Bo i aarhus v?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.605 visninger
7 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. juni 2014

Anonym trådstarter

OKay, jeg ved ikke helt hvordan jeg skal formulere det her, for jeg vil ikke lyde som mega racist. Jeg er et meget rummeligt menneske, og jeg dømmer ikke andre på baggrund af hvor de kommer fra, MEN!

Det er sådan at vi har fået tilbudt stor lejlighed i Aarhus V. Det er alment kendt, at det er i Aarhus V/Brabrand, at der bor rigtig mange mennesker af anden etnisk herkomst. Faktisk googlede jeg opgangen, hvor måske 21/23 i den opgang er af anden etnisk herkomst.

Jeg er skeptisk med baggrund i, at jeg ved der er rigtig meget ballade ude i Aarhus V, også selvom det ikke er direkte brabrand. Om det er pga. den etniske herkomst eller ej vil jeg slet ikke begynde at spekulere over, faktum er bare, at der meget centralt i det område er Aarhus er unge fyre, der kører med hovedet under armen, forsætligt kører over for rødt lys, der er slagsmål, for ikke at nævne at i de boligblokke er der tidligere blevet smidt en krysantemumbombe, der sprængte de fleste døre i opgangen ind.

Så jeg må indrømme, at jeg er noget skeptisk når nu vi er en børnefamilie, men på den anden side er det en stor og lækker lejlighed.

Også i forhold til institution. Mennesker af anden etnisk herkomst er IKKE dårlige mennesker eller forældre på baggrund af deres ophav, men har ofte et noget andet værdisæt end vi har, og hvor jeg ønsker at mine børn vokser op med forståelse og respekt for andre kulturer, er jeg bekymret for, om en institution hvor der næsten ikke er danske børn vil operere under et værdisæt, som ligger for langt væk fra vores.

Hvordan ville i have det, hvis det var jer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2014

Chellie

Jeg vil helt klart kigge mere præcist på, hvor det er. Gl. Brabrand er slet ikke det samme som Gjellerup-parken, hvor jeg har boet flere gange, og aldrig vil sætte mine fødder igen. Ikke pga. herkomsten, men fordi de bare ikke kan opføre sig ordentligt! 

Hvor ligger boligen mere præcist? Nord for, eller syd for Gjellerupparken? Tættere på Tilst eller Åbyhøj? 

Jeg skal blankt indrømme, det er mange år siden jeg har boet i Århus, men mine forældre boede der stadig indtil for nogle år siden, så jeg har stadig en fornemmelse af hvor tingene er. Og som jeg husker det, var der meget skarpe grænser for, hvor problemerne gik hen. Ryhaven, som ligger i den nordlige ende af Åbyhøj, ligger helt ud til Ringvejen og Edwin Rarhs vej, og dermed næsten så tæt på Gjelelrup, som man kunne komme - men der var aldrig noget dengang.

Bispehaven ville jeg til gengæld holde mig fra, og måske også Trillegården - den er jeg usikker på. 

Igen, det kommer totalt an på, hvilken ende, det ligger i. Ikke fordi der er flere eller færre udlændinge, men fordi de opfører sig forskelligt. 

Anmeld

6. juni 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Uhh det klinger altså bare i mine øre, når folk føler behov for at fortælle hvor rummelige gode mennesker de er, for er de i virkeligheden så det?

Dernæst, går hvad du føler rigtig for dig og dine børn! Jeg tror bestemt at en dansk bh/vs følger "danske" værdisæt, hvad det så end måtte være, og du har jo altd mulighed for at besøge inden du beslutter dig.

Anmeld

6. juni 2014

Christine

Anonym skriver:

OKay, jeg ved ikke helt hvordan jeg skal formulere det her, for jeg vil ikke lyde som mega racist. Jeg er et meget rummeligt menneske, og jeg dømmer ikke andre på baggrund af hvor de kommer fra, MEN!

Det er sådan at vi har fået tilbudt stor lejlighed i Aarhus V. Det er alment kendt, at det er i Aarhus V/Brabrand, at der bor rigtig mange mennesker af anden etnisk herkomst. Faktisk googlede jeg opgangen, hvor måske 21/23 i den opgang er af anden etnisk herkomst.

Jeg er skeptisk med baggrund i, at jeg ved der er rigtig meget ballade ude i Aarhus V, også selvom det ikke er direkte brabrand. Om det er pga. den etniske herkomst eller ej vil jeg slet ikke begynde at spekulere over, faktum er bare, at der meget centralt i det område er Aarhus er unge fyre, der kører med hovedet under armen, forsætligt kører over for rødt lys, der er slagsmål, for ikke at nævne at i de boligblokke er der tidligere blevet smidt en krysantemumbombe, der sprængte de fleste døre i opgangen ind.

Så jeg må indrømme, at jeg er noget skeptisk når nu vi er en børnefamilie, men på den anden side er det en stor og lækker lejlighed.

Også i forhold til institution. Mennesker af anden etnisk herkomst er IKKE dårlige mennesker eller forældre på baggrund af deres ophav, men har ofte et noget andet værdisæt end vi har, og hvor jeg ønsker at mine børn vokser op med forståelse og respekt for andre kulturer, er jeg bekymret for, om en institution hvor der næsten ikke er danske børn vil operere under et værdisæt, som ligger for langt væk fra vores.

Jeg synes jeg kender dele af Aarhus V rigtigt godt og jeg må indrømme at jeg ikke har lyst til at bo de fleste steder i den bydel. 

Så om man er rummelig eller ej, det synes jeg er lidt ligegyldigt at diskutere fordi det er et politisk og samfundsmæssigt problem at få løst de problemer der har været i bydelen, det er ikke noget jeg ville "arbejde for" ved selv at flytte derhen.

Desuden er jeg rigtigt forelsket i en anden del af Aarhus, hvor jeg ikke ønsker at flytte fra.

Men ville jeg dømme dig/jer hvis i ikke har lyst til at flytte derhen? Nej. Og jeg synes det er lidt tarveligt at sætte spørgsmålstegn ved om i er "rummelige" for det at være rummelig er ikke det samme som at man partout SKAL have lyst til at bo i Aarhus V.

Mht. børnehave ville jeg være mere bekymret for to-sprogede klassekammerater i en skole end i en børnehave, fordi jeg ville være bange for om det trak det faglige niveau ned, at evt. sproglige udfordringer ville fylde meget.

Så jeg synes du skal følge din mavefornemmelse, først besøge stedet og så finde ud af hvordan du føler 

Anmeld

6. juni 2014

Dr. House

Anonym skriver:

Jeg ville rådgive jer til ikke at tage den.

Der er simpelthen for meget ballade, ingen ro om natten og alt for mange indbrud. 

Anmeld

6. juni 2014

aarhusmor

Jeg forstår dig godt. Jeg har intet i mod fremmede og jeg har tit tænkt at jeg ikke ville bo i Århus V, fordi der er mange unge mennesker der laver ballade på bybusturene.

Området er kendt for uroligheder og jeg ville aldrig vælge et område med uroligheder, uanset etnisk baggrund.

Da jeg var barn var Løgethøj(stavning?) i Vejle et balladeområde, men dengang var der kun etnisk Danskere i området. Så tror det er mere typen af område, end hvem der bor i det. - altså mange mennesker samlet på et meget lille sted.

Anmeld

6. juni 2014

Annamaria Toth

Jeg bor i Brabrand men jeg håber meget på at vi kan snart flytte væk herfra for vi ikke vil have at vores barn skulle opvokse her. Jeg kan godt forstå dig og dine bekymringer. Hvis jeg skal være ærlig så led efter en anden lejlighed.

Anmeld

6. juni 2014

LinLin

Jeg arbejder i en integreret institution, som tidligere lå i selve Bispehaven... Vi har nok 90% tosprogede. Vi har en masse dejlige, glade børn der er meget interesserede i andre mennesker! Men selvfølgelig er der mange udfordringer mht sprog, kulturforskelle osv.

Hvor præcist i "aarhus v" er det???
Det er jo ikke bare bispehaven/fjældevænget
(Kommer selv fra 8210 )

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.