Erfaring med søvnapnø?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.225 visninger
7 svar
0 synes godt om
17. maj 2014

StudPsyk

Nogen der lider af det eller har nogen tæt på, der gør? (Voksne, ikke børn)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. maj 2014

Matuk

Janne T. skriver:

Havde en kammerat engang som led af det. Han blev undersøgt fordi han altid var træt, og det viste sig at være søvnabnø. Han fik så en maskine og maske at sove med som hjalp ham. 

Det er i hvert fald vigtigt at få undersøgt, hvis man har mistanke om det. 

Anmeld

17. maj 2014

StudPsyk

Matuk skriver:

Havde en kammerat engang som led af det. Han blev undersøgt fordi han altid var træt, og det viste sig at være søvnabnø. Han fik så en maskine og maske at sove med som hjalp ham. 

Det er i hvert fald vigtigt at få undersøgt, hvis man har mistanke om det. 

Jeg skal også tale med lægen om det.. Jeg har i stigende og stigende grad en mistanke om jeg lider af det. Jeg kan ikke finde ud af at om jeg håber det er det eller ej, men nu har jeg fået undersøgt mangeltilstande hos lægen mange gange uden der var noget, og jeg magter det bare ikke mere.

- Jeg snorker meget om natten, det gjorde jeg ikke da jeg var yngre
- Min kæreste oplever de der pludselige høje snork der efterfølger en pause
- Jeg er oppe at tisse minimum 4 gange hver nat, og jeg er ikke gravid!!
- Jeg har i flere år haft problemer med at koncentrere mig, særligt om mit studie med meget læsning. Føler jeg er ved at falde i søvn hver gang.
- Jeg har hukommelsesproblemer
- Og vigtigst af alt: Jeg er træt! Hele tiden! Uanset om jeg så har sovet 12 timer. Fra sekundet jeg står op, er jeg klar til at gå i seng og ligge mig til at sove igen. Og jeg kæmper mig træt igennem dagen og prøver at holde ud, men det er sgu hårdt! Har ikke energi til at lave noget rigtigt...

Så er lidt interesseret i at høre fra nogen der har prøvet det + undersøgelse og behandling  

Anmeld

17. maj 2014

*Mor Til Albert*

Janne T. skriver:

Min far lider af det. 

Anmeld

17. maj 2014

StudPsyk

*Heidi* skriver:

Min far lider af det. 

Noget du vil fortælle lidt mere om? 

Anmeld

17. maj 2014

Tin

Profilbillede for Tin
Janne T. skriver:

Min mand har både søvnapnø og narkopleksi.

Han sover med iltmaskine PGA apnøen og får dagligt medicin PGA narkopleksien.

Han kan ikke undvære nogen af delene. Og det har hjulpet helt ekstremt. Han snorker gevaldigt, men det behøves man nu ikke gøre fordi man har apnø. Tilgengæld har han rigtig mange vejrtrækningspauser under søvn. Og de kan varer ml 20-60sek. Og vi snakker rigtig mange pauser.

Derudover har han narkopleksi. Det gjore at han meget pludselig kunne falde i søvn. I alle situationer. Ved maden,under kørsel ,mens han bar vores børn, hældte safte vand op mv. Frygtelig sygdom!!

Han får nu medicin, og fungere nu optimalt med begge sygdomme. Men kan på ingen måde undvære medicinen. Det er prøvet engang han glemte at bestille i tide....og ja han skal tage medicin resten af livet.

Men med rette behandling, kan næsten alle symtomer holdes nede.

Anmeld

17. maj 2014

Monski

Jeg er igang med at få en diagnose på narkolepsi som også er en søvnlidelse, får faktisk svar på torsdag efter 4 år med lægebesøg og en masse undersøgelser

Noget af det du beskriver er præcis som jeg har det. Altså jeg er ALTID træt, ligemeget hvad. Jeg kan faktisk ikke huske hvornår jeg sidst har følt mig veludhvilet. Jeg kan heller ikke studerer da jeg falder i søvn midt i timerne. Det er en møg lidelse og det er mega svært at få folk til at forstå at man altså ikke bare er doven

Anmeld

18. maj 2014

*Mor Til Albert*

Janne T. skriver:

Noget du vil fortælle lidt mere om? 

Min far havde i en del år snorket rigtig meget om natten. Samtidig med sit snorken, så havde han vejrtrækningsstop i op til 1 min. Om dagen var han træt og kunne lægge sig til at sove stort set alle steder. Min mor fik ham, efter flere års overtalelse, sparket til læge og min far blev sendt videre til en søvnklinik i Aarhus. Her skulle han testes og ganske rigtig. Søvnapnø. I dag sover han med en C-pap og det har virkelig hjulpet. Han sover godt om natten, har overskud til alt det sjove i hverdagen og har ikke brug for at sove hele tiden. Søvnapnø er noget der skal tages alvorligt, da det på længere sigt kan udvikle sig til alvorlige sygdomme så som blodpropper. Hjertet er på konstant overarbejde med at få pumpet ilt rundt i kroppen, men det er jo svært når der er vejrtrækningsstop i løbet af natten. 

Min far er blevet en helt anden og gladere mand. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.