Et eller to æg til oplægning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.020 visninger
11 svar
7 synes godt om
1. maj 2014

RosaR

Vi skal efter 3*IUI og 1*IVF have lagt fryseæg op. Vil meget gerne høre jeres overvejelser vedr. oplægning af 1 eller 2 æg...

Vi ser ikke chancen for tvillinger som en risiko, men som en ligeså skøn mulighed som hvis vi fik eet barn. Vores klinik (privat) anbefaler dog at vi kun får lagt et æg op. De nævner tre årsager:

1. Jeg er "kun" 33 år, så der skulle være gode chancer kun med et æg
2. Jeg har endometriose, hvilket kan komplicere en tvillingegraviditet
3. Jeg er ikke så høj eller bred (160cm, 54 kg), så ikke så godt rustet til at bære to børn

Hvad er jeres erfaringer? Andre der er blevet frarådet at få to æg lagt op?

På forhånd tak for svar

K33, let/moderat endometriose, M35 'normal'. Startede projekt bady okt 2011. 2012: diagnosticering af let/moderat endometriose, 2013: 3*IUI, 2014: 1*IVF, skal nu ha lagt fryseæg op.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. maj 2014

WantingBaby2012

RosaR skriver:

Vi skal efter 3*IUI og 1*IVF have lagt fryseæg op. Vil meget gerne høre jeres overvejelser vedr. oplægning af 1 eller 2 æg...

Vi ser ikke chancen for tvillinger som en risiko, men som en ligeså skøn mulighed som hvis vi fik eet barn. Vores klinik (privat) anbefaler dog at vi kun får lagt et æg op. De nævner tre årsager:

3. Jeg er ikke så høj eller bred (160cm, 54 kg), så ikke så godt rustet til at bære to børn

På forhånd tak for svar

K33, let/moderat endometriose, M35 'normal'. Startede projekt bady okt 2011. 2012: diagnosticering af let/moderat endometriose, 2013: 3*IUI, 2014: 1*IVF, skal nu ha lagt fryseæg op.

Vi fik lagt 2 æg op i 3. ICSI-forsøg alene af den grund at chancen for graviditet selvfølgelig var større. Og skulle det ende ud i tvillinger så ville vi være lige så lykkelige.

Vi blev også frarådet det, da vi er unge (23 og 26) men efter 2. forsøg hvor jeg er blevet gravid men mistet, kunne vi næsten ikke bære at skulle igennem det igen. Jeg er heller ikke ret høj eller bred, så de mente jo heller ikke at jeg var den idelle tvillingebærer. 

Vi blev så faktisk gravid med tvillinger, men mistede den ene allerede i uge 5-6. stykker. Så jeg er lykkelig for at vi stod fast og valgte at få lagt 2 æg op. Tænk hvis vi havde fået lagt det æg op, som ikke duede! 

Jeg tror at lige meget hvad, så er det en stor omvæltning at få børn, om det er en eller 2. Jeg ville springe ud i det. Især når i har været igennem så mange forsøg.

Held og lykke 

Anmeld

1. maj 2014

os2

Vi fik lagt to æg op - af den grund at så var chancerne bedre. 

Det ene æg gik dog til .. Det andet delte sig i to, så vi ventede en æggede tvillinger. 

Man skal huske at man jo faktisk også kan få trillinger men ved ikke hvor stor chance/ risiko der er for det

pøj pøj

Anmeld

1. maj 2014

Miss Church

RosaR skriver:

På forhånd tak for svar

Nr. 3 skal du ikke lade dig påvirke for meget af Jeg er 154 og 50kg og jeg har været gravid med tvillinger og fødte først 38+2

Jeg har ikke rigtig så meget forstand på behandling. Mine er lavet hjemme. Men kan kun sige dig at det er fantastisk med tvillinger Men der er selvfølgelig større risiko for komplikationer 

Håber det bedste for dig! Held og lykke med det hele 

Anmeld

1. maj 2014

tarkoflen

Jeg har endometriose, var 32 år og blev rådet til at få lagt to æg op, så det kommer vist an på behandlingsstedet jeg er 168 og vejede 58 kg.

Mine æg var dog heller ikke super kvalitet, og jeg ved jo ikke hvordan jeres er.

Vi gjorde os mange overvejelser og efter at det første forsøg mislykkedes blev vi enige om at prøve lykken det resulterede i verdens dejligste Thea jeg er glad for at vi valgt to æg, for tænk engang hvis det var det "dårlige" vi havde valgt at få lagt tilbage...

Rigtig meget held og lykke med forsøget.

Anmeld

1. maj 2014

Carina:-)

Jeg kender ingen der ikke er belvet anbefalet 2 æg.

Det skullejo give bedre chancer.

Og mhs til tvilliger -så ville jeg kun e det som bonus 

Anmeld

23. maj 2014

RosaR

Tak for jeres søde og gode svar WantingBaby og alle! 

Tillykke med tvillingerne miss Church! Dejligt med din positive historie om tvillinger i en 'lille mave'

Vi endte med at vælge to æg. Jeg fik en snak med den anden cheflæge på klinikken, og han anbefalede i modsætning til sin kollega, at jeg fik to æg op. Jeg hørte også på andre fora, at endometriose ikke på andre klinikker var årsag til anbefaling af kun at få et æg op.. Så meget at tage stilling til! Og forskellige anbefalinger fra læge til læge...

Jeg ruger nu på to æg og har testsag på torsdag d. 29 maj!

Anmeld

23. maj 2014

modesty

På forhånd tak for svar

På Riget anbefaler de altid at få lagt to æg op når det er fryseæg, så jeg forstår ikke rigtigt argumentationen her. 33 er ikke en lav alder i IVF regi, din højde og drøjde er normal - måske lidt lav, men ikke unormalt lav. På Riget ville du helt klart blive anbefalet to æg.

Jeg kan dog ikke udtale mig om endometriosen, det kender jeg intet til.

EDIT: Hov, så først nu at det var en gammel tråd.  for positiv blodprøve. 

Anmeld

23. maj 2014

RosaR

Godt at vide med Riget - det er vist bare min klinik, eller måske særligt een af lægerne, der er ekstra påpasselige med 'tvillingerisiko'. Hun fortalte sidst, at de som generel regel ikke lægger to blastocyster op, fordi her er chancen for tvillinger endnu større end for 2.dags æg. Men her kan jeg også høre at andre klinikker/hospitaler har andre anbefalinger...

Anmeld

23. maj 2014

Kløver

Jeg ville nok følge deres anbefaling og få lagt 1 æg op

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.