Anonym skriver:
Det er fordi min farmor hun skriver med en mand fra Australien som hun engang mødt på en ferie, så har de ikke snakket sammen i nogle år og nu er de begyndte igen, mine to fastre de syntes ikke at hun skal snakke med ham, de spørg hende om hun har lånt ham penge min farmor lyver og siger nej da det ikke kommer dem ved jo, så kommer de hjem til min farmor en søndag selvom min farmor sagde hun lå på sofaen og var skidt så kom de, da min farmor gik på toilettet tog de hendes mobil og kiggede og skrev hans nummer ned og så deres skype samtale, de stoppede ikke da min farmor kom ud så hun blev gal. To dage senere kommer de så igen og siger hun lyver og de flipper helt på hende, de havde ringet til ham og til sidst havde han af nervøsitet sagt han havde lånt penge, de ringede til politiet og var skuffet over de ikke kunne gøre noget..
De har sagt til min farmor at hun ikke må have børnebørnene fordi hun er psykisk syg og at hun bare skal indlægges, hun skulle bare pakke en taske, min farmor blev pisse gal jo og sagde de ikke skulle blande sig i hvad hun bruger sine penge på, ja nu ses de så ikke rigtigt de bor 5 min. kørsel fra hinanden min farmor bor ude på landet og har ikke bil så hun er afhænig af naboen vil handle for hende og jeg tager ud til hende og snakker, græder og griner med hende, hun er som en veninde for mig. Mine fætre og kusiner er van til og se min farmor en gang hver uge, jeg kan slet ikke forholde mig til det her altså, at de behandler deres egen mor sådan! jeg syntes heller ikke det er smart hun låner penge, men det er hendes og derfor bestemmer hun jo over dem.
De ved ikke jeg ved det her, har vidst det i over en måned nu og kan bare mærke der tager hårdere og hårdere på mig fordi min farmor er så ked af det. I mandags fik jeg tidligt fri ringede og spurgte om jeg skulle komme, i telefonen brød hun helt sammen og kom selvføgelig med det samme, ja det er sgu bare så svært og hårdt og det væreste er min ene faster er ikke en skid bedre, hun lånte penge så sent som 1 december af min farmor og min farmor har ikke fået 1 krone endnu, men de har været på camping og i vandland osv. osv

Altså - jeg kan følge dine fastre så langt, at de kan være bekymrede for, om hun bliver snydt og bedraget. Men med mindre de har virkeligt god grund til at mistænke hende for at være psykisk syg og ude af stand til at vurdere rækkevidden af sine handlinger, er de gået LANGT over stregen.
Hvis man er alvorligt psykisk syg - eller dement, for den sags skyld - mangler man ikke kun sin dømmekraft på ét specifikt område. Så vil det vise sig i mange situationer. Har hun gjort eller sagt andet, der tyder på, at noget er galt?
Måske opfører din farmor sig virkelig "dumt" i forhold til manden, og det må være bekymrende og hjerteskærende at frygte, at ens mor bliver snydt og bedraget. Men det er og bliver hendes egen sag, og dine fastres indblanding virker som alt andet end kærlig omsorg for deres mor.
Det må være rædselsfuldt at være dig midt i alt dette - godt, at din farmor har dig!! - og jeg ved ikke, hvad du skal stille op, for du har nok ikke mulighed for at sætte dine fastre på plads. Jeg synes dog, du skal hanke op i din far og forlange, at han markerer sig over for sine søstre og i øvrigt viser sin ulykkelige mor noget omsorg! Det er langt ude, at du som barnebarn er den, der tager det største ansvar!