Anonym skriver:
OKay, jeg ved ikke helt hvordan jeg skal formulere det her, for jeg vil ikke lyde som mega racist. Jeg er et meget rummeligt menneske, og jeg dømmer ikke andre på baggrund af hvor de kommer fra, MEN!
Det er sådan at vi har fået tilbudt stor lejlighed i Aarhus V. Det er alment kendt, at det er i Aarhus V/Brabrand, at der bor rigtig mange mennesker af anden etnisk herkomst. Faktisk googlede jeg opgangen, hvor måske 21/23 i den opgang er af anden etnisk herkomst.
Jeg er skeptisk med baggrund i, at jeg ved der er rigtig meget ballade ude i Aarhus V, også selvom det ikke er direkte brabrand. Om det er pga. den etniske herkomst eller ej vil jeg slet ikke begynde at spekulere over, faktum er bare, at der meget centralt i det område er Aarhus er unge fyre, der kører med hovedet under armen, forsætligt kører over for rødt lys, der er slagsmål, for ikke at nævne at i de boligblokke er der tidligere blevet smidt en krysantemumbombe, der sprængte de fleste døre i opgangen ind.
Så jeg må indrømme, at jeg er noget skeptisk når nu vi er en børnefamilie, men på den anden side er det en stor og lækker lejlighed.
Også i forhold til institution. Mennesker af anden etnisk herkomst er IKKE dårlige mennesker eller forældre på baggrund af deres ophav, men har ofte et noget andet værdisæt end vi har, og hvor jeg ønsker at mine børn vokser op med forståelse og respekt for andre kulturer, er jeg bekymret for, om en institution hvor der næsten ikke er danske børn vil operere under et værdisæt, som ligger for langt væk fra vores.
Hvordan ville i have det, hvis det var jer?
Jeg synes jeg kender dele af Aarhus V rigtigt godt og jeg må indrømme at jeg ikke har lyst til at bo de fleste steder i den bydel.
Så om man er rummelig eller ej, det synes jeg er lidt ligegyldigt at diskutere fordi det er et politisk og samfundsmæssigt problem at få løst de problemer der har været i bydelen, det er ikke noget jeg ville "arbejde for" ved selv at flytte derhen.
Desuden er jeg rigtigt forelsket i en anden del af Aarhus, hvor jeg ikke ønsker at flytte fra.
Men ville jeg dømme dig/jer hvis i ikke har lyst til at flytte derhen? Nej. Og jeg synes det er lidt tarveligt at sætte spørgsmålstegn ved om i er "rummelige" for det at være rummelig er ikke det samme som at man partout SKAL have lyst til at bo i Aarhus V.
Mht. børnehave ville jeg være mere bekymret for to-sprogede klassekammerater i en skole end i en børnehave, fordi jeg ville være bange for om det trak det faglige niveau ned, at evt. sproglige udfordringer ville fylde meget.
Så jeg synes du skal følge din mavefornemmelse, først besøge stedet og så finde ud af hvordan du føler