Hej.
Jeg har ved mine to ældste børn haft lignende problemstilling. Bortset fra, at deres fædre ikke var med fra starten. Men da de så senere kom ind i børnenes liv, da børnene var henholdsvis 9 og 12 år gamle, - ja så trak de sig nogen tid efter. Til stor skuffelse og frustration for børnene.
Jeg valgte at sige sandheden. Men at udlægge den som, at fædrene elskede dem, men at de ikke magtede ret meget, og derfor ikke formåede at holde kontakten. Det var det nærmeste, jeg selv kunne komme på en forklaring. For jeg forstår virkelig ikke, hvordan man kan undvære sine børn.
Mine to store børn havde begge en meget svær periode, da det stod på. Det tog omkring et års tid for dem begge at acceptere situationen. Den ene har nu - som næsten voksen - en smule kontakt med sin biologiske far via facebook mv. Denne bor dog også i udlandet, så det er svært med nærmere kontakt. Den anden, der også er stor teenager, har ingen kontakt med sin far. Han har haft en gave liggende til sin far, siden han var 9 år gammel. Men han vil ikke sende den, den skal overbringes personligt. ...Den mulighed har bare ikke været der!
Det er fortsat en stor smerte for mine børn at have oplevet et sådant svigt. Men jeg tror på, at det hjælper, at vi altid har kunnet tale åbent om det. Og så har mine børn den fordel, at de begge har fået sig en "ny" far i ham, der har var min mand gennem 14 år, dvs. siden de var ganske små. De kalder ham far og besøger ham fortsat, på lige fod med deres yngre søskende, i weekender mv. Han betragter også fuldt ud dem som sine børn.
Håber, at dit barns far kommer til fornuft. Det er godt for børn at have flere voksne omkring sig / kende deres ophav. Men det allervigtigste er trods alt, at de har én stabil forælder hos sig gennem deres opvækst. Og om muligt også gerne en nær kontakt med en anden voksen i familie eller omgangskreds.
Anmeld