alt for mange friske kryderurter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.557 visninger
10 svar
1 synes godt om
1. juni 2014

ano14316

Kom men jeres bedste bud på konservering af krydderurter.. Gerne på brugbare måder, som pesto, kryddereddike og den slags.. 

Jeg har oceaner af oregano, estragon, timian og basilikum.. 

Derudover har jeg persille og rosmarin i mere menneskelige mængder.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2014

Victoria2013

Rigtig mange krydderurter kan fryses - jeg har fx allerede frosset første omgang af min citronmelisse og overvejer at fryse mere, da jeg har det i overflod. Det samme angår salvie!

Man skulle også kunne komme urter i fx isterningebakker, hælde olie/olivenolie over og så i fryseren. Så har du altid friske urte-terninger til maden

Camilla Plum lavede også nogle programmer om hvordan man får mad til at holde længere, der er også masser af idéer til krydderurter:  Mad Der Holder 

Anmeld

1. juni 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79

Følger lige med her, da vi også allerede ha oceaner af friske urter! Vh stine

Anmeld

1. juni 2014

ano14316

Victoria2013 skriver:

Rigtig mange krydderurter kan fryses - jeg har fx allerede frosset første omgang af min citronmelisse og overvejer at fryse mere, da jeg har det i overflod. Det samme angår salvie!

Man skulle også kunne komme urter i fx isterningebakker, hælde olie/olivenolie over og så i fryseren. Så har du altid friske urte-terninger til maden

Camilla Plum lavede også nogle programmer om hvordan man får mad til at holde længere, der er også masser af idéer til krydderurter:  Mad Der Holder 

1000 Tak, skal helt sikkert lave kryddersalt selvfølgelig.. Vi spiser rigtig mange ovnbagte rodfrugter om vinteren, og det tmkræver da vidst en basilikum/oregano/timian salt.. 

Anmeld

1. juni 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Du kan lave pesto af snart sagt alle krydderurter, evt. blande forskellige. Jeg rister pinjekerner på panden - solsikkekerner kan også bruges - og blender dem med krydderurter, en ordentlig omgang parmesan og dijonsennep. Så rører jeg med olivenolie, til massen får den rette konsistens. 

Når den har stået i køleskab nogle dage, skal den gerne lige røres med mere olie - så længe holder den dog sjældent herhjemme! 

Anmeld

1. juni 2014

tarkoflen

Du kan tørre dem, så har du nogle meget mere lækre urter til maden, fre for de købte.

Ellers kan de sagtens fryses. Vi har rosmarin og timian frosset ned.

Eneste jeg ikke umiddelbart vil tro er et hit, er purløg og basilikum, men jeg har ikke prøvet det.

Anmeld

1. juni 2014

tarkoflen

Hov du kan også lave krydderurtesmør.

Rulle det til en pølse, skære det i skiver, og så fryse det, og vupti så har du en lækker smør lige til at smide ovenpå grillbøffen, laksen, under skindet på en kylling, i bagekartoflen eller hvad du lige måtte lyste, det er nemt og vildt lækkert og kan holde sig i evigheder i fryseren

Anmeld

1. juni 2014

ano14316

tarkoflen skriver:

Hov du kan også lave krydderurtesmør.

Rulle det til en pølse, skære det i skiver, og så fryse det, og vupti så har du en lækker smør lige til at smide ovenpå grillbøffen, laksen, under skindet på en kylling, i bagekartoflen eller hvad du lige måtte lyste, det er nemt og vildt lækkert og kan holde sig i evigheder i fryseren

Gud Ja, det kan jo fryses længe.. 

Det handler jo meget om at jeg gerne vil kunne nyde dem til vinter.. keg mangler et godt sted at tørre dem, hvor der er skygge.. måske vores brændeskur.. 

Anmeld

1. juni 2014

tarkoflen

ano14316 skriver:

Gud Ja, det kan jo fryses længe.. 

Det handler jo meget om at jeg gerne vil kunne nyde dem til vinter.. keg mangler et godt sted at tørre dem, hvor der er skygge.. måske vores brændeskur.. 

Jeg vil mene at det sagtens kan holde et års tid, hvis det er smør. Det mener jeg at have set i et madprogram

Hvis I har et brændeskur, går jeg ud fra, at I også har brændeovn, og hvis du hænger dem over den, så skal de nok tørre hurtigt =) Ellers et sted i solen. Brændeskuret er nok også godt, på nær når der er fugtigt udenfor.

Anmeld

1. juni 2014

ano14316

tarkoflen skriver:

Jeg vil mene at det sagtens kan holde et års tid, hvis det er smør. Det mener jeg at have set i et madprogram

Hvis I har et brændeskur, går jeg ud fra, at I også har brændeovn, og hvis du hænger dem over den, så skal de nok tørre hurtigt =) Ellers et sted i solen. Brændeskuret er nok også godt, på nær når der er fugtigt udenfor.

Vi har ikke just tændt op i brændeovnen på denne her tid af året hehe.. 

Når man tørre krydderurter må de ikke få sol eller temperatur over 40 grader så mister de smagsstoffer og vitaminer.. så det tager en uge med godt vejr at tørre.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.