spørgsmål om fødsel i Dk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

890 visninger
9 svar
5 synes godt om
17. april 2014

Nadia1991

Hvis et par fra udlandet kommer på ferie i dk, og konen ender med at føde her, får barnet så dansk pas.?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. april 2014

Tip!

Jeg tænker at barnet får samme statsborgerskab som forældrene har... Barnet er jo ikke dansk, bare fordi det fødes i dk.. Det vil blive registreret, men ikke som dansk... Det formodes jo at barnet vil følge med forældrene til deres respektive land... 

Anmeld

17. april 2014

NasimG

Barnet kan engang ikke få dansk pas hvis moren ikke er dansk og forældrene ikle er gift, selvom den bliver født i DK og har en dansk far. så nej..

Anmeld

18. april 2014

LilleSmølf

NasimG skriver:

Barnet kan engang ikke få dansk pas hvis moren ikke er dansk og forældrene ikle er gift, selvom den bliver født i DK og har en dansk far. så nej..

Under bekendtgørelsen af lov og dansk indfødelsesret står der,

§ 1. Et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller moderen er dansk. Er barnets forældre ikke gift, og er kun faderen dansk, erhverver barnet kun dansk indfødsret, hvis det er født her i riget.

Så det passer ikke helt, det du siger (:

Anmeld

18. april 2014

LilleSmølf

Nadia1991 skriver:

Hvis et par fra udlandet kommer på ferie i dk, og konen ender med at føde her, får barnet så dansk pas.?

Du kan vende det om og sige - hvis du tog på ferie og fødte i Grækenland, ville dit barn få et græsk pas og opholdstilladelse?

Anmeld

18. april 2014

klmf

Min venindes søster fødte på Island under en ferie. Drengen blev islandsk statsborger og de skulle igennem en hulens masse papirarbejde da de kom hjem til DK for at han kunne blive dansk statsborger og få dansk pas. Så mit umiddelbare bud er at man automatisk tildeles cpr-nummer og statsborgerskab når man fødes her, også selvom det kun er på en ferie. Men interessant at høre, hvis der er en der er inde i reglerne!

Anmeld

18. april 2014

charlottekri

LilleSmølf skriver:

Du kan vende det om og sige - hvis du tog på ferie og fødte i Grækenland, ville dit barn få et græsk pas og opholdstilladelse?

Sådan er det faktisk hvis et barn bliver født i USA men tror at det er det eneste sted hvor det gælder

Anmeld

18. april 2014

Bak

lotchen skriver:

Min venindes søster fødte på Island under en ferie. Drengen blev islandsk statsborger og de skulle igennem en hulens masse papirarbejde da de kom hjem til DK for at han kunne blive dansk statsborger og få dansk pas. Så mit umiddelbare bud er at man automatisk tildeles cpr-nummer og statsborgerskab når man fødes her, også selvom det kun er på en ferie. Men interessant at høre, hvis der er en der er inde i reglerne!

Sådan er reglerne ikke helt i Danmark
Men det er i USA Og så åbenbart også i Island

Anmeld

18. april 2014

LilleSmølf

charlottekri skriver:

Sådan er det faktisk hvis et barn bliver født i USA men tror at det er det eneste sted hvor det gælder

USA er sgu også lidt specielle

Anmeld

18. april 2014

Muffin_girl

lotchen skriver:

Jeg har oplevet det samme med et par i USA. Men aner ikke hvordan det er i DK. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.