Gravid, hvornår kan man få ekstra økonomisk hjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.741 visninger
8 svar
5 synes godt om
5. maj 2014

Anonym trådstarter

Kære alle

Sagen er således at jeg er 26 år og gravid, hvilket egentlig var planlagt. Min kæreste vælger at opføre sig som en *diot, og jeg havde egenlig besluttet mig for at smide ham ud. Et par dage efter står jeg så med en positiv test i hånden. Jeg vælger at give ham endnu en chance, selvom han ærlig talt har fået flere end han nogensinde fortjener, men jeg synes vi må stå ved det ansvar vi har påtaget os ved at forsøge at lave en baby. Sagen er nu den, at han fortsætter sit eget show, og jeg står endnu engang med overvejelserne om at jeg er bedre tjent uden ham. 

Jeg overvejer alle muligheder:

1. Jeg fortsætter med at kæmpe for at forholdet skal fungere. Hertil skal siges, at jeg føler ikke jeg har ret mange følelser for ham efter hans sidste stunt. Kan ikke finde ud af om de bare ligger begravet og gemt bag min forsvarsmur, eller om han rent faktisk har ødelagt alt for meget til at det forhold kan redes.

2. Jeg smider ham på porten og får en abort. Men jeg er slet ikke sikker på at jeg kan få mig selv til at få en abort.

3. Jeg smider ham på porten og fuldfører graviditeten og beholder barnet. Det er til dette punkt jeg egentlig ønsker nogle råd og vejledning.

Jeg er studerende og efter planen skulle jeg være færdig om 1 år, men dette bliver udsat såfremt jeg vælger at fuldføre graviditeten.

Jeg er klar over at jeg vil kunne få mere boligstøtte, ordinært og ekstraordinært tilskud til enlige, den almindelige børneydelse, og børnebidrag fra faderen, samt et mindre beløb fra ham i forbindelse med fødsels og 2 måneder før og 1 måned efter fødsel til underhold. De ekstra SU-klip kan jeg få 2 måneder før (så vidt jeg lige husker). Desuden er jeg bekendt med muligheden for supplerende SU-lån.

Men mit spørgsmål er, fra hvornår vil jeg kunne få højere boligstøtte?

Jeg vil skulle flytte, og mit budget ser meget fornuftigt ud når jeg har født og alle de her tilskud kommer til at gå i orden. Men fra den dag jeg fraflytter min ejerlejlighed, som jeg dog forventer at sælge med et mindre overskud, ind til fødslen, bliver økonomien noget stram. Det er ikke muligt at få ekstra boligstøtte før jeg har født vel?

Jeg ønsker på ingen måde at sætte et barn i verden hvis jeg ikke kan klare det økonomisk. Selvfølgelig er der også en masse andre overvejelser inde over det her punkt, men jeg ved at hvis det økonomisk ikke fungerer for mig, så vil resten på ingen måde kunne fungere heller. 

Årh det er rodet oppe i min hjerne, og jeg håber ikke jeg har fået skrevet det, så det lyder som om penge er det eneste jeg tænker på, men de er desværre nu engang en nødvendighed hvis man vil overleve, og jeg ønsker virkelig at give mit barn det bedste, om det skal være med eller uden faderen. Og jeg tror desværre ikke med er en mulighed for mig længere, da jeg kan mærke han kører mig mere og mere ned for hver gang han laver l*rt i tingene 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2014

SandraXOXO

Hvorfor vil du byde dit barn at have sådan en spade som far? Hvis han ikke kan behandle dig ordentligt, hvorfor skulle han så behandle jeres barn bedre? Jeg ville få en abort hvis jeg var dig.

Anmeld

5. maj 2014

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Kære alle

Sagen er således at jeg er 26 år og gravid, hvilket egentlig var planlagt. Min kæreste vælger at opføre sig som en *diot, og jeg havde egenlig besluttet mig for at smide ham ud. Et par dage efter står jeg så med en positiv test i hånden. Jeg vælger at give ham endnu en chance, selvom han ærlig talt har fået flere end han nogensinde fortjener, men jeg synes vi må stå ved det ansvar vi har påtaget os ved at forsøge at lave en baby. Sagen er nu den, at han fortsætter sit eget show, og jeg står endnu engang med overvejelserne om at jeg er bedre tjent uden ham. 

1. Jeg fortsætter med at kæmpe for at forholdet skal fungere. Hertil skal siges, at jeg føler ikke jeg har ret mange følelser for ham efter hans sidste stunt. Kan ikke finde ud af om de bare ligger begravet og gemt bag min forsvarsmur, eller om han rent faktisk har ødelagt alt for meget til at det forhold kan redes.

2. Jeg smider ham på porten og får en abort. Men jeg er slet ikke sikker på at jeg kan få mig selv til at få en abort.

3. Jeg smider ham på porten og fuldfører graviditeten og beholder barnet. Det er til dette punkt jeg egentlig ønsker nogle råd og vejledning.

Jeg er studerende og efter planen skulle jeg være færdig om 1 år, men dette bliver udsat såfremt jeg vælger at fuldføre graviditeten.

Jeg er klar over at jeg vil kunne få mere boligstøtte, ordinært og ekstraordinært tilskud til enlige, den almindelige børneydelse, og børnebidrag fra faderen, samt et mindre beløb fra ham i forbindelse med fødsels og 2 måneder før og 1 måned efter fødsel til underhold. De ekstra SU-klip kan jeg få 2 måneder før (så vidt jeg lige husker). Desuden er jeg bekendt med muligheden for supplerende SU-lån.

Jeg vil skulle flytte, og mit budget ser meget fornuftigt ud når jeg har født og alle de her tilskud kommer til at gå i orden. Men fra den dag jeg fraflytter min ejerlejlighed, som jeg dog forventer at sælge med et mindre overskud, ind til fødslen, bliver økonomien noget stram. Det er ikke muligt at få ekstra boligstøtte før jeg har født vel?

Jeg ønsker på ingen måde at sætte et barn i verden hvis jeg ikke kan klare det økonomisk. Selvfølgelig er der også en masse andre overvejelser inde over det her punkt, men jeg ved at hvis det økonomisk ikke fungerer for mig, så vil resten på ingen måde kunne fungere heller. 

Årh det er rodet oppe i min hjerne, og jeg håber ikke jeg har fået skrevet det, så det lyder som om penge er det eneste jeg tænker på, men de er desværre nu engang en nødvendighed hvis man vil overleve, og jeg ønsker virkelig at give mit barn det bedste, om det skal være med eller uden faderen. Og jeg tror desværre ikke med er en mulighed for mig længere, da jeg kan mærke han kører mig mere og mere ned for hver gang han laver l*rt i tingene 

Først og fremmest får du lige et kram! 

Det er godt nok ikke en sjov situation at stå i. 

For at svare på dit spørgsmål, så nej, du får ikke ekstra boligstøtte før du har født,  desværre. 

Men hvis du er villig til at leve med en lidt stram økonomi burde det godt kunne lade sig gøre alligevel. 
Jeg står i en lidt lignende situation i og med at jeg 100% bliver enlig forsøger når jeg føder til juni. 
I januar flyttede jeg fra en lille 1-værelses studiebolig til en stor 3-værelses lejlighed hvor jeg altså bor alene. Jeg har været på su eller kontanthjælp (grundet sygemelding) i al den tid jeg har boet her, så det har været meget stramt når jeg har husleje for 6600 kr inkl forbrug og kun får 700 kr i boligstøtte.

Men fordi jeg har vist at det kun er en periode at jeg er  fattig og ikke har råd til ret meget udover det mest nødvendige, har jeg fået det til at fungere. Jeg ved jo at det kommer til at se meget mere fornuftigt ud når først jeg har født. 

Jeg vil ønske dig held og lykke, og håber at du træffer den rigtige beslutning for lige netop dig!

Anmeld

5. maj 2014

Rockertand

Anonym skriver:

Kære alle

Du skal såmænd nok få det til at fungere

Når det så er sagt - så er jeg nødt til at kommentere på dit "smide ham på porten" og "han kører mig mere og mere ned, hver gang han laver lort i tingene"........hvis du får barnet, så er det din fremtid, det kommer du ikke til at slippe for, og det bliver såmænd nok også værre, fordi han nu kan tage dit dyrebarestes eje som gidsel, og der er ikke så meget, du kan gøre ved det, før det er kørt meget langt ud.
Selvom det nok skal gå det hele, så er jeg bare nødt til at nuancere billedet lidt for dig - og jeg synes da, at du skal sætte dig til at læse tråde i enlige forældre-foraet og se, hvad fremtiden kan byde på, du gør i hvert fald dig selv en tjeneste, hvis du er forberedt, så kan du jo kun blive positivt overrasket.

Anmeld

5. maj 2014

Chrissi_lgh@hotmail.com

Anonym skriver:

Kære alle

Du kan få: 
mere boligstøtte, ordinært og ekstraordinært tilskud til enlige, den almindelige børneydelse, børnebidrag fra faderen, samt et mindre beløb fra ham i forbindelse med fødsels og 2 måneder før og 1 måned efter fødsel til underhold som du jo selv skriver.

Og så får to 12 ekstra SU-klip (fødselsklip), som du kan få udbetalt fra 2 mdr. før måneden du har termin i.

Det supplerende SU-lån til forsørgere kan du ikke få udbetalt sammen med dine fødselsklip så vidt jeg ved. Måske hvis du er studieaktiv og så får dobbeltklip - men er ikke sikker.

Men når du er færdig med barsel (hvis du altså tager et års barsel - hvor du så bruger dine fødselsklip), så kan du også få et forsørgertillæg til enlige forsørgere, som svarer til en udeboende SU-sats. Dog bliver der trukket SKAT heraf. 

Og du kan søge om højere boligstøtte så snart du har dit barns CPR-nr. 
Så det kan du først få gjort når dit barn er født. 

Kan godt forstå at økonomien er oppe og vende i dit hoved. Alt andet ville jo være mærkeligt.
Synes ikke du skal få en abort hvis du virkelig ønsker det her barn - heller ikke selvom faderen er en i****. 
Men det er en svær situation du står i. Massere af  herfra. 

Anmeld

6. maj 2014

Anonym trådstarter

Tak for svar og  

Ja det er ikke en skide sjov situation, og jeg føler mig virkelig splittet. Heldigvis har jeg et par uger endnu til at tænke det hele rigtig godt og grundigt igennem. Håber virkelig bare jeg træffer det rigtige valg

Anmeld

6. maj 2014

Vik

Hvad med at få dig en fritids job, det vil da give lidt mere luft i budgettet og følelse at du stå på dine egne ben i stedet for vente på hjælp fra kommunen, startet eller andre. Det er jo dit valg at få barnet ( som du selv siger planlagt graviditet), så er det også dit ansvar til at få det at fungere.  

du skal ikke læse det som kritik, det er bare min mening ))

Anmeld

6. maj 2014

modesty

Hvorfor vil du byde dit barn at have sådan en spade som far? Hvis han ikke kan behandle dig ordentligt, hvorfor skulle han så behandle jeres barn bedre? Jeg ville få en abort hvis jeg var dig.

Jeg synes at du formulerer dig lidt groft, taget i betragtning at TS er i en følelsesmæssigt presset situation - men jeg er faktisk enig.

Synes alt for sjældent at enlige kvinder overvejer hvilken (negativ) følelsesmæssig ballast de giver deres barn ved at vælge en uansvarlig/ustabil/ikke tilstedeværende mand som barnets far. Som TS beskriver det, har forholdet ikke just været rosenrødt inden "idiotens" seneste stunt - så man kan spørge sig selv, hvorfor overhovedet forsøge at få et barn når relationen ikke er bundsolid? 

Jeg synes det er svært at råde dig til en abort TS - men det er nok det valg jeg ville have taget hvis jeg var blevet gravid med en mand som jeg ikke var sikker på ville blive en drøngod far.

Anmeld

6. maj 2014

Leneur

Nogen gange er man bare naiv ( jeg selv inkluderet) og tror på idiotens løfter om han ikke gør den slags igen. Man elsker manden og håber det bedste men drømmene kan slås i stykker og man er nødt til at tænke på sig selv, måske 2. Man indser tingene ikke bliver bedre og det handler man på, for det er det bedste for en selv og det lille nus i maven man elsker og vil gøre alt for.
Til dig ts. De økonomiske spørgsmål er der svaret på, så du skal beslutte om du vil have et barn med idioten ( jeg havde ikke noget valg, da jeg var 6 mdr. henne da jeg forlod ham men har aldrig fortrudt min solstråle, kun manden jeg fik hende med) Være indstillet på at samarbejdet om jeres barn, kan være op ad bakke og at der muligvis skal sluges nogle kæmpe kameler, for at det er/ bliver det bedste for jeres barn. Eller om du vælger en abort og han er ude af dit liv for evigt. Jeg kan og vil ikke råde dig. DU må mærke rigtig godt efter hvad der er det bedste for DIG. Ønsker dig alt held og lykke .

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.