Andre 2. gangs gravide som er nervøse for fødslen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

550 visninger
6 svar
1 synes godt om
27. maj 2014

SRP

Hej piger

Er 39+2 (2. gangs) og er virkelig nervøs for fødslen denne gang. Har en datter på 14 måneder, så det er ikke længe siden jeg fødte sidst.

Skænkede slet ikke fødslen en tanke sidste gang. Ved ikke hvorfor, men tænkte bare at det skulle jo nok gå.

Fik forhøjet blodtryk til slut i sidste graviditet, og var indlagt til observation for svangerskabsforgiftning,som det dog heldigvis aldrig blev til.

Blev sat i gang 39+0 med en stikpille om formiddagen (var helt lukket og havde 2,5 cm livmoderhals tilbage). De blev ved med at sige der kunne gå nogle dage inden der kom skred i fødslen. Kom så retur og fik endnu en pille om eftermiddagen og nu var livmoderhalsen udslettet, stikpille men stadig lukket.

Meningen var jeg skulle sendes hjem igen, men det blev aldrig sådan. Vandet gik omkring kl. 19.00 og veerne tog til. Var på fødestuen et par timer og åbnede mig fra 4 til 10 cm på 40 minutter AV! Fik vestorm konstant uden pauser.

Jeg må indrømme, at den smerte var uudholdelig. Fik lidt lattergas, som indimellem tog toppen, men jeg kan stadig huske, hvor ondt det gjorde.

Selvfølgelig gør det ondt at føde, men puha hvor jeg har svært ved at glemme det smertehelvede, som jeg frygter jeg skal igennem igen:/ Nu er det jo ikke sikkert jeg skal igangsættes, men åh hvor jeg håber det bliver et mildere forløb denne gang, selvom alt forløb godt første gang.

Hvilke tanker har I gjort jer om jeres anden fødsel? Ting I vil gøre anderledes osv?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Kan godt forstå du er nervøs for samme smerte igen! tænk på hvor sej du var første gang og stod det igennem og klarede det alligevel. Det er for vildt at man kan!

Har du talt med din jm om det? Tænker der måske kunne foreligge en plan om at du må få en epi tidligere end normalt eller lign? En smertedækningsplan 

Jeg selv havde et mega langt forløb også med vestorm i maaaange timer. Endte så med aks . Jeg husker tydeligt smerterne ved vestormen, men er ikke bange for den denne gang. Jeg fik en epi sidst, dog alt alt for sent (først efter ca 12 timers vestorm) og jeg ved nu, at den skal bare komme prompte hvis min krop ter sig på samme måde her 2. Gang. Og gerne sammen med et vedrop, for det virkede glimrende sidst (åbnede mig nemlig ikke naturligt på trods af tonsermange veer). 

Så ja, jeg føler mig egentlig bare bedre rustet til at stille krav under min fødsel. Første gang var kaos med mig som totalt uvidende og på bar bund, og to inkompetente og handlingslammede jm''er 

Anmeld

27. maj 2014

Morigen

SRP skriver:

Hej piger

Er 39+2 (2. gangs) og er virkelig nervøs for fødslen denne gang. Har en datter på 14 måneder, så det er ikke længe siden jeg fødte sidst.

Skænkede slet ikke fødslen en tanke sidste gang. Ved ikke hvorfor, men tænkte bare at det skulle jo nok gå.

Fik forhøjet blodtryk til slut i sidste graviditet, og var indlagt til observation for svangerskabsforgiftning,som det dog heldigvis aldrig blev til.

Blev sat i gang 39+0 med en stikpille om formiddagen (var helt lukket og havde 2,5 cm livmoderhals tilbage). De blev ved med at sige der kunne gå nogle dage inden der kom skred i fødslen. Kom så retur og fik endnu en pille om eftermiddagen og nu var livmoderhalsen udslettet, stikpille men stadig lukket.

Meningen var jeg skulle sendes hjem igen, men det blev aldrig sådan. Vandet gik omkring kl. 19.00 og veerne tog til. Var på fødestuen et par timer og åbnede mig fra 4 til 10 cm på 40 minutter AV! Fik vestorm konstant uden pauser.

Jeg må indrømme, at den smerte var uudholdelig. Fik lidt lattergas, som indimellem tog toppen, men jeg kan stadig huske, hvor ondt det gjorde.

Selvfølgelig gør det ondt at føde, men puha hvor jeg har svært ved at glemme det smertehelvede, som jeg frygter jeg skal igennem igen:/ Nu er det jo ikke sikkert jeg skal igangsættes, men åh hvor jeg håber det bliver et mildere forløb denne gang, selvom alt forløb godt første gang.

Hvilke tanker har I gjort jer om jeres anden fødsel? Ting I vil gøre anderledes osv?

Jeg har haft mine bekymringer, fik en 3. Grads bristning sidste gang. Men efter en god snak med jordemoderen har jeg fået mere ro på og glæder mig faktisk til selve fødslen.

Håber bare at jeg slipper med en mindre bristning den her gang og det bare glider bedre 

Men jeg syntes at du skal nævne dine bekymringer for jordemoderen næste gang du skal afsted, det kan være det kan tage din uro og nervøsitet 

Anmeld

27. maj 2014

Mor til Ella

SRP skriver:

Hej piger

Ja meget.

Men kun fordi jeg er panisk angst for ikke at nå til sygehuset denne gang.

Havde en meget hurtig første gangs fødsel.

Skynd dig at få en snak med din jordmoder

Anmeld

27. maj 2014

Karina84

Jep, jeg var møg nervøs og i periode og bange for at føde 2.gang... 

Første fødsel var bestemt ikke noget drømme-fødsel... Efter vandet gik, havde jeg veer i laaang tid, uden at det rigtig gav noget. Fik stik pille, som hjalp en smule, fik ve-drop, som hjalp lidt mere. Havde presse-veer i 4 (!!!) timer, og som endte med to forskellige slags sugekopper og en fødsel der var en presse-ve fra AKS. 

Jeg fik det snakket igennem med min JM nogle uger før termin med lillesøster. 

Det viste sig saa at ca.2½ time efter vandet gik en morgen, fødte jeg hende, og havde bare den bedste fødsel man kunne ønske sig. Jeg var stadig vildt nervøs da jeg kom ind, og jeg græd imellem veerne fordi jeg var bange for at ende i det samme igen. Men saadan gik det slet ikke, og jeg var helt oppe at køre bagefter, JEG GJORDE DET  

Saa jeg kan 100% forstaa hvordan du har det, men ingen siger at 2 fødsler er ens jo 

Anmeld

27. maj 2014

Problembarnet

Profilbillede for Problembarnet
Min store skattepige skal være storesøster

Jeg er mega nervøs... 

Jeg havde en DRØMME-fødsel med storesøster.. selvom det var før tid og med numsen først... gjorde det gerne igen...

og nu frygter jeg at det bliver stik modsat - hvor ALT der kan gå galt vil gå galt 

Anmeld

27. maj 2014

Frk.S

Ja, jeg kan nok ikke løbe fra, at jeg er lidt nervøs. Selvom jeg også havde vestorm, så er det egentlig ikke smerterne der skræmmer mig så meget  selvom det gør P**** ondt. 

Min sidste fødsel endte meget dramatisk med AKS og en datter der var rigtig skidt da hun kom ud.

Så det kan jo ikke helt undgås at den oplevelse sidder i mig endnu. Men jeg har haft gode snakke med både JM og læger og det har hjulpet lidt. Vi laver en fødselsplan, så de kan skride ind noget før, hvis der er noget der begynder at ligne sidste forløb.

Håber virkelig det går bedre denne gang. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.