"Kære Feda"
Hej. samina Shah,
Håber du har det godt..
jeg har en spørgsmåle min kone hun er gravid for 5 uge..
hun vill ikke spis hun ser træt ud alletiden.
er det ikke rasiker for baby ?hvis hun ikke spiser.
på forhårnd tak
Feda
Saminas svar
Du spørger, om det er godt for babyen, at din kone ikke spiser og at hun ser træt ud...
De fleste gravide er meget trætte i starten af graviditeten og har ikke lyst til at spise, fordi de har kvalme.
Det er sikkert også det, der er grund til, at din kone ikke spiser... At hun har kvamle og er træt.
Hvis hun kun er 5 uger henne, plejer kvalmen at gå væk af sig selv og lysten til mad kommer tilbage. Derfor tror jeg ikke, at det betyder så meget lige nu, hverken for din kone eller jeres barn..
Det er nemlig sådan, at den der først får næring/mad er babyen. De fedtdepoter din kone har i kroppen, bruger hun i sådan en situation og den mad din kone spiser går først til babyen, og bagefter til din kone.
Når man er gravid, sker der mange nye forandringer i kroppen, der kan gøre en træt. Derfor er det også vigtigt, at din kone får meget søvn. Faktisk alt det hun har brug for.
Det mad hun spiser, skal gerne være sundt; Som grøntsager, vitaminrig og fuld af proteiner (f.eks. kød)
Når hun er gravid, skal hun til undersøgelser hos lægen og jordmoren og, hvis de syntes, at hun spiser for lidt eller at der er noget, som ikke er godt for babyen, vil de sige det til hende og lave nogle undersøgelser.
Mit råd til dig er at tage det stille og roligt og se om ikke hun får lyst til at spise snart. Husk at gravide tit har lidt specielle madvaner og lad hende endelig spise, hvad hun har lyst til ved siden af det sunde, hun også skal have.
Hvis de kone fortsætter med at være træt og ikke have lyst til mad, skal du tale med en læge.
Håber du kan bruge mit svar og tillykke med den kommende baby.
Kærlig hilsen Samina
Samina har sin egen blog her på Baby.dk. hvor hun skriver om de små og store ting i livet, og om livet i folkeskolen.
Læs mere om Samina: Samina og hendes blog
Anmeld