flødeskum.

Ku man ik lave rabarber/ hyldeblomst drik??

Hyldebloms pandekager.

Ting i kan plante, så det er klart til næste år ku være:

Æbletræ.

Pæretræ.

Blommetræ. 

Ting i ka plante fremover, ku være..

Ærter.

Kartofler.

Bønner.

Tomatplanter.

Agurkplanter. Vh stine

Tak. Vi har æbletræer, bærbuske (som dådyr har spist men nu har vi fået hegn). Vi har kartofler, squash, løg, jordbær, asparges og salat men jorden trænger virkelig til pleje (er helt ny fra en gammel mark) eller også er jeg bare ikke havemenneske ;-)

Anmeld

15. juni 2014

lineog4

modesty skriver:

Min veninde lavede nogle virkelig lækre rabarber/kokos muffins forleden. Kan desværre ikke opskriften, men det var en god kombi.

Tak for ide - der er nu rabarber/kokos muffin i ovnen til klasseudflugt senere i dag

Anmeld

15. juni 2014

lineog4

JulieE skriver:

Det ser lækkert ud (er vild med retro-havestolen). Jeg har osse lidt plum-tendenser i sylte- og bage-området. Idag har jeg lavet rabarbarcurd

http://www.dansukker.dk/dk/opskrifter/rabarbercurd-dk.aspx

og regner med jeg skal have en ny portion hyldeblomstsaft over  imorgen, denne gang med ingefær i også. Det er super frisk og lækkert ��

Hvad bruger man curd til?

Anmeld

15. juni 2014

Chrissi_lgh@hotmail.com

lineog4 skriver:

Havde engang en kæreste, der lavede den lækreste rabarbertærte (m. Flødeskum), så det er faktisk det eneste jeg lige kan tænke på 

- og så har jeg hørt at hyldeblomst/rabarbersaft (blandet sammen) skulle være godt 

Anmeld

15. juni 2014

JulieE

lineog4 skriver:

Hvad bruger man curd til?

Curd er mellemting mellem smør og marmelade. Vi bruger det på morgenbordet, når vi får nybagte boller (eller andet brød) til morgenmad. Man kan vist også bruge det i bagværk, men det har jeg ikke forsøgt mig ud i 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.