Frk.S skriver:
Freja var i gæsteDP i går, og hendes gæsteDP fortalte mig at hendes datter på 12 lige var kommet grædende hjem.
Hun har før gået i en skole hvor der var en gruppe piger der nærmest terroriserede hende. Det hjalp ikke at tale med forældrene, så de endte med at flytte hende til en anden skole.
Det er nu et år siden og datteren havde så mødt dem da hun var oppe for at købe noget. Og de havde så været efter hende... Så meget at hun kom grædende hjem.
For pokker da jeg fik helt ondt i maven og har faktisk tænkt en del på det. Hvor er det bare synd, og forfærdeligt at børn kan være så onde ved hinanden uden at forældrene ved hvad de skal gøre for at afhjælpe det. 
Nu kan jeg ikke lade være med at tænke på hvis Freja skulle blive udsat for mobning. Jeg bliver så ked af det bare ved tanken. Specielt hvis man står helt hjælpeløs og det ikke hjælper at tale med forældrene. Her var de angiveligt ligeglade. 
Har i oplevet at jeres børn er blevet mobbet, og har I i så fald fået det løst, og hvordan?
Uh, det gør så ondt at høre om. Mine børn er ikke blevet mobbet, og mig bekendt har de heller ikke deltaget i mobning af andre. Som lærer har jeg - forunderligt nok - heller ikke haft elever, der er blevet mobbet over længere tid. Derimod har der selvfølgelig været en del, som har stået uden for fællesskabet og ikke er blevet inviteret med til fester og lignende - jeg har kun været i 7.-9. klasse - og det gør ondt at høre om. Især, når forældrene til de elever, der er populære, ikke vil forstå, at det er et stort problem.
Men - jeg mobbede selv i skolen. Samme pige igennem samtlige 10 år. Og det var vi stort set allesammen med til - dog var jeg en af dem, der førte an. Jeg har det forfærdeligt med det, når jeg tænker på det i dag. Pigen, det gik ud over, er stadig præget af en rædselsfuld barndom, og vi er altså over 40 år i dag.
Jeg har absolut ingen god forklaring på, hvorfor jeg tog del i det. Jeg havde det svært derhjemme med min stedfar, og formentlig gav det mig afløb for nogle frustrationer, men det er mig stadig en gåde, at jeg kunne være så ond - især i de sidste skoleår, hvor jeg mener, jeg burde have været klogere og mere indlevende i hendes følelser. Og jeg kunne sagtens græde over bøger og film, hvor en af personerne blev mobbet - men med vores offer var det en anden sag.
Skolen gjorde ikke meget ved det - det var en fin privatskole for pæne folks børn, og det skulle måske ikke hedde sig, at der var problemer. Vi var en urolig klasse, og det skete, at lærerne gjorde sig morsomme på offerets bekostning for at vinde vores respekt. Min mor, som også var lærer, var ked af og vred over min opførsel, når pigens mor ringede - men det gjorde mig bare endnu mere vred på pigen, det gik ud over. Og blandt forældre og lærere var der enighed om, at pigen var en sær størrelse, og at hendes mor var rædselsfuld - dette har jeg dog først fået at vide som voksen. Men tilsyneladende var der altså en indforstået opfattelse af, at pigen ikke var nem at holde af, og at vores opførsel derfor var forståelig.
Jeg fortæller mine elever om det, jeg har gjort og hvilke konsekvenser, det har haft for offeret - og om, hvor forfærdeligt, det er som voksen at erkende, hvor stor skade, jeg har gjort på en anden. Eleverne bliver - heldigvis! - dybt forargede og kan slet ikke forstå, jeg har været sådan. Jeg kan aldrig gøre det godt igen, men jeg håber, at min fortælling får eleverne til at tænke over, hvor dybe sår, man kan påføre andre.