"2 årig står op kl 445,efter en god nattesøvn"
Kære Lisbeth
Jeg skriver til dig i håb om gode råd til st få vores datter på 2 til at sove bare lidt længere.
Vi har i en lang periode kæmpet med at få hende til at sove igennem. Det er lykkedes nu og vi har haft rolige nætter i ca 4 måneder nu. Men hun står op imellem 4.45 og 5.15 nu og gør det hver dag. Vi vil helst ikke have hende ind i sengen og sove videre. Vi har mørklægningsgardiner og vi sørger for hun får nok og godt at spise hver dag.
Hendes dag ser nogenlunde sådan her ud;
4.45 står op.
Kl. 6.30 morgenmad (strækker den for at hun ikke bliver vandt til mad så tidligt på døgnet)
Kl 8. 30 vuggestue
Kl ca 11.30-12 lur
Sover ca 2 timer
Kl. 15.30 hentes og går hjem og leger
Kl 18 aftensmad
Bad
Kl 19.30 godnat og sover til næste morgen
Skal vi evt forsøge at ændre på noget i hendes rytme?
Jeg ved godt en løsning er blot at acceptere hun er så tidligt oppe, meeeen det kunne nu være rart blot vækkeuret sagde noget med kl 6 i stedet for;0)
På forhånd tak.
Lisbeths svar
Hej!
Håber du her i pinsen har fået sovet lidt længere.
Der er nogle børn der i perioder står meget tidligt op, til forældres store fortrydelse..
Jeg vil foreslå at I tilbyder en grovbolle,eller 1 stk rugbrød og eller en banan lige inden hun får børstet tænder.
Det kan være hun vågner fordi hun er sulten. De fleste børn er meget sultne efter en lang nattesøvn.
Har du forsøgt at give hende enten lidt mad eller drikke og lægge hende ned igen.
Hun kan have et krus med noget at drikke når hun vågner, og noget at læse i. det kan måske være nok til at hun enten sover eller hviler bare en halv time mer.
Et kærligt knus og lidt til maven kan måske få hende videre i søvnen.
Med mindre hun slet ikke kan holde sig vågen, kan sengetiden rykkes lidt senere, måske det kan være nok til at hun sover til kl06.
Håber dette kan inspirere til småjusteringer af hendes rytme, som ser fin ud.
held og lykke med projektet og hende.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld