To ting :D

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

795 visninger
4 svar
0 synes godt om
28. marts 2014

mpr

Min dejlige bonusdatter starter i skole her efter sommeren, hun har dog altid været bagefter sprogligt og har derfor også sprog pædagog på. Vi herhjemme har så i en længere periode arbejdet lidt med at lære hende tal og bogstaver for lidt at hjælpe hende på vej, men det er somom hun ikke helt forstår hvorfor vi kun lærer dem og ikke "bruger" dem til noget og så mister hun lidt koncentrationen.. Jeg er så faldet over en app til børn hvor hun kan se et billede af et eller andet, og neden under viser den så (i den lette del) hvor hun skulle trække bogstaverne hen og efterfølgende staver og siger ordet for hende, ville det også være en måde at lære hende bogstaverne på eller skal vi presse på med at hun kan hele alfabetet først? Vil ikke smide hende ud i det hvis det er den helt forkerte vej rundt, men tænker det måske også kan være med til at forbedre hendes sprog som stadig ikke er helt udviklet her som 6 årig.

Og en ting mere, vi er også igang med at lærer lidt om klokken herhjemme, ville det ikke være smart at hun fik sig et armbånds ur så hun ligesom kunne gå og huske sig selv på det hun lærte?

Tak for i læste med håber der kommer nogle svar

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2014

lineog4

Vil lige begrænse mig til bogstaver for kunne skrive side op og side ned om tal og bogstaver 

At kunne alfabetet er ikke hoved fokus. Vil du hjælpe i forhold til skolen er det lyde. Man taler om de tre alfabeter: lyden, kunne skrive og kunne genkende (dvs. Tegnet for lyden). At kunne tegnet alene uden lyden er selvsagt fint sådan i lad os høre hvad du kan afdelingen, men i forhold til at lære at læse og skrive er det at kunne høre lyden og forbinde denne med tegnet. 

Skulle jeg begynde et sted ville det være at lege robot/klappe stavelser i ord, lege elastik med ordene så man trækker lyden ud og taler om hvor mange lyde der - når man har fået den forståelse kan man begynde på tegnene. 

Og der er gode apps, der er feks. Knæk læsekoden, søde ord og lillelæser.

Anmeld

28. marts 2014

mpr

lineog4 skriver:

Vil lige begrænse mig til bogstaver for kunne skrive side op og side ned om tal og bogstaver 

At kunne alfabetet er ikke hoved fokus. Vil du hjælpe i forhold til skolen er det lyde. Man taler om de tre alfabeter: lyden, kunne skrive og kunne genkende (dvs. Tegnet for lyden). At kunne tegnet alene uden lyden er selvsagt fint sådan i lad os høre hvad du kan afdelingen, men i forhold til at lære at læse og skrive er det at kunne høre lyden og forbinde denne med tegnet. 

Skulle jeg begynde et sted ville det være at lege robot/klappe stavelser i ord, lege elastik med ordene så man trækker lyden ud og taler om hvor mange lyde der - når man har fået den forståelse kan man begynde på tegnene. 

Og der er gode apps, der er feks. Knæk læsekoden, søde ord og lillelæser.

Det kan godt være du har ret, hun har noget med lydene hvor hun siger n i stedet for d og andre lignende så kan da være at vi skal arbejde lidt på det også Tak for tippet med de app's der

Anmeld

28. marts 2014

trunte89

Her har hr. Skæg hjulpet meget på interessen for bogstaver og ord. Han har både en serie om bogstaver og en med ord. I den med ord ( mener jeg ) er det netop med lydene af bogstaverne. det 'hjalp' min datter meget med at finde rundt i det.

Og så har min Sara en MASSE 'skolebøger' købt i fakta, Lidl, bog og ide. Hr. Skæg har også nogle.

Sara er også 6 år og skal i skole til sommer

Anmeld

29. marts 2014

BinaMor

syntes det lyder som en god app og er hun interesseret i et armbåndsur så er det da også fint.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.