Aftensmad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

499 visninger
8 svar
0 synes godt om
10. august 2009

TbCp

Jeg ved ikke helt om vi griber det rigtigt an.

Et eksempel. Her til aften fik Liva øset lidt af hvert på tallerknen. Hun ville ikke rigtig spise noget af det, smagte lidt på en kartoffel og det var så det.
Vi pressede hende ikke til at spise eller smage mere.

Men mad skal barnet jo have, så en halv time 45 min. efter aftensmaden har hun nu fået et par stykker rugbrød i stedet.

Er det en dum måde at gøre det på?
Hvordan gør i andre hvis børnene ikke vil spise maden der serveres?

Liva har ellers altid været madglad men hun er godt nok begyndt at være noget mere kræsen

Hun er knap 2 år

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2009

4xGreve

TbCp skriver:

Jeg ved ikke helt om vi griber det rigtigt an.

Et eksempel. Her til aften fik Liva øset lidt af hvert på tallerknen. Hun ville ikke rigtig spise noget af det, smagte lidt på en kartoffel og det var så det.
Vi pressede hende ikke til at spise eller smage mere.

Men mad skal barnet jo have, så en halv time 45 min. efter aftensmaden har hun nu fået et par stykker rugbrød i stedet.

Er det en dum måde at gøre det på?
Hvordan gør i andre hvis børnene ikke vil spise maden der serveres?

Liva har ellers altid været madglad men hun er godt nok begyndt at være noget mere kræsen

Hun er knap 2 år

Jeg tror jeg vil gøre det samme som jer hvis hun ikke får en flaske inden hun skal puttes... Men nogen perioeder spiser de jo bare mindre og f.eks her til aften spiste daniella kun ½ kartoffel...

Held og lykke

Anmeld

10. august 2009

Stineve

Jeg synes det er vigtigt at børn selv lærer at mærke efter i sig selv.. selvfølgelig skal der være grænser og regler.. men hvis liva ikke er sulten eller lige vil have det i spiser, ser jeg intet galt i at hun 30min efter kan spise lidt rugbrød.. det vigtige er jo bare det lille pus får lidt at spise..  selvom jeg ikke er mor, synes jeg det er okay, engang i mellem..

Anmeld

10. august 2009

Sweet1978

Jeg har selv stået der og nåede frem til at det i gør nu er rigtigt.

Startede med at gøre sådan, men var bange for at hun så aldrig ville spise vores mad, da hun jo vidste hun fik andet. Spurgte Sundhedsplejen, som sagde at vi selvfølgelig ikke skulle presse, bare sørge for der altid var noget af det hun kunne li på tallerknen. Og spiste hun så ikke havde hun haft budet. Det gik vi over til men jeg følte det forkert og usselt, at putte et sultent barn i seng.

Så jeg lavede en tråd herinde og folk blev helt chokkeret over at jeg kunne få  mig selv til at nægte en lille pige mad når hun bad om det. Så nu får hun altså når hun er sulten så længe det er sundt det hun får. Mange sagde nemlig betrykkende til mig det er bare en periode og selvfølgelig lærer hun at spise ved bordet.

Så hold endelig fast ved jeres måde, man ved i bund og grund bedst som forælder.

Anmeld

10. august 2009

TbCp

Det lyder til at vi gør det rigtige
så fortsætter jeg vist bare sådan

Tak for jeres svar

Anmeld

10. august 2009

Fam. Madsen

hej

når marcus ikke vil spise det mad som vi får, så får han rugbrød men han bliver altid tilbudt det som vi andre får og når han har smagt på det og ikke vil have det så får han rugbrød, jeg ahr det sådan at det vigtigste er jo at de får noget og spise og ikke kommer sulten i seng.

så jeg synes det er det rigtige og gøre.

marcus har en periode lige nu med at han ikke vil have kartofler men han får det tilbudt også må han jo om, om han vil spise det. der er jo også nogen ting som vi voksene ikke kan lide og sådan er det jo.

Anmeld

10. august 2009

Pia

En læge sagde engang til mig, at jeg skulle aldrig være bange for at mit barn ikke fik nogte og spise uanset alder.. For en ting er sikkert, ungerne skal nok sige til når de er sultene...

Her hjemme vil Lærke heller ikke altid lige spise det vi servere, når vi servere det..
Men når hun så kommer ca 30 min efter at vi andre er færdige og siger hun er sulten, så sørger jeg for at det KUN er rugbrød, frugt eller en riskage hun får og vælge imellem..
ALtså med andre ord at det kun er de sunde ting og god fast føde..
For står det til hende skulle der være en kiks, eller bolle eller et eller andet fra hyggeskuffen..

Så jeg syntes det er fint det i gør-.. De skal jo have noget og spise og med tiden bliver de bedre til og spise store portioner mad sammen med os og det vi spiser.

Pia.

Anmeld

10. august 2009

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vores søn Luka er 1 år og 10 mdr., og det er ikke altid, at han spiser så meget til aftenmad (det er meget forskelligt). Hvis han ikke har spist så meget tilbyder vi ham en banan inden, at han skal i seng. Nogen gange spiser han den og andre gange ikke.

Jeg synes personligt, at det er i orden, at tilbyde noget andet 1/2 time efter, hvis de ikke spiser så meget til aftensmad.

/ Katja - Lina 4 1/2 mdr og Luka 22 mdr.

Anmeld

10. august 2009

Kaufie

Den prøblemstilling har vi også haft her til aften. William på 2 ville ikke engang smage. Vi fik lasagne og salat, så vidste at han idet mindste kunne spise agurker, men dem ville han heller ikke have.

Jeg plejer så godt nok at tilbyde ham en rugbrød når vi er færdige med at spise - men i aften vurderede jeg, at han havde spist godt i løbet af dagen, så der var en reel mulighed for, at han bare ikke var sulten.

Han blev puttet 2 timere senere - og har ikke spurgt om hverken frugt eller kiks - kun et glas mælk, som han selvfølgelig fik.

Jeg tror han ville have spist af rugbrøden, hvis jeg havde tilbudt ham det - men som en anden skrev, så tror jeg også denne alder (2 år) er der, hvor de begynder at mærke efter om de er sultne - og så vil jeg passe på med at forstyrre hans egen intuition.

Men nu mangler William heller ikke noget - og jeg står gerne op og laver morgenmad kl 6, hvor han som regel er pænt sulten.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.