Aflastning - spørgsmål :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.070 visninger
10 svar
2 synes godt om
20. maj 2014

Anonymor1

Hej! Håber nogen kan hjælpe mig med nogle spørgsmål da nettet ikke kunne besvare dem for mig

Er der nogen der ved hvornår man kan få tilbudt aflastning til sit barn? Hvor ofte plejer det at være? Og kan det have nogle konsekvenser at man ønsker "fri" fra sit barn? Altså er der nogen der ved om kommunen ser skævt til en hvis man beder om det? Hvis det overhovedet er dem man skal henvende sig til.

Håber nogen kan hjælpe, tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2014

lineog4

Man får ikke bare aflastning til sit barn fordi man ønsker det - før der godkendes aflastning laves der en undersøgelse (mener det hedder en paragraf 50), hvor man kan vurdere hvad der er behov for og vurderingen kan også falde ud til der ikke tilkendes aflastning (det er jo ikke billigt at have børn i aflastning).

Du skal kontakte din socialrådgiver og sætte skub i tingene, jeg har alt efter omstændigheder og historier hørt alt fra 3 mnd til 1 år før en endelige afgørelse blev givet. Dog vil jeg sige, når så der var godkendt aflastning gik der max 1-2 mnd og nogen gange hurtigere.

Anmeld

20. maj 2014

Anonymor1

lineog4 skriver:

Man får ikke bare aflastning til sit barn fordi man ønsker det - før der godkendes aflastning laves der en undersøgelse (mener det hedder en paragraf 50), hvor man kan vurdere hvad der er behov for og vurderingen kan også falde ud til der ikke tilkendes aflastning (det er jo ikke billigt at have børn i aflastning).

Du skal kontakte din socialrådgiver og sætte skub i tingene, jeg har alt efter omstændigheder og historier hørt alt fra 3 mnd til 1 år før en endelige afgørelse blev givet. Dog vil jeg sige, når så der var godkendt aflastning gik der max 1-2 mnd og nogen gange hurtigere.

Okay, det vil jeg prøve. Tusind tak for svar

Anmeld

20. maj 2014

SandraXOXO

NataschaG skriver:

Hej! Håber nogen kan hjælpe mig med nogle spørgsmål da nettet ikke kunne besvare dem for mig

Er der nogen der ved hvornår man kan få tilbudt aflastning til sit barn? Hvor ofte plejer det at være? Og kan det have nogle konsekvenser at man ønsker "fri" fra sit barn? Altså er der nogen der ved om kommunen ser skævt til en hvis man beder om det? Hvis det overhovedet er dem man skal henvende sig til.

Der bliver ikke set skævt til en forælder der be'r om hjælp når der er brug for det. Hvis du mener du og dit barn har brug for aflastning så henvend dig til kommunen eller til din sundhedsplejerske de kan så fortælle dig hvem du skal snakke med :-) de vil jo kun hvad der er bedst for jer.

Anmeld

20. maj 2014

Rockertand

lineog4 skriver:

Er det samme regler uanset barnets alder - for hvis det handler om trådstarter, må det jo være en baby på 3-4 måneder, og så er der måske større risiko for mere vidtrækkende konsekvenser, hvis man kaster håndklædet i ringen inden man overhovedet for alvor har prøvet at være mor?

Anmeld

20. maj 2014

TNBC

NataschaG skriver:

Hvad med først at snakke med familie og venner, og ser om der ikke er en eller flere, der måske vil tage den lille engang i mellem, hvis det er. I stedet for at få aflastning(fra kommunen) allerede.

Anmeld

20. maj 2014

lineog4

Rockertand skriver:

Er det samme regler uanset barnets alder - for hvis det handler om trådstarter, må det jo være en baby på 3-4 måneder, og så er der måske større risiko for mere vidtrækkende konsekvenser, hvis man kaster håndklædet i ringen inden man overhovedet for alvor har prøvet at være mor?

Jeg kender kun til det med skolebørn.
Men nu ved jeg ikke hvad du mener med vidtrækkende konsekvenser? Men kommunen vil jo når en forælder råber om hjælp komme og vurdere situationen, og ja de kan jo så også vurdere at den "aflastning" man har behov for den kan man sagtens selv skaffe, betale sig fra osv. Aflastning gives ikke "bare" fordi man som forældre har behov for en fri aften, men er fordi det barnet er udfordret, mor er udfordret og det er i barnets og familiens tarv at kommunen betaler for aflastning. Vil jeg tro.

Det er ikke min oplevelse at det er "nemt" at få aflastning

Anmeld

21. maj 2014

monzemussen

Det er ikke nemt at få aflastning.

Vi har lige sendt en ansøgning. Og jeg har fået at vide at jeg har en chance for at få det. Men det er kun fordi at far ikke er billedet lige pt og jeg har ikke noget familie der kan tage ham engang imellem. Barnepige er hellere ikke helt enkelt da han har nogle specielle behov. Men nu har vi også Været udsat for lidt af hvert.
Men for at svare på dit spørgsmål. Jeg har ikke oplevet at de ser skævt på mig. Tværtimod. Jeg klare jo hverdagen fint selv. Der er lagt op til at han kan komme i aflastning hver 2. Weekend.

Anmeld

21. maj 2014

monzemussen

Du er velkommen til at skrive privat hvis du har flere spørgsmål

Anmeld

21. maj 2014

stjernehimmel

Jeg blev tilbudt det i sin tid af sygeplejersken, da jeg fik min datter...

Grunden til det var, at jeg ikke havde noget netværk....og stod 100% alene med min datter...

min mor måtte/kunne ikke tag min datter hvis der blev behov for pasning eller en pause...

Min far kunne ganske enkelt ikke pga alder og helbred

Jeg takkede nej, men var taknemmelig for muligheden hvis jeg fik behov for det....

Her var der snak om evt hver 3 weekend når hun blev ældre og en dag en gang hvis jeg skulle noget....

Jeg synes ikke der bliver set ned på det... har man ingen netværk og måske har behov for lidt tid at lade op i..  viser det nu for mig mere ansvar at man ber om lidt hjælp.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.