Navngivningsfest - hvordan gør man ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28.327 visninger
9 svar
6 synes godt om
29. april 2014

Cherrysangel

Når vi kommer der til at vi skal holde navngivning og invitere til det. Så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad I andre har gjort?

Hvad skriver man på kortet, hvordan ser det ud ?

Holder man det hjemme eller skal man holde det et sted?

Skal man holde en tale eller er det overkill?

Får man gaver som man gør til barnedåb og kan man forvente, at der er nogen som ikke tager noget med fordi det "kun" er navngivning? Det sidste spørgsmål her var måske et dumt spørgsmål, men kender ikke rigtigt nogen som holdt navngivning.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2014

Sniks86

Vi lavede flotte kort på en hjemmeside og inviterede til brunch og kage. Jeg skrev ønskeliste på, men skrev at det ikke var et must. 

Vi holdt det i et stort lejet klub, som vi havde mulighed for via noget familie. Vi var vel ca 55 personer ialt.

Og nej ingen taler, bare spise, hygge og åbne gaver. Vi lavede alt maden undtagen kagen selv. 

Anmeld

29. april 2014

Cherrysangel

Sniks86 skriver:

Vi lavede flotte kort på en hjemmeside og inviterede til brunch og kage. Jeg skrev ønskeliste på, men skrev at det ikke var et must. 

Vi holdt det i et stort lejet klub, som vi havde mulighed for via noget familie. Vi var vel ca 55 personer ialt.

Og nej ingen taler, bare spise, hygge og åbne gaver. Vi lavede alt maden undtagen kagen selv. 

Min mor har sagt at hun forventer at der bliver holdt en tale uanset om det er dåb eller navngivning. Det kommer lidt an på flere ting, syntes jeg. Selvfølgelig byder man velkommen og fortæller hvad barnet skal hedde, hvad menuen står på og lige fortæller hvem der er hvem, men kan ikke lige se hvad man skal sige, hvis man skal banke på glasset som forældre. 

Anmeld

29. april 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79

Vi sendte en invitation ud, hvor vi skrev at vi gerne ville se vores nære familie, til en lille fest til ære for vores datter, og at vi håbede at de ville komme og fejrede hende sammen med os.

Vi havde bestilt alt maden udefra, og holdte det hjemme. Vi var ca 25. 

Vi skrev ik nogen ønsker, men alligevel fik hun masser af gaver. Vh stine

Anmeld

30. april 2014

Isabella_mor

Vi holdte havefest i vores egen gård, men helstegt pattegris og en MASSE tilbehør. Vi bestilte invitationer via vistaprint. 

Men det blev en ret dyr omgang, vi kom nok af med 10.000 kr i alt for mad, kage, pynt, invitationer og drikkevarer. Men det var gratist for os at holde det i vores egen gård  

næste gang tror jeg vi selv laver maden, så bliver det også meget billigere. 

Men altså, man kan jo holde det som man vil.  

Anmeld

30. april 2014

Jupiter

Vi holdt navngivning hjemme i haven.

Det var godt nok sammen med et borgerligt bryllup, som heller ikke var skruet op til noget stort.

Men vi lavede en invitation fra Gry hvor hun skrev at hun gerne ville invitere til at få fejret det navn vi havde besluttet hun skulle have (sendt sammen med bryllups-invitationen).

Vi lavede stående "buffet" med frugt, sandwiches, is til børnene, dåbs- og bryllups-kager, sodavand, øl og mousserende vin efter vielsen (ved 12-tiden og et par timer frem).

Om aftenen var der så grill for familien.

Det var uformelt og uden taler, men med gaver.

Lige som vi gerne ville have det 

Anmeld

30. april 2014

Ciss

Cherrysangel skriver:

Når vi kommer der til at vi skal holde navngivning og invitere til det. Så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad I andre har gjort?

Får man gaver som man gør til barnedåb og kan man forvente, at der er nogen som ikke tager noget med fordi det "kun" er navngivning? Det sidste spørgsmål her var måske et dumt spørgsmål, men kender ikke rigtigt nogen som holdt navngivning.

Min ene søster holdt navngivning for sin første. De lavede et invitationskort med s/h-billede af en sovende baby på forsiden og en almindelig invitationstekst indeni.

Så holdt de det hjemme i stuen. Familien møtte op, selv om der var tradition for dåb osv.

De startede festlighederne med at præsentere hende med navn og vise hende frem, mens alle gæsterne sad rundt omkring. Så var der en af bedsteforældrerne som holdt en lille tale for hende, og så var der ellers kage og kaffe.

Gæsterne havde gaver med, men de fleste havde valgt at komme med ikke fuldt så dyre og traditionelle gaver, som hvis det havde været en dåb. Ingen sølvskeer og den slags, men ting som eventyrbøger, sangbøger, tøj, børneservice, legetøj osv.

Navngivning er jo ikke traditionelt endnu, så I står ganske frit til at gøre det, som det føles rigtigt for jer. Dermed vil der også være forskel på, hvordan gæsterne takler det, for de har heller ikke så meget at forholde sig til.

Jeg er sikker på, at I kommer til at få en fantastisk dag.

Anmeld

30. april 2014

LilleMie

Cherrysangel skriver:

Jeg har ikke lige invitationen liggende på denne computer, men vi skrev bare noget i stil med, "I anledningen af at jeg har fået mit flotte navn, "Gry XXX XXX", vil jeg gerne invitere dig/jer til eftermiddagskaffe og aftensmad på "adresse" kl. 14." osv. Kortet var et hjemmelavet fotokort med billeder af hende i kanten og tekst i midten.

Vi holdt festen hos min mor, da vi boede i Aalborg på det tidspunkt, mens alle vores gæster kom fra Odense (og vi ikke havde plads til dem alle i lejligheden, da vi vores nærmeste familie tæller 28 personer).

Jeg mener ikke, vi holdt en tale, ud over at byde velkommen osv. Men mormoren gjorde - for det gør mormor altid

Gry fik gaver af alle sine gæster, men vi sendte kun ønskeliste til de som efterspurgte den. Jeg ville selv komme med gave til en navngivningsfest, ja faktisk alle typer af fest. Ligesom jeg også tager en lille gave med, når vi er inviteret til lidt større komsammenener med venner osv., da de har stået med en masse forberedelser og jeg gerne vil sige tak for det.

Det vigtigste for os var at fejre, at vi havde fået et dejligt barn og selvom hun officielt blev navngivet, da hun var 2 dage gammel, var det vigtigt for os, at holde en lille fest for hende. Vi inviterede kun familie, da vi ikke fysisk kunne være flere hjemme hos min mor og vi ikke har tradition i vores vennekreds for at invitere hinanden til dåb/navngivningsfester.

Held og lykke med jeres fest, når I kommer så langt 

Anmeld

30. april 2014

Cherrysangel

Tusind mange tak for alle jeres bud - det giver os et rigtig fint indblik i hvordan sådan noget holdes. Jeg har selv kun været med til barnedåb og kender ikke rigtigt noget som gør som os, og min mands familie holder fast i de gamle traditioner om at blive døbt. Men det siger slet ikke os noget og vi er ikke kristne. Så det skal være helt op til barnet selv, når det er gammelt nok til at tage den beslutning.

Jeg ved endnu ikke om det kun er familien vi skal invitere eller om det også skal være naboer og venner, i så fald har vi ikke rigtigt plads hjemme hos os.

Anmeld

30. april 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Cherrysangel skriver:

Min mor har sagt at hun forventer at der bliver holdt en tale uanset om det er dåb eller navngivning. Det kommer lidt an på flere ting, syntes jeg. Selvfølgelig byder man velkommen og fortæller hvad barnet skal hedde, hvad menuen står på og lige fortæller hvem der er hvem, men kan ikke lige se hvad man skal sige, hvis man skal banke på glasset som forældre. 

Hahaha "forventer en tale"??!  Tror sgu jeg ville sige "jamen så fat du pen og papir mor, for jeg holder ikke én" 

Synes det er totalt jeres valg af arrangement og om der er 10 eller 50 mennesker, røde pølser eller oksemørbrad, så er det stadig en navngivningsfest for det er dét I kalder det der er ingen regler for hvad man "skal". Det er der heller ikke med dåb  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.