hvornår har man ret til barsel på akassen ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

508 visninger
8 svar
3 synes godt om
11. maj 2014

Anonym trådstarter

Hej Piger..

Jeg startet arbejde i Mandags. og lige meldt mig ind i akassen (FOA) (er social og sundhedshjælper)

Vi plan lægger baby..

Men mit spørgsmål er så. har jeg ret til og gå på barsel.. eller SKAL jeg ha været meldlem 1år ??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2014

annekl

Det er ikke a kassen der udbetaler barsel. Det er arbejdsgiver og kommunen. Det er i hvert fald der jeg har fået fra 

Anmeld

11. maj 2014

Mor til F

Det er udbetaling Danmark,  som udbetaler barselsdagpenge.  Ikke a kassen. Prøv at tage kontakt til dem og hør hvad de siger.  

Hvis du skal have almindelige dagpenge,  skal du have været medlem af a kassen i mindst et år.

Anmeld

11. maj 2014

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Det kommer ikke an på fagforeningen. Men hvilke ansættelsesforhold du er under. Er du kommunalansat så har du ret til at gå af på barsel 8 uger før. Så har du 14 ugers barsel efter fødsel med løn. Efter det har FOA forhandlet sig til at du kan få 6 uger med løn af de 32 uger(mener det er 32). men det er kun om der er løn eller ej. Du har altid ret til at holde de uger du kan. Men så betaler fagforeningen bare resten. 

Jeg kan godt forstå hvis det er indviklet og hvis det der står på nettet er indviklet.

Det eneste jeg kan råde dig til er at når du er gravid så lav et møde med en repræsentant fra din fagforening. Og hør hvordan det kan deles og splittes, gemmes og bruges.

Anmeld

11. maj 2014

Anonym trådstarter

SDD skriver:

Det kommer ikke an på fagforeningen. Men hvilke ansættelsesforhold du er under. Er du kommunalansat så har du ret til at gå af på barsel 8 uger før. Så har du 14 ugers barsel efter fødsel med løn. Efter det har FOA forhandlet sig til at du kan få 6 uger med løn af de 32 uger(mener det er 32). men det er kun om der er løn eller ej. Du har altid ret til at holde de uger du kan. Men så betaler fagforeningen bare resten. 

Jeg kan godt forstå hvis det er indviklet og hvis det der står på nettet er indviklet.

Det eneste jeg kan råde dig til er at når du er gravid så lav et møde med en repræsentant fra din fagforening. Og hør hvordan det kan deles og splittes, gemmes og bruges.

Pt. Er jeg kun ansat til 31 Juli. Det er et sommerferievikariet.

Anmeld

11. maj 2014

FrkGranger

Anonym skriver:

Pt. Er jeg kun ansat til 31 Juli. Det er et sommerferievikariet.

Hvis du så går ledig efter dette vikariat skal du have været medlem et år ellers skal du have arbejdet 1900 et eller andet timer, svarende til et års arbejde, for at være berettiget..

Anmeld

12. maj 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
FrkGranger skriver:

Hvis du så går ledig efter dette vikariat skal du have været medlem et år ellers skal du have arbejdet 1900 et eller andet timer, svarende til et års arbejde, for at være berettiget..

1924 

Anmeld

12. maj 2014

FrkGranger

Mor11 skriver:

1924 

Ja.. gad ikke lige slå det præsice tal op da jeg er på vi mobilen...

Anmeld

12. maj 2014

Mie89

Du kan kigge herinde: 

https://www.borger.dk/Sider/Barsel-kommende-foraeldre.aspx

Men for at få barselsdagpenge fra udbetaling danmark, skal du være dagpenge berettiget ved din a-kasse - og det mener jeg også først man er efter 1 års medlemskab.. 

Men prøv at ring rundt til de forskellige og hør ad. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.