Jeg har kørt det i perioder her hjemme og i skolen.
Jeg gør det aldrig i længere periode end max en måned og så holder man en pause.
Jeg har gjort det med feks. Lektier med min datter og der er mplene jo rimelig simple. Og "præmien" har hun selv bestemt - kunne jeg sagtens sige for hun har valgt ting alla pyjamaparty med mor og papa. Vi sætter så stjerne hver dag og hvis hun fylder stjernerne ud (cirka) så får hun præmien (hun har fået dem hver gang). Resultaten er jeg nu har en datter i 4. Klasse der styrer lektier 100 % selv og er forberedt stabil som de siger i skolen.
Men et stjernekort (som jeg kalder dem) kan jo også have mere abstrakte mål, og der er det for mig vigtigt børnene selv er med til at definere dem så de er medejere. Og at målene er positive, dvs. De beakriver hvad jeg kan/skal gøre ikke hvad jeg ikke kan/ ikke skal gøre. Det kan være mål alla: Bo kan sige stop før han bliver sur.
På den måde har man fokus på den gode handling, det er den man taler om, roser, og italesætter. De fleste børn ved hvad de ikke må, men er ofte lidt usikre på hvad de så må.
I skolen evaluere vi stjernekortene enten efter hver lektion eller efter hver dag alt efter målene. Men der hjemme ville jeg kun gøre det en gang om dagen.
Med et børnehavebarn ville jeg nok næjes med 2 uger stjernekort da det er mere overskueligt end en hel måned.
God fornøjelse - og så husk det også er et arbejde for forældrene, for jeg glemmer sgu tit de stjernekort endnu en grund til det kun er i små perioder
Anmeld