Hej herinde.
Jeg har en dreng på 1,5år, sammen med min kæreste gennem 11 år. Det går rigtigt dårligt i vores forhold, faktisk de sidste 3 uger. Min kæreste er begyndt at tvivle på sine følelser og kan ikke se os have en fremtid sammen. Han kan ikke sætte ord på hvorfor mm, derfor er det pænt svært for os at løse dette problem. Han har slået op med mig et par gange de sidste uger, hvor jeg så har sovet på sofaen, og han har senere på aftenen kommet ind og været ked af det og ombestemt sig. Han fortæller han både har følelse af, at det hele nok skal gå og vi skal være sammen, men også følelsen af, at det her ikke går og at det er slut. Er der nogel, der har oplevet noget lign, eller har nogle råd? Vi overvejer nogle terapeutiske samtaler, mest for ham alene, da han pt ikke går ind for parterapi, da han synes, det er ham der er prob.
Min tanke er, at det ville være et helt skævt tidspunkt at gå fra hinanden.
I har været sammen i rigtig mange år, og det er klart at et barn har skabt en voldsom omvæltning i jeres forhold. I har været vant til at have masser af frihed, kunne gøre præcis som I har lyst til - og lige pludselig står den på lortebleer, søvnløse nætter. Man hakker på hinanden fordi man ikke har overskud, man orker ikke sex o.s.v. Det er en belastning for de fleste par - men jeg læste faktisk engang en undersøgelse der viste at par der har været sammen i lang tid inden de får børn, har større risiko for at gå fra hinanden når de får børn. Fordi de har været vant til en helt anden livsstil sammen.
Få ham til en terapeut. Forstår ikke helt argumentet med ikke at ville parterapi fordi det er ham der er problemet - selvom problemet stammer fra ham, er I to i et forhold og to der skal kæmpe for at få det til at fungere. Men måske han har nogle andre grunde til at ville gå alene (måske han har behov for at lukke nogle ting ud som han ikke vil have at du skal vide, for at undgå at såre dig), så fred være med det. Jeg tror i hvert fald at terapi er en god ting for ham/jer.
En tommelfingerregel hedder at man ikke skal gå fra hinanden inden barnet bliver 2 år, fordi man ikke kan regne med et (nogenlunde) normalt liv før da. Og som sagt tror jeg at det gælder i større grad for dem som har været sammen længe inden de fik børn.

Anmeld