Spørgsmål omkring børnebidrag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

952 visninger
9 svar
6 synes godt om
28. marts 2014

Anonym trådstarter

Hejsa

Jeg tænkte der var mange herinde som vidste hvordan det foregik med børnebidrag

Korte historie er at min kæreste har sin søn med adresse hjemme hos os. I starten da de gik fra hinanden delte de 7/7 om drengen, men det blev mindre og mindre indtil det kun blev hver anden weekend hos faren.

Faren har ikke betalt børnebidrag eller noget (og har faktisk gjort krav på halvdelen af børnepengene i de første mange måneder efter de gik fra hinanden). Men her sidste år fik hun ham til at betale en smule penge, 1000 kr var aftalen, men det blev til 800 i stedet. Det gik der kun 2 måneder med (og det krævede at hun skulle skrive til ham hver dag i de måneder for at få at vide hvorfor pengene ikke var kommet over endnu).
Så var der alle mulige dårligere undskyldninger om at det kunne han da ikke lige forstår hvorfor de ikke var kommet over - og gang på gang lovede han at få det sat automatisk på.

Til sidst endte det med 500 kr om måneden fra Oktober sidste år.

Nu siger han så at han ikke vil betale mere og han har faktisk ikke gjort det de sidste 2 måneder. Hans undskyldning er at han har andre vigtigere ting at betale tilbage til.
Det skal siges at hans økonomi er meget ringe, han er på kontanthjælp og har prøvet at færdiggøre sin uddannelse på 8 år nu (skiftevis på SU og kontanthjælp), men han er ikke færdig og er på kontanthjælp lige nu.

Han har et forholdsvis stort forbrugslån i banken og banken vil ikke længere hjælpe ham. Korte af det lange er at han ikke kan finde ud af at budgettere sin penge. Her i starten af året da kontanthjælpen blev sat ned, så købte han alligevel forskellige dyre ting (Playstation 3 osv.) - så det er der hans prioriteringer ligger.
Flere gange han har heller ikke kunne tage sin søn, fordi han ikke har haft råd til mad.

Jeg synes han bør tage noget ansvar, for han har endnu engang sat et barn i verden. Og han har jo fælles forældremyndighed med moderen, det ville være lettere hvis han bare ville skride for det virker mere som en principsag for ham.

Jeg sagde så at min kæreste nok skulle gå til statsamtet og bare få kommunen til at kæmpe med ham i stedet for. Det giver nemlig meget stress og dårligt humør hver gang hun skal interagere med ham.

Mit spørgsmål er så... hvordan er reglerne på dette? Jeg har søgt på nettet, men jeg kan kun finde to tilfælde. Enten hvis man er alene om forældremyndigheden, eller at man er fælles og deler barnet 7/7.
Tilfældet her er jo at sønnen ca. hver anden uge (eller mindre) kommer hen til ham.

Håber I kan hjælpe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2014

nanan78

Profilbillede for nanan78

Så vidt jeg ved, får man statsmagten til at vurdere, hvor meget han skal betale. Hvis ikke han betaler, lægger kommunen pengene ud, og skat trækker så pengene fra hans indkomst.

Anmeld

28. marts 2014

mbbuch

Anonym skriver:

Hejsa

Korte historie er at min kæreste har sin søn med adresse hjemme hos os. I starten da de gik fra hinanden delte de 7/7 om drengen, men det blev mindre og mindre indtil det kun blev hver anden weekend hos faren.

Faren har ikke betalt børnebidrag eller noget (og har faktisk gjort krav på halvdelen af børnepengene i de første mange måneder efter de gik fra hinanden). Men her sidste år fik hun ham til at betale en smule penge, 1000 kr var aftalen, men det blev til 800 i stedet. Det gik der kun 2 måneder med (og det krævede at hun skulle skrive til ham hver dag i de måneder for at få at vide hvorfor pengene ikke var kommet over endnu).
Så var der alle mulige dårligere undskyldninger om at det kunne han da ikke lige forstår hvorfor de ikke var kommet over - og gang på gang lovede han at få det sat automatisk på.

Nu siger han så at han ikke vil betale mere og han har faktisk ikke gjort det de sidste 2 måneder. Hans undskyldning er at han har andre vigtigere ting at betale tilbage til.
Det skal siges at hans økonomi er meget ringe, han er på kontanthjælp og har prøvet at færdiggøre sin uddannelse på 8 år nu (skiftevis på SU og kontanthjælp), men han er ikke færdig og er på kontanthjælp lige nu.

Han har et forholdsvis stort forbrugslån i banken og banken vil ikke længere hjælpe ham. Korte af det lange er at han ikke kan finde ud af at budgettere sin penge. Her i starten af året da kontanthjælpen blev sat ned, så købte han alligevel forskellige dyre ting (Playstation 3 osv.) - så det er der hans prioriteringer ligger.
Flere gange han har heller ikke kunne tage sin søn, fordi han ikke har haft råd til mad.

Jeg synes han bør tage noget ansvar, for han har endnu engang sat et barn i verden. Og han har jo fælles forældremyndighed med moderen, det ville være lettere hvis han bare ville skride for det virker mere som en principsag for ham.

Jeg sagde så at min kæreste nok skulle gå til statsamtet og bare få kommunen til at kæmpe med ham i stedet for. Det giver nemlig meget stress og dårligt humør hver gang hun skal interagere med ham.

Mit spørgsmål er så... hvordan er reglerne på dette? Jeg har søgt på nettet, men jeg kan kun finde to tilfælde. Enten hvis man er alene om forældremyndigheden, eller at man er fælles og deler barnet 7/7.
Tilfældet her er jo at sønnen ca. hver anden uge (eller mindre) kommer hen til ham.

Håber I kan hjælpe

Jeg stod på et tidspunkt i samme situation. Dog ville faderen gerne betale men kunne simpelthen ikke. Efter kontakt med kommunen fik/får jeg Børnepenge fra kommunen og faderen en regning derfra. Han kan på ingen måde løbe fra at skulle betale børnepenge og han har heller ikke ret til at ville have nogle af børnepengene....

Anmeld

28. marts 2014

et-ønske

Det er helt korrekt at man kan få kommunen til at inddrive bb og de udbetaler til moderen uanset om han betaler til dem eller ej (de inddriver på anden måde, men det er jo ikke jeres problem!).
Ring til statsforvaltningen eller kommune og få dem til at vejlede jer i hvordan man gør.

Men men er det lavet en samværsaftale i statsforvaltningen på 7/7 deling?? For ved denne ordning skal der ikke betales børnebidrag - men sådan en aftale skal jo så også ændres når barnet ikke er på samvær 7/7!!

Anmeld

28. marts 2014

Anonym trådstarter

Her på http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4611 står der de to ting jeg mener.

"Hvis forældrene ikke bor sammen og har fælles forældremyndighed, og har barnet boende nogenlunde lige meget, kan en forælder opfylde sin pligt til at forsørge barnet ved enten at betale for nogle af de ting barnet har brug for i sin dagligdag, eller ved at betale børnebidrag til den forælder, hvor barnet har adresse."

Det er enten det eller at det kun er den ene som har forældremyndigheden alene - i hvertfald hvad der står derinde.

Vi har aldrig brugt statsamtet før, og det med at de havde en 7/7 ordning var bare noget de havde aftalt i starten. Nu har de deres egen aftale om hver anden weekend. Jeg tror ikke der er brug for at statsamtet skal lægge en fast ramme for hvornår de ses, for det kan de godt finde ud af . Problemet er simpelthen med pengene, han kan ikke betale og tror ikke at han ville hvis han kunne.

Anmeld

28. marts 2014

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“
Anonym skriver:

Her på http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4611 står der de to ting jeg mener.

"Hvis forældrene ikke bor sammen og har fælles forældremyndighed, og har barnet boende nogenlunde lige meget, kan en forælder opfylde sin pligt til at forsørge barnet ved enten at betale for nogle af de ting barnet har brug for i sin dagligdag, eller ved at betale børnebidrag til den forælder, hvor barnet har adresse."

Det er enten det eller at det kun er den ene som har forældremyndigheden alene - i hvertfald hvad der står derinde.

Vi har aldrig brugt statsamtet før, og det med at de havde en 7/7 ordning var bare noget de havde aftalt i starten. Nu har de deres egen aftale om hver anden weekend. Jeg tror ikke der er brug for at statsamtet skal lægge en fast ramme for hvornår de ses, for det kan de godt finde ud af . Problemet er simpelthen med pengene, han kan ikke betale og tror ikke at han ville hvis han kunne.

Hun skal bare kontakte kommunen og så går det fremad igennem dem.. Hun skal ikke sætte sin lid til ham, da han bestemt ikke lyder pålideligt og det er jo kun fair han betaler til sit barn... 

Hun skal ikke nødvendigvis sige noget til ham...:-)

Anmeld

28. marts 2014

Ayasmor

Anonym skriver:

Det er faktisk ikke noget han selv bestemmer, ej heller, hvis han ikke kan. Det billigste for ham ville være at betale de 500 kr. som deres indbyrdes aftale lyder på, for alternativet er dyre for ham. Når han kun har barnet hver 14. dag, har moderen mulighed for at søge bidraget gennem kommunen. Det ville i praksis betyder, at kommunen udbetaler til moderen, hver mdr, og her er det et beløb, der hedder 11-1200 kr. ca., hvorefter kommunen søger for at indkassere pengene ved faderen. Hvis han ikke betaler til kommunen bliver det en offentlig gæld for ham og kan derfor modregnes i eks. overskydende skat mm.

Så kort og godt, han er forpligtet til at betale og den billigste løsning lyder faktisk umiddelbart til at være den aftale de selv har indgået indbyrdes

Hilsen Sara

Anmeld

28. marts 2014

Betina_fra_Als

Dengang jeg blev selv søgte jeg igennem kommunen, og får dem også derfra, men jeg fik at vide, at det ikke er en selvfølge, at han skal betale til sin barn/børn, det er noget moderen bestemmer om hun vil have.

Men jeg ville have han betalte, da det jo ikke er gratis at have børn.

Anmeld

28. marts 2014

Havre74

Anonym skriver:

Hejsa

Håber I kan hjælpe

Hun skal søge statsforvaltningen om at fastsætte børnebidrag. Når hun får afgørelsen kan hun få udbetaling danmark til at betale pengene forskudsvis.

Hun kan få pengene med tilbagevirkende kraft, fra den dato, der står på afgørelsen fra statsforvaltningen. Derfor er det vigtigt at få søgt hurtigst muligt.

I 2014 er det mdtl. børnebidrag på 1270 kr.

Den kvartalsvise børnecheck udbetales automatisk til moderen uanset om forældrene er sammen eller ej.

Anmeld

28. marts 2014

miss freja

Havre74 skriver:

Hun skal søge statsforvaltningen om at fastsætte børnebidrag. Når hun får afgørelsen kan hun få udbetaling danmark til at betale pengene forskudsvis.

Hun kan få pengene med tilbagevirkende kraft, fra den dato, der står på afgørelsen fra statsforvaltningen. Derfor er det vigtigt at få søgt hurtigst muligt.

I 2014 er det mdtl. børnebidrag på 1270 kr.

Den kvartalsvise børnecheck udbetales automatisk til moderen uanset om forældrene er sammen eller ej.

Det er nemlig sådan det er.  Hvis ikke bidraget er fastsat, så mister hun bare pengene når han ikke betaler. Vil også helt klart anbefale, at hun får pengene udlagt af udbetaling dk, for så skal hun ikke diskutere med ham om det længere. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.