Krydderurter i krukker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.401 visninger
10 svar
3 synes godt om
15. april 2014

*Pingvinen*

Er ikke så ferm til det med haven.
Men jeg har nogle krukker i haven.

Kan jeg mon plante krydderurter ud i en af dem?
Altså plante persille, dild, basilikum og purløg sammen i én krukker?
Kan de stå i fuld sol mod syd?
Har en idé om at købe de store potter krydderurter også plante dem der ud i. Skal potterne blive der på eller skal de tages af?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2014

ESV

*Pingvinen* skriver:

Har en idé om at købe de store potter krydderurter også plante dem der ud i. Skal potterne blive der på eller skal de tages af?

Du kan sagtens plante krydderurter i krukker . Basilikum er efter min erfaring lidt sart så den ville jeg ikke plante sammen med de andre og jeg ville nok ikke sætteren lige i solen. Du skal tage potterne af for de begrænser rødderne

Anmeld

15. april 2014

*Pingvinen*

ESV skriver:

Du kan sagtens plante krydderurter i krukker . Basilikum er efter min erfaring lidt sart så den ville jeg ikke plante sammen med de andre og jeg ville nok ikke sætteren lige i solen. Du skal tage potterne af for de begrænser rødderne

Tusinde tak for svar.
Er det kun basilikum du ikke vil sætte i solen? Eller er det hele krukken med krydderurter?
Er det bedst at have basilikum indenfor?

Anmeld

15. april 2014

ESV

*Pingvinen* skriver:

Tusinde tak for svar.
Er det kun basilikum du ikke vil sætte i solen? Eller er det hele krukken med krydderurter?
Er det bedst at have basilikum indenfor?

Jeg ville generelt ikke sætte krydderurter lige i solen og ja basilikum er så følsom overfor temperatur ændringer at jeg ville plante den indendørs. Jeg har i hvert fald dårlige erfaringer med basilikum udendørs

Anmeld

15. april 2014

Studerendemor

*Pingvinen* skriver:

Du kan sagtens plante urterne sammen, men som en anden skriver, er basilikum sart og overlever bedst indendørs. Timian og mynte er taknemmelige og rigtig gode til udendørs krukker. Rosmarin og salvie er også gode. 

Anmeld

15. april 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79

Vi har en halv whisky tønde, med krydderurter på vores terrasse. Vi har purløg, persille, mynte, oregano, og rosmarin i den. Den eneste der ska plantes ny hver år, er persillen, de andre køre nu på 5-6 år. 

Potten ska af, så rødderne ka få ordenlig fat. Vh stine

Anmeld

15. april 2014

ESV

StineW79 skriver:

Vi har en halv whisky tønde, med krydderurter på vores terrasse. Vi har purløg, persille, mynte, oregano, og rosmarin i den. Den eneste der ska plantes ny hver år, er persillen, de andre køre nu på 5-6 år. 

Potten ska af, så rødderne ka få ordenlig fat. Vh stine

Kan du holde mynten nede? Har hørt at den breder sig som jeg ved ikke hvad og slår alt ned på sin vej så derfor har jeg ikke plantet den

Anmeld

15. april 2014

*Pingvinen*

NU har jeg købt persille, dild og purløg. Vidste ikke lige, hvad jeg skulle bruge alle de andre krydderurter til...
Har købt en zink balje til at plante dem i.

Anmeld

15. april 2014

Morigen

*Pingvinen* skriver:

Basilikum trives bedst udendørs når temperaturen er over 20 grader.

Hvis der er katte i nabolaget kan de godt lide at tisse i purløg, så jeg ville sætte den lidt højere oppe. 

Du kan også have en tomatplante  stående i potter, de trives både ude og i drivhus. Eller Jordbærplanter i potter, de kræver ikke så meget, de skal bare vandes jævnligt og ikke have for meget gødning  Det sidste her er bare ideer 

Anmeld

15. april 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79
ESV skriver:

Kan du holde mynten nede? Har hørt at den breder sig som jeg ved ikke hvad og slår alt ned på sin vej så derfor har jeg ikke plantet den

Tror faktisk jeg plantede den ud i potten, nu du siger det! Og vil varmt anbefale chokolade mynten! Elsker at tage et par friske blade, også hælde kogende vand over, og drikke det som the! Vh stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.